Officieel: vernieuwde Tesla Model Y!

Toch een hendel voor de richtingaanwijzer!

Tesla Model Y facelift
Tesla Model YTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla model YTesla model YTesla Model Y RHD

Dat Tesla een vernieuwd model zonder officiële vooraankondiging zomaar kan lanceren, blijkt vandaag opnieuw. Dit is de grondig vernieuwde versie van de populairste auto van Nederland: de nieuwe Tesla Model Y!

We geven toe: het is bepaald niet zo dat we geen idee hadden dat deze auto eraan kwam. Het gonst al maanden rondom een vernieuwde Model Y en ja, daar hebben wij je ook veel over bericht. Vergeef ons: we praten hier over de populairste auto van Nederland, de populairste EV wereldwijd en daarmee over een auto die simpelweg erg belangrijk is. Waar de vernieuwde Model 3 in Europa werd gepresenteerd, verschijnt de herziene Model Y voor het eerst in China en een aantal andere Aziatische landen. Gewoon in de configurator, zoals we dat van Tesla gewend zijn. De eerste Chinese Model Y-kopers kunnen hun vernieuwde model volgens Tesla zelfs al in maart ontvangen, maar in Europa moeten we ongetwijfeld wat meer geduld hebben. De ingrijpende 'update' wordt fabriek na fabriek uitgerold en zoals ze in de VS lang geduld moesten hebben voor de nieuwe Model 3, zo staan wij nu wellicht wat langer in de rij voor dit model.

Exterieur

En wat is dat model precies? Om te beginnen een Model Y met een grondig gewijzigde buitenkant, zoals de beelden van gisteren ook al definitief duidelijk maakten. Interessant is dat Tesla wat meer budget lijkt vrij te maken voor kostbare designgeintjes en het aanbrengen van onderscheid, nadat de Model Y jarenlang verlichtingsunits deelde met de Model 3. Dat is niet langer het geval: ten opzichte van de vernieuwde Model 3 is de Y totaal anders. Er is een doorlopende strip voor de dagrijlichten, waaronder de koplampunits zijn geplaatst. De neus oogt daarmee wat strakker en rechtlijniger dan we van dit van oorsprong bolle ontwerp gewend zijn.

De verlichting aan de achterzijde is eveneens interessant, hoewel we ook hier een modieuze lichtstrip aantreffen. Die strip zit helemaal op de achterklep en loopt ook echt van links naar rechts zonder onderbreking door. Hij heeft nog een bijzondere eigenschap: een groot deel van het licht komt indirect tot ons, via een reflectie in de achterklep. Die klep is verder helemaal leeg en strak, want de kentekenplaat krijgt een plekje in de bumper. Ook dat is anders dan bij de Model 3, en meer zoals bij de Cybertruck. Er zijn nieuwe wielen en andere lakkleuren, hoewel dit eveneens per markt kan verschillen. Het lichte 'gletsjerblauw' noemen we graag even apart, want dat staat de Model Y wat ons betreft prima. De kleur vervangt in China het wat donkerder blauw dat Tesla eerder aanbood. Herkennen we de 'oude' Model Y dan helemaal niet meer terug in dit ontwerp? Dat wel: van opzij blijft nagenoeg alles bij het oude, inclusief de achterschermen en de manier waarop de laadpoort in een hoek van het achterlicht is weggewerkt.

De vernieuwde Tesla Model Y is precies even hoog en breed als voor de facelift, maar met een lengte van 4,797 meter wel 4,6 centimeter langer. Dat is vrij fors voor een facelift, maar de extra centimeters zitten uiteraard allemaal in die nieuwe voor- en achterkant en leveren dus niet meer ruimte op.

Interieur

Het interieur is weliswaar op soortgelijke wijze aangepakt als bij de Model 3, al zien we hier en daar verschillen. Zo lijken de deurpanelen van de Model Y met wat meer oog voor detail te zijn ontworpen. Net als bij de lagere auto treffen we een doorlopende strip sfeerverlichting en een nieuw ontwerp voor het nog altijd minimalistische dashboard en de middenconsole aan.

Bedieningshendel richtingaanwijzer

Tesla Model Y RHD

Duidelijk zichtbaar bij de rechtsgestuurde versie: een bedieningshendel aan de stuurkolom!

