Opel Ampera-e straks ook als Buick
Hoop op betere tijden
De auto die wij in Nederland als Opel Ampera-e kennen, gaat in de Verenigde Staten als Chevrolet Bolt door het leven. Het elektrische duo krijgt er in China een tweelingbroer van Buick bij: de Velite 7.
General Motors verkoopt de in de Verenigde Staten uit productie genomen tweede generatie Chevrolet Volt in China als Buick en er is nog een geëlektrificeerde Chevy die de oversteek naar China maakt. Het gaat om de volledig elektrische Chevrolet Bolt, een auto die in Nederland voor een stevig gereduceerde prijs als Ampera-e wordt verkocht, die als Buick Velite 7 in China aan de man gaat worden gebracht.
De Buick Velite 7 is onderhuids 'gewoon' een Bolt/Ampera-e en dat betekent dat ook de voor de Chinese consument bedoelde Velite 7 een volledig elektrische aandrijflijn heeft die 204 pk en 360 Nm sterk is. De actieradius van de Bolt werd in 2019 overigens vergroot tot 416 kilometer, vastgesteld volgens de relatief nauwkeurige Amerikaanse EPA-meetmethode. Die actieradius wordt mogelijk gemaakt door een accupakket met een capaciteit van 66 kWh, dat was voorheen 60 kWh. Het is niet bekend of de Chinese Buick Velite 7 het 60 kWh of het 66 kWh pakket krijgt. Wel is duidelijk dat de Velite 7 een nagenoeg compleet eigen koets heeft. Het ontwerp van het exterieur bevat duidelijk elementen van andere Velite-modellen die Buick in China verkoopt. Ook opvallend: de Velite 7 is tien centimeter langer dan zijn Bolt- en Ampera-e-broeders en dat betekent dat de Chinese Buick 4,26 meter lang is. De wielbasis is met 2,68 meter zo'n 8 centimeter langer dan de reeds bestaande familieleden van de Velite 7.