De maatregelen zijn genomen om zowel de smog als de verkeerscongestie in de stad te verminderen. Volgens Franse media valt zo'n 10 procent van de auto's in de stad in de categorie 'pre-1997'.
Motoren worden overigens nog feller geweerd. Gemotoriseerde tweewielers die voor 1999 zijn geregistreerd, mogen de stad eveneens niet meer in. In het weekend en doordeweeks voor acht uur 's ochtends en na acht uur 's avonds mogen zowel de betrokken auto's als motoren wél weer het centrum inrijden. Parijs is voornemens om de maatregel anno 2020 aan te scherpen. Dan mogen auto's van voor 2010 niet meer in de stad rijden.
