Peugeot en Citroën aan de hydraulische hybrides
De hydraulische hybride aandrijflijn is een vervolg op de Hybrid4-aandrijflijn die PSA en Bosch – partners sinds 2008 - samen ontwikkelden voor gebruik in personenauto's. Bij Hybrid4, dat in 2011 voor het eerst werd toegepast in de Peugeot 3008 (foto 8) werkt een dieselmotor samen met een elektromotor; de eerste drijft de voorwielen aan, de tweede neemt de achteras voor z'n rekening.
Het hydraulische hybride systeem bestaat uit twee aan de versnellingsbak gemonteerde hydraulische eenheden met bijbehorende drukvaten. Het werkt als volgt: tijdens het remmen wordt de vrijgekomen kinetische energie omgezet in hydraulische energie, die wordt opgeslagen in een drukvat. Die energie kan vervolgens weer worden 'losgelaten' op de voorwielen bij het accelereren. De auto kan bij lage belasting optrekken en rijden op alleen de hydrauliek, waardoor de uitstoot nul is. Volgens Bosch levert dit een Co2-reductie van gemiddeld 30 procent op, in stedelijke gebieden kan dat oplopen tot 45 procent.
De hybride hydraulische aandrijflijn is in principe geschikt voor elk formaat auto en elk type verbrandingsmotor maar PSA gaat de nieuwe techniek het in eerste instantie toepassen in z'n compacte modellen met driecilinder benzinemotor.
**Update**
Inmiddels heeft het beestje ook een naam gekregen. De nieuwe hybride technologie van PSA gaat onder de noemer Hybrid Air door het leven. In 2016 zullen we weten of de auto op lucht inderdaad mogelijk is.