Officieel: Volkswagen Touran gaat aan de MQB

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran
Na jaren van trouwe dienst gaat de huidige Volkswagen Touran met pensioen. We krijgen er een geheel nieuwe versie op MQB-basis voor terug.

Daarmee deelt de Touran dus nu z'n techniek met auto's als de Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3 en Volkswagen Passat.

De nieuwe Touran is maar liefst 130 millimeter gegroeid. Het grootste deel daarvan (113 mm) komt op conto van een langere wielbasis. Dat betekent meer binnenruimte en ook een 48 liter grotere bagageruimte voor de vijfzitsversie.

De auto heeft een Fold-Flat-systeem, waarbij de tweede en eventuele derde zitrij volledig in de bodem kunnen worden weggeklapt.

Ondanks de toegenomen lengte weegt de Touran 62 kg minder dan de huidige generatie. Dat lagere gewicht en een nieuw motorenpalet zorgen voor een gemiddeld verbruik dat tot 19 procent lager is dan voorheen.

Het motorenpalet bestaat uit drie benzineblokken en drie diesels. De benzinemotoren zijn een 1.2 TSI (110 pk), 1.4 TSI (150 pk) en 1.8 TSI (180 pk). De diesels zijn een 1.6 TDI (110 pk) en een 2.0 TDI met 150 of 190 pk. De zuinigste versie, de 1.6 TDI met DSG, verbruikt 4,1 l/100 km.

Noviteiten voor de Touran zijn een Air Climatronic met drie zones, een elektrisch te openen kofferklep en ledkoplampen.

De nieuwe Touran beleeft z'n publieksdebuut op de salon van Genève. In september verschijnt de auto bij de dealers.

Lezersreacties (142)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.