Hoewel het lijkt alsof de stuurkolom net als bij de Model 3 geen hendels heeft - en een eerdere versie van dit artikel dat ook beweerde - duikt er op beelden van de rechtsgestuurde variant toch een hendel op. Die zit ter linkerzijde van het stuurwiel en is waarschijnlijk voor de richtingaanwijzers, waarvoor knopjes op het stuur (zoals bij 3, S en X) bij nadere beschouwing ontbreken.  Het lijkt er op dat Tesla de jammerklacht daarover heeft gehoord, goed voor het bedieningsgemak. Met dank aan lezer Maurice, die ons ertoe bracht om dit nog eens goed te bekijken.

Voor het referentiekader: een Model 3 heeft zowel in links- als rechtsgestuurde vorm geen hendels aan het stuur.

Het 'oude' interieur boven, het nieuwe onder, allebei uitgevoerd in optioneel wit.

Tesla Model Y facelift

Tesla Model Y.

De stoelen zijn ook nieuw en de achterbank klapt nu niet alleen elektrisch neer, maar komt desgewenst ook weer elektrisch omhoog. Achterpassagiers profiteren net als in de andere modellen van Tesla van een extra touchscreen tussen de voorstoelen, waarop je allerlei comfortgerelateerde functies kunt bedienen. Daarnaast kun je hier gamen of een filmpje afspelen.

Tesla model Y

Technische vernieuwingen

Ook op technisch vlak is de Model Y aangepakt. Tesla strooit zoals we van het merk gewend zijn niet met specificaties, maar belooft net als eerder bij de Model 3 dat de auto efficiënter en comfortabeler is geworden. Dat efficiënte komt vooral door de betere stroomlijn van het ontwerp, het comfort door aanpassingen aan het onderstel en een extra stijve en stevige carrosserie. Dit merk je bij de Model 3 nadrukkelijk bij het dichtslaan van een portier, goed voor de kwaliteitsbeleving. De achterwielaangedreven Standard Range weegt met 1.921 in plaats van 1.909 kg fractioneel meer dan voorheen, maar dat mag geen naam hebben. Met een 0-100-tijd van 5,9 in plaats van 6,9 seconden is de traagste aller Tesla's definitief niet traag meer, en krijgt hij er ongetwijfeld flink wat vermogen bij. De actieradius van deze instapper komt met de basiswielen geschat op 593 kilometer, maar dat is wel volgens de Chinese CLTC-cyclus. Volgens CNEVPost.com praten we over 39 kilometer meer dan voorheen, een klein stapje voorwaarts. In Nederland komt deze versie nu volgens de WLTP-methode 455 kilometer ver, dus wellicht wordt hier straks de 480-km grens geslecht voor de instapper. Het laadvermogen van de SR-variant ligt net als voorheen op 170 kW.

Tesla Model Y facelift

De enige andere versie die de Chinezen vooralsnog krijgen voorgeschoteld, is de Long Range AWD. Die weegt 1.992 kg en knalt van 0 naar 100 in 4,3 in plaats van de huidige 5 seconden. Het CLTC-rijbereik komt met de 19-inch basiswielen op 719 kilometer, tegen 688 voorheen. Opnieuw een kleine winst dus, die als we af mogen gaan op de Model 3 vooral voor rekening komt van aerodynamische voordelen en andere banden. Toch knap, overigens, want de Model Y is in zijn segment ook nu al de efficiënste EV die je kunt kopen.

Wanneer en prijzen

En dan rest ons nog de belangrijkste vraag: wanneer kunnen we deze vernieuwde Model Y in Nederland verwachten? Het eerlijke antwoord is dat we dat gewoon niet weten, en van Tesla ook niet te horen zullen krijgen. In Nederland geleverde Model Y's worden in principe in Duitsland gebouwd, dus de vernieuwde Model Y is er als ze die daar gaan produceren. Dat kan zomaar op korte termijn  zijn, maar het kan ook nog even duren: in de VS kregen ze de vernieuwde Model 3 pas in januari 2024, terwijl die auto in Europa al sinds september rondrijdt. Dat geeft de burger moed: meer dan een paar maanden zal het niet zijn. Reken bovendien op een snelle lancering, waarbij de auto vanaf dag één ook bestelbaar is en vervolgens enkele maanden later kan worden afgeleverd. De prijzen gaan ongetwijfeld omhoog, maar niet extreem veel. Bij de Model 3 ging het om €1.000, bij de Y in China om een procent of 5.

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (477)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.