AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Opel knalt ouderwets met Insignia OPC
148
De leuke modellen willen nog wel eens het kind van de rekening zijn in moeilijke tijden, maar gelukkig heeft Opel de introductie van de Insignia OPC gewoon doorgezet. Want deze super-Insignia is –als we de Lotus Omega niet meerekenen- de sterkste Opel ooit!
Het hart van de Insignia OPC is een tot 325 pk opgevoerde 2,8-liter turbomotor. Het maximumkoppel bedraagt 400 Nm. Daarmee is –ie flink krachtiger dan z'n grootste concurrent, de Volkswagen Passat R36. Die is goed voor 300 pk en 350 Nm. De OPC komt zelfs behoorlijk dicht in de buurt van de naar verwachting veel duurdere Audi S4, die 333 pk een 440 Nm mobiliseert.
De Insignia OPC is het eerste model van het Opel Performance Center dat z'n krachten over alle vier de wielen verdeelt. Dat betekent dat torque steer definitief tot het verleden behoort. De OPC heeft standaard een handgeschakelde zesbak. Opels vlaggenschip sprint in zes seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur.
De jongens van OPC beperken hun inspanningen niet tot het genereren van extra pk's. Het nieuwe uitlaatsysteem geeft de Insignia een veel sportievere sound mee. Het 19-inch lichtmetaal is nieuw; wielen met een diameter van 20 inch staan op de optielijst. Binnenin onderscheidt de auto zich met Recaro's en een stuur met afgeplatte onderkant van de andere Insignia's. Ook het instrumentarium toont met OPC-stylingselementen de intenties van deze Insignia.
De OPC staat 10 millimeter dichter bij het asfalt en de voorwielophanging is aangepast. De veerpoten van het nieuwe HiPerStrut systeem (een uitvinding van Opel) zorgen voor een extra scherpe besturing en ook voor minder aandrijfreacties in het stuur. Het FlexRide-systeem is aangepast; naast de Comfort- en Sport-opties kan de bestuurder ook voor de OPC-modus kiezen. Die zorgt voor een optimaal prestatieniveau. Een sperdifferentieel op de achterwielen is standaard. Ook monteert Opel grotere remschijven van Brembo, die een diameter van 355 millimeter hebben.
Opel onthult de Insignia OPC op de Autoshow van Barcelona. In de tweede helft van 2009 verschijnt –ie bij de dealers.
De Insignia OPC is het eerste model van het Opel Performance Center dat z'n krachten over alle vier de wielen verdeelt. Dat betekent dat torque steer definitief tot het verleden behoort. De OPC heeft standaard een handgeschakelde zesbak. Opels vlaggenschip sprint in zes seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur.
De jongens van OPC beperken hun inspanningen niet tot het genereren van extra pk's. Het nieuwe uitlaatsysteem geeft de Insignia een veel sportievere sound mee. Het 19-inch lichtmetaal is nieuw; wielen met een diameter van 20 inch staan op de optielijst. Binnenin onderscheidt de auto zich met Recaro's en een stuur met afgeplatte onderkant van de andere Insignia's. Ook het instrumentarium toont met OPC-stylingselementen de intenties van deze Insignia.
De OPC staat 10 millimeter dichter bij het asfalt en de voorwielophanging is aangepast. De veerpoten van het nieuwe HiPerStrut systeem (een uitvinding van Opel) zorgen voor een extra scherpe besturing en ook voor minder aandrijfreacties in het stuur. Het FlexRide-systeem is aangepast; naast de Comfort- en Sport-opties kan de bestuurder ook voor de OPC-modus kiezen. Die zorgt voor een optimaal prestatieniveau. Een sperdifferentieel op de achterwielen is standaard. Ook monteert Opel grotere remschijven van Brembo, die een diameter van 355 millimeter hebben.
Opel onthult de Insignia OPC op de Autoshow van Barcelona. In de tweede helft van 2009 verschijnt –ie bij de dealers.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia Grand Sport 1.5 165pk Turbo OPC Executive HuD|Dodehoek|Camera|LED
- 2019
- 173.077 km
€ 14.500

Opel Insignia 1.5 Turbo Innovation | Panoramadak | Stoelventilatie | Massage | OPC Line | Head-Up | 360 camera | Carplay | Matrix LED
- 2017
- 64.505 km
€ 21.900

Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T Cosmo
- 2015
- 141.984 km
€ 10.950
Lees ook
Op Zoek Naar
Lekker veel auto voor €10.000: dikke middenklasser van Kia of liever een Opel of Peugeot?
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Opel Insignia: Zwaargewicht met dito verbruik?
Nieuws
Opel Insignia leeft voorlopig nog voort
Nieuws
Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
Praktijkervaring