Planning Alfa Romeo omgegooid door stagnatie China
Europa en Verenigde Staten belangrijker
Lange tijd leek het niet op te kunnen met de groei in China, en dus zetten alle automerken in hun toekomstplannen vol in op het land. Recentelijk begon de groei in China te stagneren, wat voor hoofdbrekens bij de meeste grote fabrikanten zorgde.
Alfa Romeo heeft besloten niet af te wachten wat de gevolgen zijn. Het merk houdt vast aan z'n doelstelling van 400.000 auto's in 2018, maar gaat de productplanning omgooien om minder last te hebben van de Chinese stagnatie.
China speelde een belangrijke rol in de plannen voor de korte termijn van het merk, maar Automotive News meldt dat Sergio Marchionne de focus meer gaat leggen op auto's die juist in Europa en de Verenigde Staten potentieel hebben.
Voor de introductie van de Alfa Romeo Giulia heeft deze wijziging van de plannen geen gevolgen. Die auto komt in 2016 op de markt, eerst als 510 pk sterke Quadrifoglio en later ook met minder potente motoren.
Naast de verkoopdoelstelling blijven ook alle aangekondigde auto's in de planning gehandhaafd. Ook is het merk nog steeds van plan om de Chinese markt te betreden. De definitieve productplanning voor de komende jaren wordt in januari vrijgegeven.
Lees meer over de koerswijziging bij Alfa Romeo in AutoWeek 45, die vanaf woensdag 4 november in de winkels ligt.