On Topic: BMW 4-serie krijgt driecilinder

Freude am Fahren met driepittertjes

BMW 4-serie Gran Coupé
Oei-oei-oei, wat een reacties op BMW's besluit om een driecilinder in de 4-serie te plaatsen! De diehard fans vinden het blijkbaar geen goed idee, zonder ook maar één meter te hebben afgelegd met de auto.

Consternatie alom onder BMW-adepten vandaag. De instapper van de 4-serie Gran Coupé, de 418i, krijgt namelijk een driecilinder onder de kap. Vooralsnog hadden alleen de 1-, 2- en 3-serie zo'n 1,5-liter driepitter aan boord, maar nu moet ook de ultragladde coupé er ook aan geloven. "De mooiste auto van dit moment – mag niet met een driecilinder", aldus één van onze reaguurders. Kennelijk is een driecilinder, hoe geraffineerd ook, volgens de échte BMW-mannen en -vrouwen alleen bestemd voor A-segmenters en grasmaaiers, want om nu zo'n 'inferieur apparaat' in een auto van deze klasse te lepelen, is natuurlijk helemaal van de pot gerukt.

Een kleine bloemlezing van de reacties op het nieuwsbericht:

"BMW, dat doe je ons toch niet aan!?"
"Een echte autoliefhebber zal uit principe geen BMW 3 pitter kopen."
"Shit, toch maar typeaanduiding erop laten zitten, anders denkt iedereen dat je in een driecilinder rijdt."
"Heeft de Suzuki Alto ook niet een driecilinder?"
"Welke gek geeft er nou een halve ton uit aan een drieclinder?"
"Uiteraard bestelt men deze zonder het typeplaatje."
"En dan trek je de motorkap open, ligt daar die arme halve Reihensechszylinder."
"Typenummer is eigenlijk 415i, maar wie durft daarmee te rijden zonder uitgelachen te worden?"
"Het is dus geen 1 aprilgrap."
"Nee hè, GATVER, daar gaat het imago."

Je ziet, de reacties zijn niet bepaald positief. Kennelijk vraagt een auto met deze reputatie en uitstraling om meer potentie. Sterker nog, men maakt zich ongelofelijk druk om wat anderen wel niet zullen denken als ze gezien worden in een dergelijk 'ondergemotoriseerde' auto. En terwijl niemand nog een meter met deze specifieke auto gereden heeft, heeft iedereen zijn mening klaar.

Jammer. We kunnen ons namelijk voorstellen dat de 418i Gran Coupé best aardig rijdt. Immers, 136 pk moet meer dan genoeg zijn om deze auto fatsoenlijk vooruit te krijgen, nietwaar?

Onze stelling luidt daarom:

'Die negativiteit over driecilinders in de BMW 4-serie Gran Coupé is onterecht. Ook met deze motor zal hij ongetwijfeld als een echte BMW rijden. Het is Ford en andere merken ook gelukt een fijne, geciviliseerde machine van de driecilinder te maken.'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (121)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.