Officieel: Actieradius Renault Zoe groeit fors

Accucapaciteit bijna verdubbeld

Renault Zoe 40 kWh
Renault ZoeRenault Zoe 40 kWhRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault Zoe
Renault grijpt de Autosalon van Parijs aan om de elektrische Zoe opnieuw van meer actieradius te voorzien. De capaciteit van het accupakket verdubbelt bijna en het laat zich raden wat dat voor de actieradius betekent.

In juni wisten we al te melden dat Renaults compacte EV binnenkort een stuk verder zou komen op een acculading. De actieradius zou binnen afzienbare tijd worden opgerekt naar 350 km, een aantal dat nu zelfs wordt overschreden. De Fransen beloven namelijk een reikwijdte van 400 km, fors meer dan de 240 km die de Zoe op papier nu maximaal uit z'n accu weet te persen. Die accu is dan ook aanzienlijk gegroeid: in plaats van 22 kWh bedraagt z'n capaciteit nu 41 kWh. Dat is ook fors meer dan de 30 kWh-accu in onze Nissan Leaf-duurtester, waarmee we ternauwernood 238 km ver kwamen.

Renault is realistisch genoeg om er meteen bij te vertellen dat die 400 km in de praktijk een utopie is. Volgens het Franse merk is een reikwijdte van 300 km in stedelijk gebied echter makkelijk te halen. Reken erop dat dat bij snelweggebruik nog iets minder zal zijn, want EV's springen in de stad het zuinigst met energie om.

De 22 kWh-accu blijft overigens leverbaar , zij het alleen in combinatie met het meest simpele Entry-uitrustingsniveau. Wie wil kunnen snelladen moet gaan voor de Quickcharge-versie, die een theoretische actieradius van 370 km heeft. Dit verschil zagen we eerder bij Renault: de versie met de kleinere accu komt zónder snellaadmogelijkheid 240 km ver, maar mét is dit slechts 210 km.

Prijzen

De Zoe met het grotere accupakket is vanaf 1 oktober - vrijwel direct dus - te bestellen. Inclusief accu kost de goedkoopste Zoe vanaf dat moment 29.390. Dit betreft de versie met de 'oude', kleinere accu. De nieuwe, 41 kWh-accu krijg je vanaf 31.890 euro in Life-trim mee naar huis. De Intens mag voor 33.890 mee, de duurste Bose is voor 36.690 van jou. Wie graag wat actieradius inlevert voor een mogelijkheid tot snelladen, moet iets dieper in de buidel tasten: de 'Quickcharge' is er vanaf 32.590.

Daarmee zijn we er echter nog niet, want zoals altijd biedt Renault ook de mogelijkheid tot het leasen van de accu's. In dat geval bedraagt de vanafprijs 21.490 euro voor de 21 kWh-variant en 23.990 voor de 41 kWh-versie. Daar komt de huurprijs van de accu's dan nog bij. Op dit moment bedraagt dat huurbedrag minimaal 49 euro per maand (bij een contract van 36 maanden en een jaarkilometrage van niet meer dan 5.000 km), wat Renault voor de grotere accu gaat vragen is op het moment van schrijven nog niet duidelijk.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.