Onderzocht: de auto’s met het meest afleidende infotainmentsysteem
MG ‘wint’, maar er is een maar
Infotainmentsystemen spelen ontegenzeggelijk een steeds grotere rol, maar kunnen tegelijkertijd sterk afleiden. Een Brits onderzoek zet de meest afleidende systemen voor ons op een rijtje.
Eigenlijk is het vreselijk tegenstrijdig: wie één keer op de telefoon kijkt tijdens het rijden wordt door de social-media-politie nog net niet uitgemaakt voor moordenaar, maar ondertussen kijkt iedereen noodgedwongen naar een soortgelijk, zij het in de auto geïntegreerd scherm.
In hoeverre die schermen afleiden, verschilt echter sterk. Autofabrikanten zijn zich natuurlijk bewust van dit probleem en komen dan ook met allerlei oplossingen, maar daar is niet ieder merk even succesvol mee.
Het Britse ‘What Car?’, dat eerder goed was voor een interessant onderzoek, onderwierp een lange lijst populaire auto’s dan ook aan een ‘afleidingstest’. Daarbij werd elke testauto onderworpen aan dezelfde reeks opdrachten en werd vervolgens gekeken hoe snel en gemakkelijk die kon worden uitgevoerd. Keurig op een rij:
- Verhoog de binnentemperatuur met 2 graden
- Zet de ventilatie harder
- Zoom uit op het navigatiescherm
- Stop de routebegeleiding
- Zet de radio op BBC 4
- Gebruik de spraakbediening om het dichtstbijzijnde tankstation te vinden
Minder modern, meer afleiding
Uit het resultaat zou je kunnen afleiden dat eenvoudiger auto’s met een vaak wat minder state-of-the-art infotainmentsysteem het meest afleidend zijn. De MG ZS EV krijgt de twijfelachtige eerste plaats toebedeeld, gevolgd door de Fiat 500X en de Skoda Citigo. Opvallend is verder dat de lijst een ware ratjetoe aan merken en modellen is en er dus niet één autobouwer in negatieve zin uitspringt.
De complete uitslag, keurig in het Engels op een rijtje gezet door The Compensation Experts:
Rank | Brand | Car system |
1 | MG | MG ZS EV with 8.0in touchscreen |
2 | Fiat | 500X with 7-inch touchscreen and Uconnect Live |
3 | Skoda | Citigo-e iV with colour screen and phone holder |
4 | Peugeot | 508 SW with 10-inch Connected 3D Navigation and voice recognition |
5 | Lexus | RX with 12.3-inch multimedia display |
6 | Honda | CR-V with 7-inch touchscreen, Honda Connect and Garmin navigation |
7 | Nissan | Juke with Nissan Connect |
8 | Toyota | Corolla with Touch 2 media system and Apple CarPlay and Android Auto |
9 | Volvo | S60 with Sensus |
10 | Jaguar | XE with 10-inch Touch Pro Duo system |
11 | Skoda (premium) | Kamiq with 9.2-inch touchscreen, voice control and Amundsen sat-nav |
12 | Vauxhall | Corsa with 10-inch Multimedia Navi Pro |
13 | Hyundai | Ioniq with 10.25-inch touchscreen and Bluelink connectivity |
14 | Ford | Fiesta with Sync 3 navigation and FordPass Connect |
15 | Volkswagen | Passat GTE with 8-inch Composition Media system |
16 | Mazda | Mazda3 with 8.8-inch colour display and Mazda Connect |
17 | Audi | Q3 Sportback with Virtual Cockpit Plus |
18 | Porsche | Panamera E-Hybrid with Connect Plus and Porsche Communication Management |
19 | Mercedes-Benz | CLA with 10.25-inch touchscreen |
20 | BMW | 3 Series with Live Cockpit Professional |
Twijfels
De test is leuk bedacht en voor de opzet met duidelijke opdrachten valt zeker wat te zeggen, maar toch hebben we er ook onze twijfels bij. Zo kan een auto genadeloos door de mand vallen als één van de onderdelen niet snel lukt en worden niet alle aspecten van een infotainmentsysteem getest. Dat is begrijpelijk, maar verklaart wellicht ook waarom de lijst niet helemaal strookt met onze eigen ervaringen. Fiats Uconnect-systeem werkt in onze ervaring bijvoorbeeld best fijn en dat geldt zeker ook voor Volvo’s infotainmentsysteem, dat in het WhatCar-onderzoek op een negende plek eindigt. Tot slot is er vermoedelijk weinig oog voor de mate waarin de bediening van een auto aan het infotainmentsysteem is ‘opgehangen’. Zo moet in een Peugeot bijna alles via het scherm, terwijl het systeem bij Honda een meer ondersteunende rol heeft. Toch is het goed dat hieraan aandacht wordt besteed en valt er nog veel te winnen op dit gebied.