Opel Kadett E veertig jaar: een gewoon icoon

Je zag ze overal

Opel Kadett
Opel KadettOpel Kadett EOpel Kadett EOpel Kadett EOpel Kadett EOpel Kadett EOpel Kadett EOpel Kadett GSIOpel KadettOpel Kadett EOpel Kadett EOpel Kadett EOpel Kadett E

Groot feest: de Opel Kadett E bestaat alweer veertig jaar! Het grootste feestbeest was het nooit, maar hier in Nederland groeide de laatste Kadett op bescheiden wijze uit tot een waar icoon. Je zag hem immers werkelijk overal.

In de herfst van 1984 ging het doek van een Opel die al heel snel totaal niet meer opvallend was, maar dat bij zijn introductie zeker wel was: de Kadett E. Het zou de allerlaatste Opel Kadett blijken te zijn, maar bij zijn verschijning leek de Kadett nog klaar voor een lange toekomst. Hij kreeg een voor zijn tijd behoorlijk gestroomlijnde koets en zette zich daarmee nadrukkelijk af tegen zijn directe voorganger. Vergeleken met die Kadett D was het – in elk geval optisch – echt een flinke vooruitgang, maar de technische basis was juist bepaald niet revolutionair. Zo bleef de Opel Kadett eigenlijk stiekem toch heel gewoontjes, alleen dan op een meer eigentijdse manier.

De Kadett E kwam er in allerlei soorten en maten en dat droeg natuurlijk een belangrijk steentje bij aan zijn succes. Je kon hem onder meer krijgen als driedeurs hatchback, vijfdeurs hatchback, sedan, driedeurs stationwagon en vijfdeurs stationwagon. Uiteindelijk kwam er ook nog een cabriolet bij en natuurlijk waren er ook nog bestelversies. Op de motorenlijst stonden diverse al van de vorige Kadett bekende benzinekrachtbronnen, waaronder de stokoude 1.2. Dieselen kon ook, onder meer met een 1.6, later ook met een wat fijnere, bij Isuzu ingekochte 1.5 TD en er kwam van dezelfde plank ook nog een atmosferische 1.7 bij. Voor de broodnodige sportiviteit moest je bij de GSI zijn. Die begon nog vrij bescheiden met 115 pk, maar zou uiteindelijk een 150 pk sterke krachtbron krijgen.

Welke Kadett je ook koos, de kans was erg groot dat je binnen een dag een soortgelijke tegenkwam. Überhaupt een andere Opel Kadett E spotten, was in de jaren 80 en 90 eerder een kwestie van minuten dan uren. Nederland liep weg met de nuchtere Duitser, die overigens zeker niet altijd op langere termijn voor tevredenheid zorgde. Olieverbruik en roest waren de Kadett niet vreemd, maar tegen de tijd dat dat opstak, was de eerste Opel Astra al wel in aantocht. De Auto van het Jaar 1985 was toen al in groten getale op de Nederlandse wegen verschenen. In het eerste volle verkoopjaar, 1985, gingen er maar liefst 51.192 Kadettjes op Nederlands kenteken. Dat zou in 1986 nog worden overtroffen; toen waren het er 57.431.

Opel Kadett GSI 16V: een hot hatch met 150 pk.

De Kadett bleef tot de laatste snik succesvol, want in 1991 sleet Opel er hier nog ruim 26.000. In totaal kwam de teller in ons land alleen al op ruim 300.000 stuks uit. Van de Opel Kadett E zijn meer exemplaren verkocht dan van alle generaties Opel Vectra bij elkaar. Opvolger Opel Astra, die inmiddels generaties later nog altijd meedraait, staat tot op heden op 485.833 exemplaren, dus 'slechts' ruim anderhalf keer zoveel als alleen de Kadett E. De kans dat je in 2024 nog een Opel Kadett E spot, is natuurlijk een heel stuk kleiner dan toen hij nog nieuw op de markt kwam. Toch is het, voor zijn leeftijd, nog altijd een redelijk veel voorkomende auto. Er zijn er nog zo'n 3.000 over.

Lezersreacties (92)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.