Ook EU-landen steunen verbod op brandstofauto [UPDATE]

Zoveelste bestuursorgaan akkoord

EV elektrische auto multitest Polestar Tesla

De Raad van de Europese Unie is akkoord met het de plannen van de Europese Commissie om de CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's vanaf 2035 naar een nulpunt terug te dringen, met een verbod op de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor als concreet gevolg. Dat de Raad instemt betekent feitelijk dat de 27 lidstaten van de EU het eens zijn met de plannen.

De Raad van de Europese Unie - waarin de regeringen van de 27 lidstaten zijn vertegenwoordigd - is bijeengekomen en gaat mee in de plannen van de Europese Commissie die de CO2-uitstoot van nieuw verkochte personenauto's en bedrijfswagens in 2035 tot een nulpunt terugbrengen. Dat betekent dat er een streep gaat door de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor. Ook is de Raad het eens met de plannen om de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in 2030 met 55 procent te verlagen. Voor lichte bedrijfswagens bedraagt dat percentage 50 procent. Verder stemt de Raad in met het plan om per 2030 een eind te maken aan stimuleringsmaatregelen voor de verkoop van elektrische auto's.

Nu de Raad het eens is, kan het met het Europees Parlement onderhandelen over de precieze invulling van de wetten die bovenstaande mogelijk moeten maken. Volgens Autonews is het bijstellen van de CO2-uitstoot in 2030 niet van toepassing op nichefabrikanten - denk aan supercarbouwers. Duitsland zou hebben voorgesteld om de verkoop van auto's die op CO2-neutrale brandstoffen kunnen lopen, toe te staan na 2035.

[UPDATE - 29-06-2022 15:06 uur]

Reactie RAI Vereniging

In een reactie zegt RAI Vereniging achter de CO2-doelen van de Europese Unie te staan. De belangenbehartiger zegt dat deze "[...] van groot belang zijn om klimaatverandering tegen te gaan." Daarbij stipt RAI Vereniging een aantal punten aan die noodzakelijk zouden zijn om het Nederlandse wagenpark CO2-neutraal te maken. Zo zou er voldoende betrouwbare toevoer van grondstoffen en onderdelen moeten zijn om alle uitstootvrije auto's te kunnen produceren. Daarnaast moet de laad- en tankinfrastructuur op orde zijn en moet er neutrale brandstof voor het bestaande wagenpark komen. RAI Vereniging is voor het bestaande wagenpark dus voor auto's met een verbrandingsmotor die synthetische brandstoffen lusten.

Lezersreacties (74)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.