Pininfarina Birdcage

Pininfarina Birdcage
Pininfarina BirdcagePininfarina BirdcagePininfarina BirdcagePininfarina BirdcagePininfarina BirdcagePininfarina BirdcagePininfarina BirdcagePininfarina BirdcagePininfarina Birdcage
Pininfarina laat in Genève een bijzonder studiemodel zien, de Birdcage. Hij is gebaseerd op de Maserati MC12 en laat zien in welke richting de styling van toekomstige Maserati's zou kunnen gaan.
Pininfarina laat in Genève een bijzonder studiemodel zien, de Birdcage. Hij is gebaseerd op de Maserati MC12 en laat zien in welke richting de styling van toekomstige Maserati's zou kunnen gaan. Voor kenners van de autohistorie is de naam Birdcage niet onbekend. Hij gaat terug naar de jaren '50/'60, toen Maserati met de Birdcage Tipo 63 racewagen op de circuits furore maakte. Nog steeds zijn de Birdcages te zien tijdens historische races, zoals die van Laguna Seca tijdens het Pebble-weekend. De auto kreeg destijds de bijnaam van vogelkooi vanwege de driehoekige constructie van dunne buizen van het chassis die vooral licht was. De originele Birdcage Tipo 63 was uitgerust met een centraal geplaatste viercilinder met 260 pk, die later werd vervangen door de V12 3000 met 320 pk. Een vierde plaats in Le Mans in 1961 en tal van andere opmerkelijke resultaten zoals de overwinning van de Elkhart Lake 500-mile en andere races in Amerika hebben ervoor gezorgd dat de Birdcage de autogeschiedenisboekjes haalde.
Pininfarina viert met de Birdcage de 75ste verjaardag van het bedrijf en daarom heet hij concept car dan ook Birdcage 75. Hij is gebaseerd op de straatversie van de Maserati MC12 met chassis en carrosserie van koolstofvezel.
De nieuwe vogelkooi heeft een druppelvorm, die aërodynamisch 't meest gunstig is. De body bestaat uit twee delen: een transparant bovendeel en de onderkant die een structurele aërodynamische functie heeft. Door het transparante deel is de techniek van de Pininfarina concept car goed te zien. Van zijn wielophanging tot en met de fraai gevormde koolstofvezel inlaatkelken. De V12 is dezelfde als in de MC12 met een cilinderinhoud van zes liter en 700 pk. De Birdcage 75 staat op 20-inch wielen met 275/30 rubber vóór en achter op banden inde maat 295/35/22. De auto is 4,66 m lang, 2,02 m breed en 1,09 m hoog. Hij weegt ongeveer 1500 kg.
Het interieur is uitgerust met twee met alcantara beklede stoelen. De binnenspiegel is vervangen door een camera, de beelden van de infrarood camera's die zicht geven op de omgeving vóór de auto worden binnenin geprojecteerd op het HUD, head up display, dat ook dienst doet als instrumentenpaneel.
De auto is verder een mobiel kantoor met de nieuwste Motorola mobiele telefoons met iDen tehcnologie, waarbij de digitale telefoons ook draadloos toegang hebben tot het indernet. Verder is er een tekst pager en uiteraard navigatie.