AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Overheid haalt in 2021 ongeveer evenveel mrb binnen

€ 6,1 miljard

verkeer snelweg A2

De motorrijtuigenbelasting levert de staatskas komend jaar ongeveer hetzelfde op als dit jaar, verwacht het Centraal Bureau voor de Statistiek. In totaal gaat het naar verwachting om €6,1 miljard.

De afgelopen tien jaar nam de totale opbrengst van motorrijtuigenbelasting (Rijk en de provincies) gestaag toe. In 2010 lag het totaal nog op €5 miljard, dit jaar kwam het op pakweg €6,1 miljard uit. Voor volgend jaar verwacht het CBS een stabilisering, want dan komt het ongeveer op datzelfde bedrag uit. €4,4 miljard komt direct binnen bij het Rijk, €1,7 miljard wordt binnengehaald met de provinciale opcenten.

De verdeling verandert wel marginaal. Zo zal het deel dat het Rijk binnenhaalt naar verwachting met 0,6 procent dalen, terwijl de provincies juist 2,5 procent méér mrb incasseren. De provinciale opcenten stijgen in vijf provincies weer iets volgend jaar. Dat is het geval in Utrecht, Noord-Brabant, Gelderland, Groningen en Flevoland. Daarbij groeit het wagenpark ook weer iets. De toename van elektrische auto's houden echter een stevigere groei van de opbrengst tegen. Daarvoor hoeft immers geen mrb betaald te worden.

Lezersreacties (32)

