Onderzoek: driekwart EV-kopers gaan het liefst gewoon naar dealer
Toch maar offline
De opkomst van de EV gaat deels gepaard met de opkomst van een nieuw verkoopmodel. In plaats van de traditionele dealer speelt het internet daarbij een grote rol, maar volgens een nieuw onderzoek zit bijna driekwart van de kopers daar helemaal niet op te wachten.
Volgens het onderzoek van analist EVForward koopt 74 procent van de autokopers ook een elektrische auto het liefst bij een traditionele dealer. In een showroom dus, en in gesprek met een echte verkoper. Dat lijkt misschien logisch, maar bij een merk als Tesla geschiedt verkoop uitsluitend online. Showrooms zijn er wel, maar dienen alleen om een eerste indruk van de auto te krijgen. Ook proefrijden kan hier, maar wie wil bestellen zal toch echt zelf het internet op moeten. De ‘Stores’ zijn eigendom van het merk zelf en dus niet van een aparte dealergroep. De online-verkoop heeft dus niet alleen gevolgen voor het verkoopproces, maar ook voor welke partij uiteindelijk de auto verkoopt. Vergelijkbare modellen zien we ook steeds vaker bij andere merken. Daarbij gaat het niet alleen om nieuwkomers, maar ook om de meertraditionele merken.
Automotive News merkt op dat mensen die al een EV hebben en jongere kopers weliswaar positiever staan tegenover online-verkoop, maar onder de streep alsnog een voorkeur hebben voor de traditionele dealer.
Enkele jaren geleden leek de online-verkoop nog dé toekomstdroom, al dan niet in combinatie met een handjevol ‘stores’ voor bezichtigingen en proefritten. De overgang gaat echter niet zo snel als wellicht gehoopt, terwijl sommige merken dit concept zelfs actief afkeuren. Het Chinese BYD is daarvan de opvallendste. De Chinezen zijn nieuw en verkopen louter EV’s, maar houden toch doelbewust aan verkoop via een traditionele tussenpartij vast. Volgens het merk biedt dat grote voordelen voor klanten, zoals een directer contact met een lokale ‘winkel’ die zijn directe omgeving door en door kent.