AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Pijnlijk 'Pure Panel' in de goedkoopste Opel Frontera - Back to Basics

Maar wit staal kan ook!

Opel Frontera Back to Basics
Opel Frontera Back to Basics
Opel Frontera Back to Basics
Opel Frontera Back to Basics
Opel Frontera Back to Basics
Opel Frontera Back to Basics
Opel Frontera Back to Basics
Opel Frontera back to basics

Veel ruimte voor 30 mille: onwaarschijnlijk. Veel ruimte én een elektrische aandrijflijn voor ongeveer 30 mille: ongelofelijk. De Opel Frontera krijgt het voor elkaar, en vandaag ontdekken we hóe.

Opel Frontera Electric Edition - €30.499

De auto die je hier ziet, is niet de allergoedkoopste nieuwe Opel Frontera. Het mild-hybride benzinemodel van €29.499 staat op het moment van schrijven nog niet in de configurator, maar omdat je voor €1.000 extra in een Frontera Electric stapt die voor dit geld nog wat unieker is, durfden we dat toch wel aan. Voor de uitrusting maakt het overigens niet veel uit. De Frontera Electric heeft een actieradius van 305 kilometer en laadt aan de snellader met maximaal 100 kW.

Jawel: dertigduizend euro voor een elektrische SUV met een forse bagageruimte van 460 tot 1.600 liter, dat is nogal wat. Stellantis krijgt het voor elkaar met de auto’s op het Smart Car-platform, waartoe ook de Citroën C3 en Citroën C3 Aircross – een tweelingbroertje van de Frontera – behoren. De Aircross en de Frontera zijn er zelfs als zevenzitter, maar niet in het geval van de elektrische uitvoeringen. Die derde zitrij hoort er dus nooit bij in het geval van de Frontera Electric, ook niet als je bijbetaalt. Waarom dat is, lees je trouwens hier.

Defender

De Frontera is er vooralsnog in twee varianten, Edition en GS Line. De GS is maar liefst €3.000 duurder, dus dat gaat meteen hard. De Opel Frontera is een Stellantis-product, dus ga maar eens even lekker zitten voor de kleur. Stellantis heeft de goede gewoonte om van de ‘gratis’ kleur iets bijzonders te maken en na onder meer blauw, geel en groen is het nu de beurt aan oranje. Metallic ‘Kanyon Orange’ kost geen cent extra en dat betekent dat je nota bene moet bijbetalen (€199) om in een uni-witte Frontera te eindigen. Andere metallic kleuren zijn er ook, en plegen een aanslag van €699 op je portemonnee. De wielen zijn 16-inch stalen exemplaren met hoogglans zwarte wieldoppen. Oogt niet onaardig, maar voor slechts €199 maak je van ‘aardig’ ‘geweldig’. Wie voor dat bedrag opteert voor een wit dak, krijgt meteen dakrails én witte stalen wielen met zwarte naafdoppen. Daarmee doet de Frontera ineens een beetje denken aan de basisversie van de Land Rover Defender uit 2019, en daarvoor zouden wij subiet van ons back-to-basics-geloof vallen.

Kijk hem staan op zijn witte staaltjes!

Verdrietig

Ook in het interieur van de basis-Frontera wordt er stevig aan de stoelpoten van dat geloof gezaagd. Dat ligt niet zozeer aan de bekleding, die met zijn deels donkerblauwe tint een gewaagd, maar spannend contrast oplevert met het oranje van de buitenkant. Het probleem is hier vooral het centrale scherm, of eigenlijk het ontbreken daarvan. Net als de zustermodellen van Citroën krijgt de Frontera standaard geen touchscreen mee, maar een telefoonhouder en een app om je smartphone van wat auto-functies te voorzien. Op zichzelf is daar niets mis mee, want de besparing moet in dit segment ergens vandaan komen. Opel heeft zijn dashboard echter helemaal getekend met de ‘Pure Panel’-schermcombinatie in gedachten, en dus laat het ontbrekende aanraakscherm een enorm glimmend plastic paneel achter.

In de basisversie van de Citroën ë-C3 (Aircross) oogt die telefoonhouder niet eens zo misplaatst ...

... maar in de Opel Frontera is dat wel anders.

Temidden van dat paneel prijkt de bewuste telefoonhouder en het geheel oogt zo intens verdrietig dat we die €1.499 voor het 'Technologie (*onterechte spatie*) pakket' sterk zouden overwegen. Voor dat geld krijg je niet alleen dat scherm met navigatie, maar ook een achteruitrijcamera, een met leer bekleed stuurwiel en een middenarmsteun. Parkeersensoren zitten er uiteraard wel standaard op en dat geldt ook voor (reguliere) cruisecontro en niet-automatische airconditioning.

Lastig verhaal

Met slechts twee luidsprekers is de basis-Frontera geen auto voor muziekliefhebbers. De duurdere GS line heeft zes luidsprekers, heeft standaard het touchscreen met draadloze Android Auto en Apple CarPlay en ziet er met zijn led-achterlichten, 17-inch lichtmetaal en standaard in contrastkleur uitgevoerde dak gewoon completer uit. Voor particuliere kopers lijkt die GS-line dan toch de verstandiger keuze, al zouden wij altijd aan de dealer vragen of hij er zo’n setje witte staaltjes bij kan leveren.

Signalement

Merk Opel
Model Frontera Electric 44kWh Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.499

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 83 kW / 113 pk
Maximaal koppel 125 Nm
Accu capaciteit (bruto) 45 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.385 mm / 1.795 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.414 kg
Laadvermogen 616 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 350 kg / 350 kg
Banden215/65R16Prijzen
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s
Stroomverbruik (WLTP) 18,2 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 305 km

PRIVATE LEASE Opel Frontera

Lezersreacties (148)

Reageren