Opvolgers Fiat Punto en Bravo in 2016

Opvolgers Fiat Punto en Bravo in 2016
Opvolgers Fiat Punto en Bravo in 2016Opvolgers Fiat Punto en Bravo in 2016Opvolgers Fiat Punto en Bravo in 2016Opvolgers Fiat Punto en Bravo in 2016Opvolgers Fiat Punto en Bravo in 2016Opvolgers Fiat Punto en Bravo in 2016Opvolgers Fiat Punto en Bravo in 2016
Net als Alfa Romeo heeft ook Fiat z'n plannen voor de toekomst toegelicht. Het Italiaanse merk zet Europese groei niet hoog op het prioriteitenlijstje, maar wil met een grondige verjongingskuur van z'n modellengamma weer winstgevend worden.

Net als Alfa Romeo en Lancia gaat het Fiat evenmin voor de wind. Van Alfa Romeo, de sportieve tak van het concern Fiat Chrysler Automobiles, zijn al grote hervormingsplannen gepresenteerd. Ook voor het merk Fiat staat een enorm avontuur op de planning.

Geen Europese groei

Duidelijk wordt dat Fiat de groei van de Europese afzet niet boven aan de prioriteitenlijst zet. Olivier François, merkchef van Fiat, zegt dat een voorzichtige aanpak noodzakelijk is. De Europese automarkt is nog altijd niet de oude, en Fiat realiseert zich nu als geen ander dat daar voorlopig niet omheen te werken is. "Ook wij kunnen de markt niet repareren", aldus Fiat. Zodoende is voor 2018 een Europees verkoopaantal beoogd van 700.000 stuks, gelijk aan het aantal Fiats dat vorig jaar een Europese eigenaar vond.

Op internationaal niveau moeten er vanaf 2018 jaarlijks 1,9 miljoen auto's worden verkocht, een stijging van 26,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Fiats grootste afzetmarkt, Zuid-Amerika, moet met 800.000 verkochte auto's in 2018 100.000 exemplaren meer aan de man brengen. Op de Aziatische markt moeten tegen 2018 jaarlijks 300.000 worden verkocht, een verdriedubbeling ten opzichte van vorig jaar. In Noord-Amerika moeten de verkoopcijfers worden verdubbeld naar 100.000 exemplaren.

Nieuwe modellen: Punto-opvolger in 2016, ook nieuwe C-segmenter

Om de Europese klant de komende jaren naar de showrooms te lokken, breidt Fiat het modellengamma uit en wordt het voor een deel vernieuwd. De 500-familie wordt eind dit jaar of begin volgend jaar aangevuld met de 500X, een cross-over die z'n genen deelt met de Jeep Renegade. Ook de aloude (sinds 2005) maar nog altijd behoorlijk fris ogende Punto krijgt aflossing. In 2016 moet een nieuwe vijfdeurs hatchback hem vervangen, die tussen de 500 en 500L in de showroom komt te staan.

Ook de Bravo wordt niet vergeten. Het huidige model heeft wat verkoopaantallen betreft helaas nooit zoden aan de dijk kunnen zetten. Een nieuwe C-segmenter staat op de rol, die als hatchback (2016), sedan (2015) en als een stationwagon (2016) ten tonele zal verschijnen. De Turkse Tofas joint venture gaat de nieuwelingen in Turkije bouwen. De sedanversie zal aldaar overigens de Linea vervangen.

Dan de Panda. Het succesnummer van Fiat wordt in 2018 afgelost door de vierde generatie. De nieuwe 500 komt gelijktijdig op de markt en zal onderhuids veel met de Panda gemeen hebben. Om ook de liefhebbers van open rijden van een passende auto te voorzien, introduceert Fiat in 2015 een roadster. Aanvankelijk zou Alfa Romeo een Spider krijgen die technisch verwant is aan de toekomstige Mazda MX-5. Fiat (of Abarth) zal de smaakmaker, die nog wel het chassis, maar niet meer de krachtbronnen van de MX-5 krijgt, volgend jaar op te markt brengen.

Zelfkritiek en 'one size fits all'

Net als Alfa Romeo schuwt ook Fiat geen scherpe zelfkritiek. Zo zegt het merk dat in 2010 al sprake was van D.I.D, wat staat voor Dissociative Identity Disorder. De koper zou niet meer weten waar Fiat precies voor staat. Er zou een wildgroei aan modellen zijn geweest, waardoor er geen sprake meer is van een sterk familiegevoel, aldus Fiat. Ook zou het prijsbeleid niet altijd even consequent zijn geweest. Voor de toekomst wil het merk een duidelijke positie innemen. Premium- en budgetmerken zijn volgens Fiat erg lucratief, de merken die er tussenin zweven hebben het zwaar te verduren.

Het merk heeft een bijzondere oplossing gevonden, en vergelijkt zich daarmee zowel met Ikea als met het designmeubelmerk Kartell. Eerstgenoemde zou niet gezien worden als een budgetmerk, maar juist als een label dat staat voor betaalbare en vindingrijke producten (Panda). Kartell wordt dan weer niet gezien als een premiummerk, maar als een label waarvoor men bereid is iets meer te betalen voor meer vleugje extra emotie (500). De meer nuchtere modellen worden via het One Size Fits All-principe gevoerd: één uitvoering, keus uit twee motoren en vier kleuren. Volgens Fiat al met al 'The car you need'. Auto's uit de spannender lijn worden door Fiat aangeduid als 'the cars you want'.

Zuid-Amerika en China

In Zuid-Amerika, de belangrijkste afzetmarkt voor Fiat, hebben de Italianen de Old Palio, Uno, Palio, Punto, Siena, Grand Siena en Linea in de aanbieding. In 2015 wordt de Old Palio vervangen voor een nieuwe A-segmenter, de Uno wordt nog dit jaar vernieuwd en de Palio en Punto zullen in 2016 samen vervangen worden voor de nieuwe Punto. De Siena krijgt in 2018 een opvolger en de nieuwe Grand Siena moet zich in 2016 al aandienen. De Linea verdwijnt. Wel komen er een nieuwe cross-over (2016) en een nieuwe pick-up (2015). China wordt natuurlijk niet vergeten; de komende vier jaar worden er zomaar even 10 nieuwelingen op de markt gebracht, waaronder een grote sedan in het D-segment.


Schitteren door afwezigheid

De liefhebbers van Lancia moeten we helaas melden dat Fiat vooralsnog met geen woord over de toekomst van dat merk heeft gerept. Het is tot op heden dan ook nog niet bekend of en hoe Fiat-Chrysler dit dochtermerk weer gezond wil maken.

PRIVATE LEASE Fiat

Fiat
Fiat Panda 1.0 Hybrid (5D/6H)
€ 254
 
Fiat
Fiat 500 1.0 Hybrid Dolcevita (3D/6H)
€ 256
 

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.