Opel Manta maakt opvallende comeback - Vooruitblik
De allergroenste Manta
Als we spreken over een groene Opel Manta krijgen velen nog altijd het gifgroene exemplaar uit New Kids op het netvlies. Opel werkt zélf echter ook aan een ‘groene’ Manta, die je ook als een soort Insignia-opvolger kunt zien.
Highlights
- Op basis van Experimental-concept
- Komt in 2025
- Indirecte Insignia-opvolger
De Opel Manta keert terug! Nee, niet in de vorm van die ene leuke ‘restomod’ die Opel in 2021 liet zien. Dat was een Manta A, die behalve als elektrisch lekkermakertje ook diende om te laten zien waar Opel de inspiratie voor het ‘Vizor-front’ vandaan haalde. Die combinatie van koplampen en grille is sindsdien te vinden op alle nieuwe modellen van het merk, die daarmee een stuk zelfverzekerder ogen dan de Opels van voor die tijd. Met de geheel nieuwe productie-Manta zet Opel over een tijdje de volgende stap. De auto die je hier ziet, is het resultaat van een optelsom van verschillende aanwijzingen. Allereerst is dat het feit dat Opel in 2021 aankondigde dat de Manta zou terugkeren. Die belofte ging toen gepaard met een afbeelding van een hoge, cross-over achtige auto met een sterk aflopende daklijn en een grote liftback-achterklep. De tweede vingerwijzing is het gerucht uit 2022 dat stelt dat Opel en DS in Italië allebei een nieuw elektrisch topmodel gaan produceren. De derde, meest overduidelijke hint is de Opel Experimental concept-car, die tijdens de afgelopen IAA in München schitterde. Die auto dient weliswaar formeel als designstudie, maar past door zijn vorm en formaat naadloos bij de eerste twee aanwijzingen.
Vizor 2.0
Onze tekenaar had het dan ook vrij gemakkelijk en maakte simpelweg een productierijp ogende interpretatie van die Experimental. Dat betekent dat er een forse, licht cross-over-achtige auto staat, maar zeker geen traditionele SUV. De vorm laat zich eerder vergelijken met die van de Citroën C5-X, al is de Opel wel scherper en strakker getekend. Bewust, uiteraard: Opel gelooft in een designfilosofie die het ‘detox’ noemt: ontgiften. Vrij van overbodige franje en vooral lekker opgeruimd en rustig, maar toch indrukwekkend, want dit wordt een forse Opel. Een spirituele opvolger van de Insignia dus, maar dan met het hoog-op-de-poten-uiterlijk waar de markt tegenwoordig om lijkt te smeken. Het Opel Vizor-front keert gewoon terug, maar wel in een nieuwe vorm. Opel ziet de Experimental ook als een vooruitblik op de volgende design-evolutie en vult dat aan de voorzijde in met wat het een ‘4D-Vizor’ noemt, een geheel transparante unit met daarin zowel het merklogo als de verlichting. Wat daar in het productiestadium van overblijft, valt nog te bezien.

Opel Manta (Illustratie: Larson)
Opel Manta wordt puur elektrisch
Dat de Opel Manta volledig elektrisch wordt, lijkt wel duidelijk. Opel noemde de auto in 2021 zelf al ‘Opel Manta-e’. Bestaande elektrische Opels hebben het ‘-e’ inmiddels ingeruild voor de toevoeging ‘Electric’, dus we zetten ons geld nu op de naam ‘Opel Manta Electric’. Opel wil vanaf 2028 in Europa louter elektrische auto’s leveren en daarvan moet dit het vlaggenschip zijn. De Manta Electric rust op het STLA Medium-platform dat onder meer voor de nieuwe Peugeot e-3008 wordt gebruikt. Het grootste 98 kWh-accupakket levert in die auto al een rijbereik op van zo’n 700 kilometer, dus zet de mogelijk lagere en gestroomlijndere Opel op dit vlak ongetwijfeld indrukwekkende prestaties neer. Interessant is vooral in hoeverre Opel de voordelen van een pure EV weet uit te buiten met dit platform, dat onder meer in die 3008 immers ook gewoon voor auto’s met verbrandingsmotoren wordt gebruikt. Daar waar de nieuwe Peugeot net als zijn toekomstige Opel Grandland-broer meer een traditionele SUV is, hopen we voor de Manta op een auto die verrast met een lange wielbasis en een bijzonder ruim en huiselijk interieur. Of dat inderdaad de insteek wordt, leren we al vrij snel: de elektrische Opel Manta moet al ergens rond het midden van dit decennium verschijnen.