AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Petitie tegen wijziging bijtelling youngtimers
37
De actie tegen het besluit de bijtelling bij het zakelijk gebruik van youngtimers fors hoger te maken, lijkt succes te hebben. Op 26 mei dient de drijvende kracht achter de site waarop de actie wordt gevoerd een petitie aan bij de vaste kamercommissie van Financiën.
Afgelopen november werd een wetsvoorstel aangenomen waarmee de wegenbelastingvrijstelling van klassiekers wordt ingeperkt. Kort voor de stemming verscheen van ChristenUnie kamerlid Ernst Cramer onverwacht een stemming voor de verhoging op de bijtelling op youngtimers. Die werd aangenomen en vanaf 1 januari 2010 moet de bijtelling op dergelijke auto's niet meer over de dagwaarde worden betaald, maar over de oorspronkelijke cataloguswaarde. Het doel van de nieuwe regel is een verjonging van het wagenpark dat daarmee schoner zou moeten worden.
Ondernemers die zijn gedupeerd door het plotse besluit voeren actie via www.bijtellingyoungtimer.nl. Inmiddels hebben ze bijval gekregen van MKB Nederland, VNO-NCW, Jong Management, ZZP Nederland en de FEHAC. Zij claimen dat het doel voor van de wet niet wordt gehaald omdat youngtimer-bezitters hun auto zullen inruilen voor een klassieker van 25 jaar of ouder. Ook vindt de protestgroep het een slecht idee om in deze moeilijke economische tijden de ondernemers met een dergelijke lastenverzwaring op te zadelen. Die bedraagt volgens de youngtimer-gebruikers gemiddeld 500 euro netto per maand.
Voorts melden de klagers dat de overheid door de maatregels geen 21 miljoen euro bespaart – zoals ze zelf berekenen - maar 150 miljoen; die voor rekening is van de ondernemers. Ook vinden de bezitters van oude auto's dat ze hebben geïnvesteerd in een youngtimer met het vertrouwen dat de bestaande regelgeving zou blijven bestaan. Op 26 mei wordt een petitie ingediend bij de vaste kamercommissie van Financiën. Bovendien is er volgens de klagers al een 'constructief gesprek' geweest met enkele kamerleden onder wie Ernst Cramer.
Lees ook
Achtergrond

Waarom zag je vroeger vooral campers van Westfalia en is dat nu een stuk minder?
Mijn eerste auto

Nu zijn ze duurder maar Wiborg kon nog voor relatief weinig een Mazda MX-5 als eerste auto kopen
Vergelijkende test

De ooit zo normale Opel Ascona en Ford Taunus zijn 50 jaar later net zo speciaal als Manta en Capri
Proefrit

Saab 9000 CS 2.3 LPT (1997) - We krijgen spontaan zin in een ritje naar Trollhättan
Reportage
