AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Officieel: Ford Focus Electric vanaf eind 2011
64
Ford zet met de nieuwe Focus in op de toekomst. Daarom heeft het merk zojuist op de Consumer Electronics Show in Las Vegas een volledige elektrische versie van de Focus onthuld.
Volgens Ford is de Focus EV veel meer dan gewoon een proefballonnetje. De auto is een van de vijf elektrische Fords die tussen nu en 2013 in Noord-Amerikaan en Europa op de markt worden gebracht. De marktintroductie is eind dit jaar. Ford meldt trots dat de auto minder CO2 uitstoot dan de Chevrolet Volt, die op de Amerikaanse markt als gedoodverfde aartsrivaal geldt.
De geheel elektrische Focus kan thuis in een tijdsbestek van drie tot vier uur volledig worden opgeladen, met behulp van een aan de muur gemonteerd 240-volt oplaadstation. Ford voegt daar fijntjes aan toe dat de oplaadtijd de helft korter is dan die van de Nissan Leaf.
De topsnelheid van de Focus Electric is 136 km/h. Ford bezweert dat de rijeigenschappen en remcapaciteiten niet verschillen van die van de gewone Focus. De Focus Electric wordt aangedreven door een lithium-ion accusysteem dat door Ford is ontworpen in samenwerking met leverancier LG Chem. Het accusysteem gebruikt verwarmde en gekoelde vloeistof om de accuduur en de brandstofvrije actieradius te optimaliseren.
De Focus Electric beschikt over een versie van het MyFord Touch-bestuurderssysteem speciaal voor elektrische auto's, dat onder meer aangeeft wat de oplaadstatus, de afstand tot het laadpunt en de marge voor de actieradius zijn. Verder is er een nieuwe oplaadvoorziening op basis van Microsoft-technologie en een smartphone-applicatie genaamd MyFord Mobile waarmee eigenaren hun elektrische auto op afstand kunnen bedienen.
Standaardvoorzieningen in de Ford Focus Electric voor Noord-Amerikaanse klanten zijn onder meer een unieke versie van de MyFord Touch-bestuurderstechnologie, 17-inch aluminium velgen met 15 spaken, een 60/40 achterbank, startknop, AM/FM/CD/MP3 Sony Audio met negen luidsprekers, Sirius-satellietradio met Travel Link, HD Radio en een spraakgestuurd navigatiesysteem.
De Focus Electric die in Noord-Amerika op de markt komt, wordt gebouwd in de fabriek van Ford in Wayne (Michigan), waar de voor het productieproces benodigde elektriciteit gedeeltelijk wordt geleverd door een van de grootste zonne-energiesystemen van de staat Michigan. Binnenkort valt de definitieve beslissing over de productielocatie van de Focus Electric voor de Europese markt.
De geheel elektrische Focus kan thuis in een tijdsbestek van drie tot vier uur volledig worden opgeladen, met behulp van een aan de muur gemonteerd 240-volt oplaadstation. Ford voegt daar fijntjes aan toe dat de oplaadtijd de helft korter is dan die van de Nissan Leaf.
De topsnelheid van de Focus Electric is 136 km/h. Ford bezweert dat de rijeigenschappen en remcapaciteiten niet verschillen van die van de gewone Focus. De Focus Electric wordt aangedreven door een lithium-ion accusysteem dat door Ford is ontworpen in samenwerking met leverancier LG Chem. Het accusysteem gebruikt verwarmde en gekoelde vloeistof om de accuduur en de brandstofvrije actieradius te optimaliseren.
De Focus Electric beschikt over een versie van het MyFord Touch-bestuurderssysteem speciaal voor elektrische auto's, dat onder meer aangeeft wat de oplaadstatus, de afstand tot het laadpunt en de marge voor de actieradius zijn. Verder is er een nieuwe oplaadvoorziening op basis van Microsoft-technologie en een smartphone-applicatie genaamd MyFord Mobile waarmee eigenaren hun elektrische auto op afstand kunnen bedienen.
Standaardvoorzieningen in de Ford Focus Electric voor Noord-Amerikaanse klanten zijn onder meer een unieke versie van de MyFord Touch-bestuurderstechnologie, 17-inch aluminium velgen met 15 spaken, een 60/40 achterbank, startknop, AM/FM/CD/MP3 Sony Audio met negen luidsprekers, Sirius-satellietradio met Travel Link, HD Radio en een spraakgestuurd navigatiesysteem.
De Focus Electric die in Noord-Amerika op de markt komt, wordt gebouwd in de fabriek van Ford in Wayne (Michigan), waar de voor het productieproces benodigde elektriciteit gedeeltelijk wordt geleverd door een van de grootste zonne-energiesystemen van de staat Michigan. Binnenkort valt de definitieve beslissing over de productielocatie van de Focus Electric voor de Europese markt.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Active ACC Clima Navi
- 2020
- 135.450 km
€ 13.850

Ford Focus 1.0 ST Line | Pano | B&O | Adap. Cruise | Navigatie | Achteruitrijcamera | Airco | Cruise control adaptief
- 2019
- 122.530 km
€ 17.400

Ford Focus Wagon EcoBoost Hybrid 155pk ST Line X | Pano | Winter Pack | Tech. Pack | BLIS | Camera |
- 2021
- 75.685 km
€ 21.450
Lees ook
Reportage
Ford Explorer is elektrische opvolger Focus maar Willem rijdt al 9 jaar Focus Electric, hoe zit dat?
Nieuws
Ford Focus niet meer nieuw te bestellen
Achtergrond
Zo wild waren de jaren nul bij Ford: Focus RS en Streetka
Nieuws
Ford Focus ziet het einde naderen: nog dit jaar uit productie
Nieuws