Peugeot e-Expert Hydrogen onthuld
Waterstofbusje
Peugeot komt net als zijn zustermerken met een busje met een brandstofcel aan boord. Dit is de Peugeot e-Expert Hydrogen.
Stellantis kondigde in maart aan dat het zijn aanbod van puur elektrisch aangedreven busjes uitbreidt met versies die ook met waterstof overweg kunnen. Opel had de primeur met de Vivaro-e Hydrogen, nu is het Peugeot dat zijn eigen waterstofbusje op het podium tilt. In principe is het de bekende Peugeot e-Expert, maar dan met een brandstofcel aan boord.
De Peugeot e-Expert heeft in plaats van de bekende 50 kWh- of 75 kWh-accupakketten een exemplaar van 10,5 kWh in combinatie met een brandstofcel. Dezelfde 136 pk elektromotor als in de reguliere e-Expert put zijn kracht uit het accupakket of uit de brandstofcel. Wie de waterstoftank helemaal voltankt, kan op waterstof 400 km (WLTP) afleggen. Het voltanken is in 3 minuten gepiept. Het accupakket is daarbij ook nog op te laden, waardoor er nog 50 km extra actieradius bijkomt.
Stellantis heeft de techniek zodanig verpakt in de ruimte die vrijkomt door het kleinere accupakket, dat de ruimte in de e-Expert Hydrogen gelijk is aan dat van de reguliere e-Expert. Het maximale laadvolume is dus wederom 6,1 kubieke meter. Een kortere variant met 5,3 kuub laadruimte komt ook. Het maximale laadvermogen bedraagt 1.100 kilo en de e-Expert Hydrogen mag tot 1.000 kilo trekken. Eind dit jaar komt de e-Expert Hydrogen op de markt in Frankrijk en Duitsland. Nederland volgt ongetwijfeld in het nieuwe jaar.