AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ook toeleveranciers houden hand op
13
Met de lening aan Chrysler en GM is de Amerikaanse regering nog lang niet van de auto-industrie af. Ditmaal zijn het de toeleveranciers die om een forse lening vragen.
In totaal verlangen de onderdelenfabrikanten een lening van 20,5 miljard dollar. Hiervan is 10 miljard bestemd voor een directe lening aan de in zwaar weer verkerende toeleveranciers. De overige 10,5 miljard dollar moet naar de Grote Drie gaan, zodat deze binnen tien dagen hun openstaande rekeningen aan de toeleveranciers kunnen betalen. Normaliter hebben de autofabrikanten 45 dagen de tijd om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.
Neil de Koker, voorzitter van de belangenvereniging voor toeleveranciers, meldt dat diverse bedrijven failliet gaan als er niet snel hulp van de overheid komt. General Motors, Chrysler en Ford betalen maandelijks gemiddeld 15 miljard dollar voor onderdelen, maar de verwachting is dat dit bedrag in februari en maart ergens tussen de 5 en 7 miljard dollar blijft steken.
Neil de Koker, voorzitter van de belangenvereniging voor toeleveranciers, meldt dat diverse bedrijven failliet gaan als er niet snel hulp van de overheid komt. General Motors, Chrysler en Ford betalen maandelijks gemiddeld 15 miljard dollar voor onderdelen, maar de verwachting is dat dit bedrag in februari en maart ergens tussen de 5 en 7 miljard dollar blijft steken.