Overzicht: autoverkopen Verenigde Staten 2018

Pick-ups en SUV’s oppermachtig

Ford F-150 Limited
Chevrolet Silverado Ram 1500 TradesmanToyota RAV4Nissan X-Trail faceliftHonda CR-VToyota Camry en Avalon TRDHolden EquinoxHonda Civic Sedan (USDM)Toyota Corolla

Inmiddels is ook in de Verenigde Staten het stof neergedaald rondom de autoverkopen van 2018. We zetten niet alleen de populairste modellen, maar ook de grootste merken op een rij!

Met 17,1 miljoen verkochte auto’s was er in 2017 voor het eerst sinds 2009 sprake van een lichte dip in de Verenigde Staten. In 2018 herpakt het land zich echter, want met 17,3 miljoen verkochte exemplaren is de stijgende lijn weer teruggevonden. Bij ‘exemplaren’ hebben we het dan over ‘voertuigen’ en niet over 'auto’s’. Dat is in de VS traditioneel een subcategorie waar pick-ups en zelfs SUV’s buiten vallen. Wij vegen alle categorieën echter graag op een hoop en dan ontstaat de volgende top 10:

ModelAantal
1.Ford F-series909.330
2.Chevrolet Silverado585.581
3.RAM 1500, 2500, 3500536.980
4.Toyota RAV4427.170
5.Nissan Rogue412.110
6.Honda CR-V377.895
7.Toyota Camry343.439
8.Chevrolet Equinox332.618
9.Honda Civic325.760
10.Toyota Corolla303.732

Het is duidelijk dat de grote pick-ups de verkoopranglijst wederom domineren. In alle drie de gevallen gaat het dan om meerdere versies van wat in feite één modelserie is, ingedeeld op gewichtsklasse. Bij Ford heet de basis F-150; zwaardere varianten gaan onder de naam Super Duty door het leven. Chevrolet gebruikt voor de echte werkpaarden de toevoeging ‘HD’ (Heavy Duty) en Ram houdt vooralsnog de indeling 1500, 2500 en 3500 aan. De 2500 en 3500 moeten hier echter nog worden vervangen door het nieuwe model. Ook Chevrolet zit middenin een generatie-overgang, de nieuwe HD is zojuist gepresenteerd. Onlangs werd bekend dat Ram aast op de tweede plek die traditioneel naar Chevrolet gaat. De FCA-divisie zit het merk Chevrolet inderdaad op de hielen, maar General Motors verkoopt de Silverado ook als GMC Sierra. Als je die twee bij elkaar optelt, heeft Ram ineens nog een lange weg te gaan.

De rest van de ranglijst wordt net als vorig jaar grotendeels opgevuld met relatief compacte SUV’s. De Nissan Rogue (X-Trail bij ons), Toyota RAV4 en Honda CR-V stootten vorig jaar de sedans Toyota Camry en Honda Accord van de troon en weten die positie dit jaar te behouden. De Camry staat nog wel in de top tien en was daarmee de populairste niet-SUV. De plaatsen negen en tien zijn zowaar voor auto’s met Europese buitenmaten: de Honda Civic en Toyota Corolla doen het nog altijd erg goed in de VS. Met de modelwissel van laatstgenoemde en een verse RAV4 ziet ook de toekomst er goed uit voor Toyota.

GM de grootste

Op modelniveau moet General Motors het afleggen, maar als fabrikant blijkt Opels voormalige moederbedrijf wel degelijk de grootste in de VS. In totaal verlieten 2.954.037 auto’s de showrooms van merken van dit concern. Dat is evengoed 1,6 procent minder dan vorig jaar. Dat de eerste positie intact bleef, is vooral te danken aan, daar zijn ze weer, trucks en SUV’s.

Ford volgt met 2.497.318 verkochte voertuigen op gepaste afstand en neemt de tweede plaats in. Automobile Magazine noteert opvallend genoeg een daling voor alle SUV’s behalve de grote Expedition en diens luxebroertje Lincoln Navigator. Evengoed was het de Escape die de tweede plaats op Fords verkooplijsten in mocht nemen, uiteraard na de pick-ups uit de F-series.

Voor de derde plaats kijken we nu eens niet naar FCA, maar naar Toyota. Dat deed het ‘overall’ met 2.426.672 verkochte auto’s beter dan Fiat Chrysler, dat met 2.235.204 exemplaren net buiten de top 3 valt. De top 10 van succesvolste autobouwers wordt afgerond door Honda, Nissan, Subaru, Hyundai, Kia en Volkswagen, in die volgorde. Met name de positie van Subaru is bijzonder te noemen. Niet alleen omdat het merk hiermee groter is dan zowel de twee Koreaanse bedrijven als Volkswagen, maar ook omdat dit het eerste merk op de lijst is dat geen grote pick-up in z’n gamma heeft. Knap gedaan!

Cijfers: Motortrend.com en Automobilemag.com