Oudere autokoper gaat voor grijs

Volkswagen Golf Plus
Dat de witte auto oprukt is al langer bekend, toch zijn we als het aankomt op kleuren uitkiezen van auto's maar een saai volkje. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het RDC, een datacentrum in de mobiliteitssector. Ruim 38 procent van alle nieuwe auto's is grijs. En volgens het RDC kiest zelfs de helft van alle 65-plussers voor een grijze auto.
Na grijs kiezen mensen die een nieuwe auto bestellen opvallend vaak voor zwart. Bij lease-auto's is deze 'kleur' zelfs populairder dan het statige grijs. Zakelijke automobilisten kiezen voor ingetogen lakken, en particulieren maken het niet veel bonter. Al is zwart bij deze kopersgroep met 25 procent minder geliefd dan grijs, dat door 39 procent van de mensen die privé een nieuwe auto aanschaffen wordt gekozen. Blauw is met 15 procent de op twee na geliefdste kleur. RDC heeft becijferd dat hoe ouder men wordt, des te vaker voor grijs gekozen wordt. Kiest in de leeftijdscategorie 18-22 jaar nog 22 procent voor grijs, bij de 65-plussers loopt dit percentage op tot 53. Eigenlijk doen alleen jongeren tot 35 jaar af en toe gek, in deze leeftijdsgroep komen de kleuren geel en wit het meest voor. Wit wordt vooral gekozen door kopers van de Fiat 500, de Suzuki Swift en de Renault Twingo.
Ook DuPont Automotive heeft onderzocht welke kleuren populair zijn. Dit onderzoek wordt wereldwijd verricht. Hieruit blijkt dat in Noord-Amerika de kleur wit met stip op nummer 1 staat. In Rusland neigen kopers ook naar donkere kleuren, hoewel rood en groen hier meer worden verkocht dan waar ook ter wereld. In Azië is grijs de onbetwiste winnaar. Mexicanen ten slotte hebben een voorkeur voor twee uitersten. Wit en zwart scoren daar allebei even goed met 20%.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.