Omdat het winter is goedkoper: deze cabriolets koop je voor €5.000
Drie heel verschillende cabrio's
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Langzaamaan worden de dagen weer ietsje langer. Voor zonaanbidders is het dan juist nu de tijd om op zoek te gaan naar een cabriolet. Immers, in de winter is de vraag laag, dus zijn de prijzen minder ‘heet’ dan in het hoogseizoen. Om het plaatje nog aantrekkelijker te maken, willen we iets aparts rijden én toch niet meer dan 5 mille uitgeven.
Net als vorige week toen we drie compacte, betaalbare MPV’s portretteerden, kom je met deze criteria terecht in de hoek van de min of meer geflopte dan wel vergeten modellen. Uiteraard hoeft daarmee niets mis te zijn, maar ze werden indertijd niet opgemerkt door het publiek, hadden hun naam tegen of wat dan ook. Met de Chrysler Sebring Convertible, Renault Wind en Volkswagen New Beetle Cabriolet tonen we drie heel verschillende cabriolets die vast wel een liefhebber kunnen strikken. Een van jullie?
Chrysler Sebring Cabrio 2.0i 16V Touring - 2006 - 113.974 kilometer - €4.950
Grappig: schreven we hierboven dat je bij voorkeur in de koudere periode op zoek naar een - gebruikte - cabriolet moet gaan, blijkt dat deze Chrysler Sebring toen hij nieuw was inderdaad midden in de winter op kenteken is gezet! Overigens niet voor een Nederlandse eigenaar - deze occasion is in 2021 geïmporteerd, maar hoe triest: sindsdien heeft nog niemand zich over de K-718-VJ ontfermd. Dit is dus een gevalletje over het hoofd gezien. Aan de afmetingen zou het niet moeten liggen: lengte en motorisering (naast deze tweeliter was tevens een 2.7i-V6 leverbaar, zijn opvolger zelfs met een dieselmotor) plaatsen de Amerikaan tussen auto’s als de open versies van de Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes-Benz CLK, Saab 9-3 en Volvo C70 - een echte vierzits cabriolet, dus. Het adagium veel auto voor weinig geld gaat hier beslist op, want kijk ook eens naar die bescheiden kilometerstand. Overigens is de vraagprijs een ‘zo-meeneemprijs’, tegen meerprijs zijn een grote beurt en drie maanden garantie mogelijk.
Ruimhartig is - typisch Amerikaans - de uitrusting. Gedeeltelijk leren bekleding, lichtmetalen wielen, cruisecontrol, elektrische kapbediening, elektrische verstelbare bestuurdersstoel en stoelverwarming vóór zijn allemaal aanwezig op deze blauwmetallic occasion. Opvallende afwezige: een automaat. De atmosferische viercilinder zit gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Voor het betere cruisewerk zou de zescilinder mét automaat beter passen, want comfortabel cruisen is toch vooral waar deze auto voor bedoeld is en niet zozeer het sportievere werk. Ook verdraagt de Sebring lange gladde wegen beter dan pokdalige of bochtige routes - de koets wil best torderen. Buiten dat moet het uiterlijk je ook wel aanstaan. De grille is fraai retro, maar de wielen zijn erg blingbling, het glanzende houtwerk in het interieur zal evenmin ieders smaak zijn. En hoe zit het met de onderdelenvoorziening? Blijft staan dat je voor vijf mille een forse, open auto hebt met een bescheiden kilometerstand.
Signalement
Merk Chrysler
Type Sebring Cabrio 2.0i 16V Touring
Bouwjaar januari 2006
Kilometerstand 113.974
Vraagprijs €4.950
Waar te koop? Autobedrijf M. Hellings, Leende
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.993 cc
Max. vermogen 104 kW/141 pk bij 5.700 tpm
Max. koppel 188 Nm bij 4.350 tpm
Leeggewicht 1.500 kilo
Bagageruimte 320 l
Max. aanhanger geremd 455 kilo
Gem. verbruik 1 : 11,0 (NEDC)
0-100 km/h 12,3 s
Topsnelheid 200 km/h
Renault Wind TCE 100 Dyamique - 2011 - 174.200 kilometer - €4.950
Omdat Volkswagen al Passat en Scirocco heeft, noemen wij onze boreling maar simpelweg Wind, zou Renault in 2010 gedacht kunnen hebben. Die boreling was een targa-achtige coupé-cabriolet op Twingo-basis. Een kleintje dus, en dat blijkt: de Wind is een echte tweezitter. Een succes is het hier nooit geworden, zodat al na drie jaar het autootje uit de prijslijsten verdween. Voor hetzelfde bedrag als de Sebring vinden we deze kek-blauwe Renault Wind die twee Nederlandse eigenaren heeft gehad die gezamenlijk een behoorlijke boodschap ermee hebben afgelegd. Onder de motorkap dezelfde geblazen 1.2 die vorige week aan bod kwam in de Grand Modus. In de Wind geeft hij een iets hoger koppel af. Het maakt het karretje soepel en potent genoeg, jammer dat de vijfbak iets minder soepel schakelt.