Reageren
Sub-reacties inklappen
c sb
c sb
  • 6
Budgetneutraal? Ja voor de overheid misschien, maar het betekent dat alle mensen met een "ouderwetse" auto met verbrandingsmotor - omdat ze nog geen BEV van hun baas krijgen - moeten opdraaien voor alle kosten. Zodat de overheid onder de streep nog steeds evenveel binnen krijgt. Snel rekeningrijden invoeren voor BEV zou de goede oplossing zijn!
c sb
c sb
  • 3
Ondanks "geen mrb" is een nieuwe elektrische auto voor de meeste particulieren nog veel te duur.
b0mmel
b0mmel
  • 9
Budget neutraal, laat me niet lachen, hetzelfde bedrag moet door een steeds kleinere groep ICE rijders worden opgebracht
Gubstra
Gubstra
  • 1
C SB, wat zou het rekeningrijden voor BEVs opleveren? De leaserijder merkt hier niets van. De particulier gaat niet meer aan de BEV. En dat is juist wel de bedoeling in alle overheidsplannen. Lijkt dus niet logisch. Tenzij de ICEs nog zwaarder gaan worden belast. Of wil je dat ook niet?
Krelis Grashooi
Krelis Grashooi
  • 7
Het probleem van het belastingbeleid van onze overheid is dat het - juist omdat het per se budgetneutraal moet zijn - is gespeend van ieder moreel besef en voorspelbaarheid (voor de burger). Als er ergens te weinig geld binnenkomt, zeg omdat er teveel EV's komen, dan krijgen de ambtenaren opdracht om aan de knopjes te draaien zodat er weer meer geld binnenkomt. En zo kan het gebeuren dat we het in Nederland normaal vinden dat ieder jaar de spelregels veranderen; sommige van die spelregels zijn ooit officieel ingesteld om gewenst gedrag te bevorderen (bijv. ten bate van de energietransitie), dus uit "morele" overwegingen, maar die morele overwegingen blijken dan in de loop der jaren totaal ondergeschikt aan de typisch Nederlandse behoefte om ieder tientje te compenseren. Zo zitten we met een belastingsysteem wat een normale 18-jarige niet kan snappen, waar belastingadviseurs goud geld aan verdienen, en natuurlijk met een toeslagenrondpompcircus dat zijns gelijke in de wereld niet kent.
c sb
c sb
  • 1
@ GUBSTRA: het gaat niet om de leaserijder, maar om de totale inkomsten van de overheid. KRELIS GRASHOOI legt het precies goed uit.
Als iedereen straks (2040?) elektrisch rijdt moet er nog steeds 6,1 miljard euro binnengehaald worden aan mrb of rekeningrijden of hoe het dan mag heten of werken.. Dus de elektrische rijders komen echt wel een keer aan de beurt. En om het dan eerlijk te doen, dan maar gelijk en niet nog jaren wachten.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mocht het zo zijn dat het toch niet gaat gebeuren dan schroeven ze het wel weer omhoog met een paar euro per maand.
Gubstra
Gubstra
  • 1
C SB, je mist mijn punt. Als je het nu doet, ontmoedig je de transitie naar EV. Dat staat haaks op het beleid. Dit gebeurt alleen icm een verhoging voor de ICE.
Pex725
Pex725
  • 0
Er moeten vooral auto's aangemeld blijven om belasting binnen te halen, niet dat terugloopt de komende jaren door meer Home Office
c sb
c sb
  • 1
GUBSTRA: als het (enige) doel is zo snel mogelijk van ICE naar EV om te schakelen, dan heb je een goed punt. Maar het overheidsbeleid lijkt nu alleen op de korte termijn gericht: hoe zorgen we ervoor dat er elk jaar 6.1 miljard binnenkomt? Ik wilde aangeven dat het beter zou zijn om nu een fundamentele keuze te maken hoe autobezit of autogebruik in de toekomst te belasten, en dan (in stapjes) te beginnen die in te voeren.
En dus niet de huidige manier zo als KRELIS GRASHOOI beschrijft.
Bestleukhoor
Bestleukhoor
  • 1
Belachelijk. Gelderland is al de duurste provincie. En dan nog een keer verhogen. Bizar, op de site staat nu ook dat de meeste fijnstof van EV's komt. Dus niet het milieu als reden gebruiken....
RB 68
RB 68
  • 0
Als je minder inkomsten krijgt omdat er meer EV's zijn ingeschreven dan maak je gewoon de MRB wat duurder dan blijft er evenveel binnenkomen. In België krijg je nu ook bovenop je normale MRB ook CO2 taks, en ook hier betaal je geen MRB en BIV voor een EV.
Jurgie
Jurgie
  • 1
Gossiepossie wat gaat de Nederlandse overheid het milieu ontzettend helpen met dit geld! (Of toch niet??)
J M 1
J M 1
  • 1
@ C SB
Liever geen rekeningrijden, want dat is er al voor alle voertuigen ongeacht aandrijflijn. Elke vorm van energie is al zwaar belast. Liever zie ik afschaffing van de BPM en een vlaktaks voor de MRB ongeacht aandrijflijn.
We betalen toch ook al lang niet meer per minuut voor onze mobiele abonnementen? Kilometerheffing is terug naar betalen per minuut voor infrastructuur die al tig keer betaald is.
We herverdelen al genoeg in Nederland, dat we dat op vrijwel alles doen en het nog slikken ook dat moet stoppen. Alleen hier zie je stadsauto's in gebruik als gezinsauto's a la jaren 60. Vooruitgang noemen we dat.
Fiscale voordelen voor EV's moeten zo snel mogelijk stopgezet worden, het fiscale plaatje gewoon rechttrekken. Een vlaktaks zorgt ervoor dat een automobiel gekozen wordt op de intrinsieke eigenschappen op wat past bij iemands budget en behoeften.
Perro
Perro
  • 1
Och, het is slechts een kwestie van tijd voordat auto's met elektro motor ook MRB mogen aftikken.
