
Overheid haalt in 2021 ongeveer evenveel mrb binnen
€ 6,1 miljard
De motorrijtuigenbelasting levert de staatskas komend jaar ongeveer hetzelfde op als dit jaar, verwacht het Centraal Bureau voor de Statistiek. In totaal gaat het naar verwachting om €6,1 miljard.
De afgelopen tien jaar nam de totale opbrengst van motorrijtuigenbelasting (Rijk en de provincies) gestaag toe. In 2010 lag het totaal nog op €5 miljard, dit jaar kwam het op pakweg €6,1 miljard uit. Voor volgend jaar verwacht het CBS een stabilisering, want dan komt het ongeveer op datzelfde bedrag uit. €4,4 miljard komt direct binnen bij het Rijk, €1,7 miljard wordt binnengehaald met de provinciale opcenten.
De verdeling verandert wel marginaal. Zo zal het deel dat het Rijk binnenhaalt naar verwachting met 0,6 procent dalen, terwijl de provincies juist 2,5 procent méér mrb incasseren. De provinciale opcenten stijgen in vijf provincies weer iets volgend jaar. Dat is het geval in Utrecht, Noord-Brabant, Gelderland, Groningen en Flevoland. Daarbij groeit het wagenpark ook weer iets. De toename van elektrische auto's houden echter een stevigere groei van de opbrengst tegen. Daarvoor hoeft immers geen mrb betaald te worden.
Lezersreacties (32)
Reageren








Als iedereen straks (2040?) elektrisch rijdt moet er nog steeds 6,1 miljard euro binnengehaald worden aan mrb of rekeningrijden of hoe het dan mag heten of werken.. Dus de elektrische rijders komen echt wel een keer aan de beurt. En om het dan eerlijk te doen, dan maar gelijk en niet nog jaren wachten.




En dus niet de huidige manier zo als KRELIS GRASHOOI beschrijft.





Liever geen rekeningrijden, want dat is er al voor alle voertuigen ongeacht aandrijflijn. Elke vorm van energie is al zwaar belast. Liever zie ik afschaffing van de BPM en een vlaktaks voor de MRB ongeacht aandrijflijn.
We betalen toch ook al lang niet meer per minuut voor onze mobiele abonnementen? Kilometerheffing is terug naar betalen per minuut voor infrastructuur die al tig keer betaald is.
We herverdelen al genoeg in Nederland, dat we dat op vrijwel alles doen en het nog slikken ook dat moet stoppen. Alleen hier zie je stadsauto's in gebruik als gezinsauto's a la jaren 60. Vooruitgang noemen we dat.
Fiscale voordelen voor EV's moeten zo snel mogelijk stopgezet worden, het fiscale plaatje gewoon rechttrekken. Een vlaktaks zorgt ervoor dat een automobiel gekozen wordt op de intrinsieke eigenschappen op wat past bij iemands budget en behoeften.

Zal mij benieuwen of dan ook nog rekening zal worden gehouden met het excessief hoge gewicht, of dat je fijn de volle bak mag betalen.
Maar eerlijk gezegd zie ik ook niet zo snel de particuliere rijder in hordes overstappen naar een EV.
Onder de streep is dat (nog?) niet echt economisch interessant.
Bovendien verschijnen er mogelijk er wel interessante alternatieven voor de EV.
En wat schiet het milieu onder de streep er mee op? Is een EV minder belastend dan een ICE?
Het lijkt me ook verstandiger, om zulks niet te veel met subsidies en vrijstellingen te forceren.
Was men circa 30 jaar geleden tot inkeer gekomen, dan zou alles nu niet zo overhaast hoeven.
Klimaatverandering is jaren genegeerd, en nu is er paniek.
Maar doe dan rationeel, en maak sowieso veel lichtere auto's, en ook met minder zware (lees sterke) motoren.

Maar zulks is helaas wensdenken, men wil daar gewoon niet aan, of het is beneden hun stand?






.
Dit geldt echter dan weer niet die voor waterstofauto’s, die zijn bestemd voor de wat rijkere autorijders met een eigen waterstofstation op de oprijlaan. Geen cap van 40.000 euro.

.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/tegen-alle-klimaatdoelen-in-steunt-nederland-de-fossiele-sector-met-ruim-8-miljard-euro-per-jaar~ba3abc6a/





.
Kortom er valt heel wat budgettair te schuiven met subsidies en belastingkortingen aangaande de fossiele sector. Dat zou logisch beleid zijn, de netto uitstoot moet uiteindelijk richting nul.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.