Opstand tegen Utrechtse milieuzone
Vanaf 2015 wil de gemeente Utrecht een milieuzone instellen voor het centrum van de stad, waardoor oudere auto's geen toegang meer hebben. Tijdens de raadsinformatieavond van 28 mei hebben belangenorganisaties ANWB, RAI Vereniging, Bovag, MKB Nederland en EVO (Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport) hun bezwaren daartegen kenbaar gemaakt. Bewonerscomité Wijk C presenteerde een onderzoek waaruit blijkt dat zo'n milieuzone geen enkel effect sorteert. De ANWB dreigt met juridische stappen. In Amsterdam werden soortgelijke plannen door de rechter van tafel geveegd.
Volgens Bovag worden bewoners en ondernemers in de binnenstad onevenredig hard getroffen. Daarbij wordt het voorbeeld gegeven van autobedrijven, tankstations en wasstraten die inkomsten gaan verliezen wanneer de plannen zouden doorgaan. Vooral in deze economische tijden is dat een onacceptabele consequentie, aldus Bovag. Bewoners en ondernemers zullen in de portemonnee worden getroffen omdat zij worden gedwongen om hun (bestel)auto te vervangen.
In Duitsland is men al bekend met zogenaamde 'Umweltzones'. Volgens de ADAC, de Duitse ANWB, hebben deze milieuzones voor personenauto's echter weinig effect. Ook eerdergenoemd bewonerscomité Wijk C concludeert, op basis van onderzoek, dat de luchtkwaliteit niet verbetert na invoering van een milieuzone. Volgens hen zijn de vergroening van het busvervoer en de bestaande milieuzone voor vrachtverkeer veel effectiever dan de voorgenomen maatregelen voor personenauto's.
Lees ook

De BYD Dolphin surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer

In naoorlogs Engeland was brood en melk nog op de bon toen Jaguar snelste auto ter wereld bouwde

Noorse tunnel krijgt twee onderzeese rotondes en verkort reistijd met tien uur

Wat hadden we graag naar de BSO willen boenderen met de Opel Meriva OPC ...
