AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Opel toch naar Magna/Sberbank
45
Eerder vandaag leek het erop dat General Motors Opel uiteindelijk niet ging verkopen. De soap heeft nu een definitieve maar onverwachte wending genomen: een meerderheidsaandeel van het merk gaat toch naar het Canadees/Duitse consortium Magna/Sberbank.
Bondskanselier Angela Merkel maakte dit zojuist bekend op een speciale persconferentie. Het consortium, dat bestaat uit het Russische Sberbank en het Canadese Magna, krijgt 55 procent van de aandelen in handen. Ondanks het afstoten van het meerderheidsbelang in Opel stapt General Motors niet helemaal uit Opel: het concern behoudt 35 procent van de aandelen. De overige tien procent gaat naar de vakbond van Opel-medewerkers.
De verkoop is nog steeds niet 100 procent zeker, want Magna moet aan strenge voorwaarden voldoen om de bankgaranties van Merkel te krijgen. Pas na de Duitse verkiezingen (27 september) is duidelijk of dit Magna gaat lukken. Een overname door Magna en Sberbank had altijd de voorkeur van de Duitse overheid én de vakbonden.
Een derde optie was een verkoop van Opel aan het Belgische RHJ International. Deze investeerder claimde minder overheidssteun nodig te hebben dan het consortium van Sberbank en Magna, maar kon de Duitsers niet overtuigen. GM had wel een lichte voorkeur voor RHJ International, omdat inmenging van Sberbank problemen kan opleveren op de belangrijke Russische automarkt. Deze stond voor de economische crisis op het punt om uit te groeien tot de grootste automarkt van Europa.
De verkoop is nog steeds niet 100 procent zeker, want Magna moet aan strenge voorwaarden voldoen om de bankgaranties van Merkel te krijgen. Pas na de Duitse verkiezingen (27 september) is duidelijk of dit Magna gaat lukken. Een overname door Magna en Sberbank had altijd de voorkeur van de Duitse overheid én de vakbonden.
Een derde optie was een verkoop van Opel aan het Belgische RHJ International. Deze investeerder claimde minder overheidssteun nodig te hebben dan het consortium van Sberbank en Magna, maar kon de Duitsers niet overtuigen. GM had wel een lichte voorkeur voor RHJ International, omdat inmenging van Sberbank problemen kan opleveren op de belangrijke Russische automarkt. Deze stond voor de economische crisis op het punt om uit te groeien tot de grootste automarkt van Europa.
PRIVATE LEASE Opel
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Nieuws
Opel Grandland Electric AWD: topversie met 325 pk geprijsd
Opel Astra GSi 16V - 1994 - Op de rollenbank
Op Zoek Naar
Drie ruime gebruikte stationwagons: ideaal voor de komende vakantie
Nieuws