Zal mij benieuwen of dan ook nog rekening zal worden gehouden met het excessief hoge gewicht, of dat je fijn de volle bak mag betalen.
Maar eerlijk gezegd zie ik ook niet zo snel de particuliere rijder in hordes overstappen naar een EV.
Onder de streep is dat (nog?) niet echt economisch interessant.
Bovendien verschijnen er mogelijk er wel interessante alternatieven voor de EV.
En wat schiet het milieu onder de streep er mee op? Is een EV minder belastend dan een ICE?
Het lijkt me ook verstandiger, om zulks niet te veel met subsidies en vrijstellingen te forceren.
Was men circa 30 jaar geleden tot inkeer gekomen, dan zou alles nu niet zo overhaast hoeven.
Klimaatverandering is jaren genegeerd, en nu is er paniek.
Maar doe dan rationeel, en maak sowieso veel lichtere auto's, en ook met minder zware (lees sterke) motoren.
Perro
Perro
  • 0
Dat is op dit moment gemakkelijk realiseerbaar, en kan op korte termijn al een fikse reductie aan uitstoot betekenen.
Maar zulks is helaas wensdenken, men wil daar gewoon niet aan, of het is beneden hun stand?
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 0
Tja, dat is het systeem. Een raar systeem (zijn er ook andere landen waar louter wordt gekeken naar kenteken gewicht voor de belasting), maar goed, als je jezelf over de streep kan halen om klein te kunnen rijden, dan valt 30 euries perm aand nog wel mee. Op het totale kosten plaatje van de auto, is de MRB sowieso niet zo spannend. Afschrijving blijft verruit de grootste kostenpost. En als je een nette occasion koopt, dan is die afschrijving al voor een groot deel weg. Kezues...keuzes...
Vincent 9175258
Vincent 9175258
  • 1
Geen rekeningrijden, geen BPM, geen accijnzen, geen MRB! Over al ons zuurverdiende geld is al veel te veel belasting geheven!
Blub67
Blub67
  • 4
Het wordt steeds schever in Nederland. De particuliere ICE rijder betaalt de MRB van zijn netto salaris. De leaserijder via het bruto lease bedrag. Het bedrag dat ik maandelijks betaal is ongeveer het bedrag dat een Tesla model 3 aan totale bijtelling kost.
rog
rog
  • 5
Groen wil meer gelijkheid maar met alles wat ze bedenken wordt de ongelijkheid alleen maar groter, zo moeten de Lage inkomens boeten voor de EV's van de hoge inkomens. Wil Groen alles groener maar willen ze ook meer gelukzoekers binnenhalen waardoor er geen betaalbare huurwoningen meer zijn, de zorgkosten de pan uit rijzen en de vervuiling alleen maar toeneemt omdat hoe meer mensen hoe meer vervuiling. En ze willen ook meer globalisering zodat mensen in andere landen met een nog lager inkomen de banen kunnen overnemen van de lokale lage inkomens. Nog even en we bestellen alles bij Aliexpress en Amazon, rijden we in Chinese auto's en hebben we een bankrekening bij Windows, Goolge of Amazon, zorgen Chinese bedrijven voor onze stroombehoefte en worden al onze IT diensten uitgevoerd door goedkope it'ers in India. Maar we zijn weg groen en arm!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Budget neutraal op een veel te hoog niveau helaas, die diefstal continueren ze ieder jaar moeiteloos.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Rog, BEVs zorgen juist voor lagere gezondheidskosten. We hebben trouwens een progressief belastingstelsel, als je meer verdiend betaal je veel meer belasting. De belastingkortingen en subsidies tav BEVs zijn gericht op de segmenten onder de 40.000 euro.
.
Dit geldt echter dan weer niet die voor waterstofauto’s, die zijn bestemd voor de wat rijkere autorijders met een eigen waterstofstation op de oprijlaan. Geen cap van 40.000 euro.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Hier kan wel wat budget af:
.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/tegen-alle-klimaatdoelen-in-steunt-nederland-de-fossiele-sector-met-ruim-8-miljard-euro-per-jaar~ba3abc6a/
Bblock
Bblock
  • 3
Dat had de overheid goed door. In een jaar waarin vrijwel niemand reed, tóch hetzelfde binnen halen. Bruggen en wegen liggen er top bij. Ze zijn immers niet belast. Dus had ik graag de uitgespaarde 2020 reparatie kosten terug ontvangen. Budget neutraal werkt immers twee kanten op.
TurboFan NL
TurboFan NL
  • 0
Ik ga hier het 'pluk beleid' van de overheid niet verdedigen, en hoe goed dat wel is voor NL,en hoe stabiel NL er wel niet onder blijft! En de koppeling met 'gezondheid' hoort hier niet thuis. Dat geld dat binnen wordt geharkt, verdwijnt in de pot algemene middelen. Basta! Gezondheid en e-auto, de hele infrastructuur er rond om heen, kan nog wel eens anders uitpakken dan men nu wil voorhouden. Maar kan vast een prachtig PR-verhaal aan vast geklooid worden... daar twijfel ik niet aan.
HansSolo
HansSolo
  • 1
Frik, de accijnzen op fossiele brandstoffen zullen blijven stijgen. Er komt ook hopelijk eindelijk eens accijns op kerosine en btw op een vliegticket. De tuinders krijgen nu enorme kortingen op gas, ook dat kan minder.
.
Kortom er valt heel wat budgettair te schuiven met subsidies en belastingkortingen aangaande de fossiele sector. Dat zou logisch beleid zijn, de netto uitstoot moet uiteindelijk richting nul.