Omgekeerde wereld: Rivians productiebaas Tim Fallon naar Stellantis
Neemt berg ervaring mee
Het opstarten van grootschalige productie is voor nieuwe autobouwers één van de allermoeilijkste stappen. Des te opmerkelijker dat de gevestigde gigant Stellantis nu juist voor dat probleem iemand van ‘startup’ Rivian heeft aangenomen.
Herinner je je de opstartproblemen met de Tesla Model 3 nog? Het duurde jaren voordat de productie op het gewenste niveau was, wat het zoveelste bewijs was dat het opstarten van grootschalige autoproductie ontzettend moeilijk is. Het ontwerpen en presenteren van een nieuwe EV lukt als start-up meestal nog wel, maar het produceren van diezelfde auto is een heel ander verhaal. Niet zelden wordt de hulp ingeschakeld van iemand met veel ervaring in de industrie, meestal bij een meer gevestigde fabrikant.
Dat andersom ook mogelijk is, blijkt vandaag. Stellantis, in Europa bekend van onder meer Peugeot en Opel en in de VS van merken als Ram, Jeep en Dodge, heeft Tim Fallon aangenomen. Fallon was voorheen Vice President Manufacturing Operations bij Rivian. Je weet wel, die startup die in het najaar van 2021 als eerste een elektrische pick-up op de markt bracht. Die Rivian R1T zie je nu in Californië heel regelmatig rijden, net als zijn SUV-broertje R1S en de bezorgbus die Rivian in samenwerking met aandeelhouder Amazon ontwikkelde. Bij Rivian lijkt de productie-horde dan ook te zijn genomen, en daarmee brengt Fallon ongetwijfeld enige ervaring mee naar Stellantis. Bij de Noord-Amerikaanse tak van dat concern wordt Fallon ‘Head of Manufacturing’ (hoofd van de productie). Op het gebied van elektrische auto’s is er een heleboel te produceren bij Stellantis North America, dankzij onder meer de Ram 1500 REV en de gloednieuwe Dodge Charger.