De grote attractie is echter die andere, semiautomatische kap. Het complete dakpaneel draait 180 graden achterwaarts en verdwijnt in de achterklep. Voordelen: licht van constructie, het dak is in tien seconden te openen of te sluiten en bovendien slokt het geen bagageruimte op. Hierover gesproken: met 360 liter is deze groter dan die van de bijna vijf meter strekkende Sebring! Nadeel is dat deze constructie een targa-achtig uiterlijk geeft en dus niet dat van een vol-cabriolet. Een beetje Honda CRX Del Sol - ken je die nog?
Het interieur is typisch Renault, maar minder extravagant dan de buitenzijde. Netjes aangekleed is de 04-SJR-9 wel: leer, cruisecontrol en lichtmetalen wielen zijn bijvoorbeeld standaard op deze instapper (Dynamique). Je zit wat te hoog en dat is spijtig, want de Wind is best vermakelijk te rijden; hij rust op een aangepast Twingo RS-onderstel. Dat is stevig en de Fransman laat zich ondanks het wat licht aanvoelende stuur exact zetten. Een bochtje pikken doet de Wind met graagte. Fijn daarbij is de goede zijdelingse steun van het meubilair. De zittingen daarvan hadden echter wat langer gemogen.
Signalement
Merk Renault
Type Wind TCE 100 Dynamique
Bouwjaar oktober 2011
Kilometerstand 174.200
Vraagprijs €4.950
Waar te koop? Het Auto Atelier, Beverwijk
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.149 cc, turbo
Max. vermogen 74 kW/100 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 152 Nm bij 3.500 tpm
Leeggewicht 1.106 kilo
Bagageruimte 360 l
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Gem. verbruik 1 : 15,9 (NEDC)
0-100 km/h 10,5 s
Topsnelheid 190 km/h
Volkswagen New Beetle Cabrio 1.8 Turbo Highline - 2008 - 221.700 kilometer - €4.950
Net al even genoemd: Volkswagen. Nu amper meer te geloven, maar in 2011 en 2013 had VW liefst drie ‘concurrerende’ cabriolets in de showroom staan: Eos, Golf en (New) Beetle! Wij concentreren ons op die laatste en vinden voor eveneens €4.950 deze Volkswagen Beetle. Wat betreft leeftijd tussen de andere twee in, wel met een flinke boodschap achter de kiezen. Vanaf 2018 in ons land (dus import) en sindsdien twee eigenaren gehad. Garantie tegen meerprijs.
Veel is over de gesloten versie gezegd. Hij was lang niet zo succesvol als Fiat 500 en Mini die eveneens een retrojasje aangemeten kregen. Zijn prijs - minimaal zo duur als een Golf GTI - bleek een behoorlijk obstakel. Naar verhouding was de cabriolet-versie succesvoller, mede omdat deze nóg een retro-element toevoegde: de stoffen kap rustte gewoon bovenop de achterplecht, net als bij de originele Kever. Wel is deze elektrisch bedienbaar.
Net als de Sebring is deze occasion een vierzitter, maar de kortere lengte ervan noopt de achterpassagiers tot rechtop zitten, terwijl de bagageruimte met 201 liter behoorlijk minimaal is. Het dashboard met de grote klok is krek eender als die van de gesloten New Beetle en ook weer een knipoog richting het origineel. Onder de motorkap van deze lime-kleurige zonaanbidder huist de geblazen, 20-kleps 1.8, goed voor 150 pk. Omdat de vierwieler behoorlijk verstevigd is om torderen tegen te gaan, is de auto relatief zwaar. 150 pk is eigenlijk het minimum en daarom tonen we juist deze occasion. Maak overigens niet de fout dat een 150 pk-sterke New Beetle Cabrio een sportieveling is. Het weggedrag is daar te comfortabel voor. Verder is de besturing aan de wollige kant. Als Highline zit deze auto goed in z’n spullen: leer, cruisecontrol, airco, stoelverwarming vóór, lichtmetaal … Het is allemaal aanwezig. Nu nog de zon!
Signalement
Merk Volkswagen
Type New Beetle Cabrio 1.8 Turbo Highline
Bouwjaar april 2008
Kilometerstand 221.700
Vraagprijs €4.950
Waar te koop? C.D. Cars B.V., Gorinchem
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.781 cc, turbo
Max. vermogen 110 kW150 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel 220 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.363 kilo
Bagageruimte 201 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 : 12,2 (NEDC)
0-100 km/h 9,3 s
Topsnelheid 202 km/h
In welke topless-occasion voor een relatief kleine vraagprijs zie jij je wel zitten?
Ditmaal hebben we niet gekozen voor drie vergelijkbare modellen, maar enkel de prijs als uitgangspunt genomen. Want iemand die op zoek is naar een ruime boulevardcruiser à la Sebring, zal niet snel thuiskomen met de tweepersoons Wind. Globaal: de Sebring is de ruimste, de Wind de sportiefste. En de New Beetle Cabrio? Van dit trio in onze ogen de mooiste - ook Golf en Eos kunnen niet aan deze vrijheid-blijheid-vertegenwoordiger tippen. Maar wat zou jouw keuze zijn?