Opel Kadett Cabrio-keuzestress: twee keer GSi, twee keer 1.6, drie keer ONK!
'Liefhebber gezocht speciaal'
De Opel Kadett E staat niet bekend als overlever uit de jaren 80, ze zijn bijna allemaal uit het straatbeeld verdwenen. Maar de overblijvers die aan het roestspook konden ontsnappen zijn doorgaans wel exemplaren om door een ringetje te halen. En dat geldt helemaal voor de vier cabriolets die we aantreffen in dit occasionaanbod! Slechts één normale Kadett E zien we, de andere vier zijn dakloos. Twee keer een GSi, allebei met origineel Nederlands kenteken, waarvan één super origineel en de ander vinden we door zijn periode correcte aanpassingen eigenlijk ook wel leuk. Staan er ook nog eens twee normale Kadett Cabriolets te koop! Help, we krijgen Kadett Cabrio-keuzestress!
Veertig jaar geleden zetten veel autofabrikanten de zaag in hun compacte middenklasse hatchbacks. Volkswagen deed het al in 1979 met de eerste Golf, van de Opel Kadett E, de Ford Escort, de Fiat Ritmo verschenen ook als cabrio, Peugeot onthoofdde zelfs de kleinere 205. Vaak kon je dan zelfs nog kiezen uit een brave motorisering, voor de liefhebber van open rijden zonder al te veel snelheid, en wilde je ook nog een beetje gang erin krijgen, dan was er de hetere versie. Zo was er van de Escort Cabrio een normale 1.6 en een XR3i. Bij Opel haalden ze het dak van zowel een brave Kadett 1.6 als van een GSi.
Kadett GSi altijd achtklepper
De twee GSi’s kwamen we toevallig tegen in de aangeboden occasions, waarbij ons hart het snelst gaat kloppen van de fraaie witte TY-32-RB. Dat de auto volgens de aanbieder uit de collectie van een liefhebber komt zien we meteen. Geen schroefje is aangepast ten opzichte van hoe deze Kadett 2.0 GSi Cabrio ooit de fabriek verliet. De 115 pk sterke 2.0 achtklepper heeft 180.000 kilometer gelopen, de toestand van de kap lijkt goed, voor zover we dat op de foto’s kunnen beoordelen. De aanpassingen om er een cabriolet van te maken hebben ervoor gezorgd dat de auto meer dan 1.000 kilo weegt, een dichte GSi zat daar ruim onder. De tweeliter jaagt de cabriolet in precies tien seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid is 195 km/h. Met het dak dicht uiteraard. Sneller was de Kadett Cabrio niet verkrijgbaar, want de brute 2.0 zestienklepper met 150 pk is nooit in de open versie geleverd.
Koni-onderstel en dat moet je uitdragen
De eigenaar van de grijze Kadett GSi Cabrio vond dat misschien wel jammer. Ook alweer een origineel Nederlands kenteken (hoera!), maar de grijze GSi is wel wat opgedirkt. We zien kruisspaakwielen die best wel op die van de GSi Champion lijken, de laatste fraaie uitvoering van de snelste Kadetts. Ze zijn echter anders maar wel period correct, zoals dat ook geldt voor de achterspoiler en de reflectieplaat tussen de achterlichten. Een beetje week worden we van het 'Koni Equipped'-plaatje, ook dat hoort bij die tijd. Je liet ermee zien dat je flink geinvesteerd had in een sportiever after market onderstel. Maar wat een geld vragen ze voor dit exemplaar! Bijna €30.000, mede omdat hij maar 27.000 kilometer op de teller heeft staan. Het is een gigantisch verschil met de vraagprijs voor de witte GSi Cabrio. Twintig duizend euro verschil, wij gaan toch maar voor de originele.
Met Corsa GSi-wielen!
Nauwelijks bekomen van de twee bijzondere GSi Cabriolets in het occasionaanbod valt ons oog ook op de twee witte normale Kadett Cabrio’s. Allebei met de 1.6 motor, die het tot een bescheiden 75 pk schopte. Deze staat op de driespaakswielen van de Corsa A GSi en heeft ook nog een origineel kenteken. De trekhaak, het katalysator-plaatje en de grote witte NL-sticker maken het exemplaar extra sympathiek. Voor slechts €3.950 neem je hem mee. Dan krijg je niet dat fraaie digitale GSi-dashboard en moet je nooit haast hebben, maar goed, dat past ook niet bij cabrio rijden. Van 0 naar 100 km/h in 13,0 seconden, je komt zo ook wel op de plek van je bestemminf en kunt bovendien nog prima met het verkeer meekomen! Alleen die kilometerstand is nogal vreemd, 1.911 kilometer, er ontbreekt vast een nulletje of zo.
De andere witte Cabrio is eveneens een 1.6, kost €3.000 meer en heeft 120.000 op de klok. Het is echt een heel laat exemplaar, want toen deze Kadett de band verliet was Opel de productie van de eerste Astra al aan het aanzwengelen. De originele lichtmetalen Opel-wielen waarderen we ook, maar ze doen ons meer aan de Astra F denken dan aan de Kadett E. Maar misschien is er in een ander land wel een uitloopmodel van de Kadett Cabrio met dit wieldesign geleverd, zo ver gaat onze kennis even niet. Ja, dit exemplaar heeft geen origineel Nederlands kenteken, maar dat mag de pret niet echt drukken.