Officieel: Subaru Impreza WRX STI

Subaru Impreza WRX STI
Subaru Impreza WRX STISubaru Impreza WRX STISubaru Impreza WRX STISubaru Impreza WRX STISubaru Impreza WRX STISubaru Impreza WRX STISubaru Impreza WRX STI
We hadden de gelekte beelden al, maar naar de specificaties van de nieuwe Subaru Impreza WRX STI was het nog even gissen. Op de Tokyo Motor Show heeft Subaru een einde gemaakt aan alle onzekerheid.
Dankzij een flink aangepaste 2,5-liter boxermotor pompt de super-Impreza er 300 pk uit. Hiermee overtreft de Subaru de aartsrivaal Lancer Evolution X, die in Europa op 295 pk blijft steken.
Qua exterieur zijn er flinke verschillen tussen de Impreza's voor gewone stervelingen en de WRX STI. Natuurlijk zijn de wielkasten uitgeklopt, waardoor de auto 1,80 meter breed is. Dat is 55 millimeter breder dan de basisversies. Maar Subaru heeft ook de wielbasis aangepast: die is 95 millimeter langer dan die van andere Impreza's, terwijl de auto in totaal juist 50 millimeter korter is.
Huistuner STI leeft zich natuurlijk weer lekker uit met de bodykit. De snelle Impreza onderscheidt zich met dikker spoilerwerk en nieuw ontworpen sideskirts. Een diffusor zorgt voor 38 procent meer neerwaartse druk en uiteraard ontbreekt voorop de imposante luchthapper niet. De kenmerkende gouden STI-wielen zijn tegen meerprijs leverbaar.
Net als de Mitsubishi Lancer Evolution X grossiert dit rallykanon in elektrische systemen. Vehicle Dynamics Control, een Drivers Control Centre Differential en het geavanceerde Si-Drive systeem (bekend van de Legacy 3.0R Spec B) zijn een aantal van deze hulpsystemen die voor extra plezier op bochtige wegen zorgen.
De Subaru Impreza WRX STI komt in de loop van 2008 naar ons land. De prijzen van de Lancer Evo-killer zijn nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.