AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ook ING somber over occasionprijzen
30
Nadat vorige week Automotive zich aan een analyse van de tweedehandsmarkt waagde, heeft nu ook ING het aangedurfd om voorspellingen voor 2009 te doen. Ook ING is zeer somber over de prijsontwikkelingen.
Volgend jaar daalt de occasionprijs in de eerste negen maanden van 2009 met 6 tot 10 procent. Vooral de grotere auto's, de 'jonge gebruikte' auto's en diesels dalen sterk in waarde. Dat laatste is mede het gevolg van de gestegen accijns voor diesel en de aankondiging dat er volgend jaar nogmaals een accijnsverhoging aankomt.
De belangrijkste redenen van de dalende prijzen zijn de downsizingtrend (dus de keuze voor kleinere benzineauto's), economische groeivertraging en concurrentie van nieuw. Volkswagen heeft onlangs bijvoorbeeld forse verlagingen in de nieuwprijzen doorgevoerd, waardoor ook de tweedehandsprijzen onder druk staan. Door de recessie kunnen mensen bovendien moeilijker lenen om hun auto te financieren.
De handelswaarde van nieuwe auto's is gemiddeld met 19,2 procent gedaald. Voor diesels is dit zelfs 23 procent, voor de benzineauto's 14 procent. Omdat mensen vanwege de lagere inruilprijzen blijven doorrijden in hun oude auto dalen ook de nieuwverkopen. De grote winnaars zijn natuurlijk de mensen die geen auto inruilen en een gebruikte of nieuwe auto kopen. Zij kunnen flinke kortingen bedingen.
De belangrijkste redenen van de dalende prijzen zijn de downsizingtrend (dus de keuze voor kleinere benzineauto's), economische groeivertraging en concurrentie van nieuw. Volkswagen heeft onlangs bijvoorbeeld forse verlagingen in de nieuwprijzen doorgevoerd, waardoor ook de tweedehandsprijzen onder druk staan. Door de recessie kunnen mensen bovendien moeilijker lenen om hun auto te financieren.
De handelswaarde van nieuwe auto's is gemiddeld met 19,2 procent gedaald. Voor diesels is dit zelfs 23 procent, voor de benzineauto's 14 procent. Omdat mensen vanwege de lagere inruilprijzen blijven doorrijden in hun oude auto dalen ook de nieuwverkopen. De grote winnaars zijn natuurlijk de mensen die geen auto inruilen en een gebruikte of nieuwe auto kopen. Zij kunnen flinke kortingen bedingen.