Peugeot en Citroën aan de hydraulische hybrides

PSA Hybrid Air
PSA Hybrid AirPSA Hybrid AirPSA Hybrid AirPSA Hybrid AirPSA Hybrid AirPSA Hybrid AirPeugeot 3008 Hybrid4
PSA (Citroën en Peugeot) werkt samen met Bosch aan een nieuwe hybride aandrijflijn die bestaat uit een verbrandingsmotor en hydrauliek.

De hydraulische hybride aandrijflijn is een vervolg op de Hybrid4-aandrijflijn die PSA en Bosch – partners sinds 2008 - samen ontwikkelden voor gebruik in personenauto's. Bij Hybrid4, dat in 2011 voor het eerst werd toegepast in de Peugeot 3008 (foto 8) werkt een dieselmotor samen met een elektromotor; de eerste drijft de voorwielen aan, de tweede neemt de achteras voor z'n rekening.

Het hydraulische hybride systeem bestaat uit twee aan de versnellingsbak gemonteerde hydraulische eenheden met bijbehorende drukvaten. Het werkt als volgt: tijdens het remmen wordt de vrijgekomen kinetische energie omgezet in hydraulische energie, die wordt opgeslagen in een drukvat. Die energie kan vervolgens weer worden 'losgelaten' op de voorwielen bij het accelereren. De auto kan bij lage belasting optrekken en rijden op alleen de hydrauliek, waardoor de uitstoot nul is. Volgens Bosch levert dit een Co2-reductie van gemiddeld 30 procent op, in stedelijke gebieden kan dat oplopen tot 45 procent.

De hybride hydraulische aandrijflijn is in principe geschikt voor elk formaat auto en elk type verbrandingsmotor maar PSA gaat de nieuwe techniek het in eerste instantie toepassen in z'n compacte modellen met driecilinder benzinemotor.

**Update**

Inmiddels heeft het beestje ook een naam gekregen. De nieuwe hybride technologie van PSA gaat onder de noemer Hybrid Air door het leven. In 2016 zullen we weten of de auto op lucht inderdaad mogelijk is.

PRIVATE LEASE Peugeot

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.