OM pakt elke dag 40 rijbewijzen af

Te hard rijden en achter stuur met drank vaakst oorzaak

Politie schrijft bekeuring uit | Foto: ANP
Per dag neemt het Openbaar Ministerie (OM) gemiddeld van veertig automobilisten hun rijbewijs in, veelal omdat ze fors te hard hebben gereden of dronken achter het stuur zaten. In totaal nam het OM vorig jaar 14.752 rijbewijzen in beslag. Dat zijn er meer dan in de twee jaren daarvoor, blijkt uit de cijfers. Alleen in 2013 was het aantal afgepakte rijbewijzen nog hoger (15.307).

Het gaat hier alleen om innames na staandehoudingen van de automobilisten door de politie. Binnen tien dagen besluit het OM dan of het rijbewijs ingehouden blijft of wordt teruggegeven.

Daarnaast worden ook rijbewijzen afgepakt van automobilisten die door een flitspaal of op trajectcontroles zijn betrapt, maar deze maatregelen lopen via de rechtbank en zijn niet meegeteld in deze cijfers. Wel neemt het OM verreweg de meeste rijbewijzen in, aldus een woordvoerster van het OM.

In 2016 werden meer rijbewijzen afgepakt vanwege een ernstige snelheidsovertreding: 4.747 tegenover 3.979 in 2013. Automobilisten moeten dan zeker meer dan 50 kilometer per uur te hard hebben gereden. Veel drank op achter het stuur leidde in 2016 tot 8.323 ingenomen rijbewijzen, weliswaar iets meer dan in 2015, maar een stuk minder dan de 9.919 innames in 2013. Ook zeer gevaarlijk rijgedrag kan ertoe leiden dat mensen hun rijbewijs kwijtraken.

Een kwart van degenen die hun rijbewijs moesten inleveren, zijn beginnende bestuurders. Voor hen gelden strengere regels voor de maximaal toegestane inname van alcohol. Zij raken de laatste jaren vaker hun rijbewijs kwijt, omdat ze veel te hard rijden.

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.