Occasion-import groeit, export daalt
Meer binnenlandse vraag zorgt voor duidelijke trend
De drie bewegingen hebben met elkaar te maken: door de opgelopen binnenlandse vraag is exporteren minder snel noodzakelijk en wordt importeren aantrekkelijker. In 2015 verlieten 241.792 auto's ons land, tegen 247.654 in 2014. Twintig procent daarvan ging naar Polen, wat het populairste afzetgebied is voor Nederlandse auto's. België en Libië (!) maken de top-3 af. Het Noord-Afrikaanse land is de enige uitzondering op een verder Europees lijstje.
Positie | Land |
1 (1) | Polen |
1(2) | België |
3 (3) | Libië |
4 (6) | Roemenië |
5 (5) | Duitsland |
6 (4) | Litouwen |
7 (10) | Servië |
8 (7) | Bosnië en Herzegovina |
9 (8) | Frankrijk |
10 (9) | Hongarije |
De lijst met de vijf meest geëxporteerde occasions is opnieuw een keurige dwarsdoorsnede van het Nederlandse wagenpark. De Volkswagen Golf staat, net als bij de binnenlandse occasionhandel, op de eerste plek.
Positie | Model |
1 (1) | Volkswagen Golf |
2 (3) | Volkswagen Passat |
3 (2) | Opel Astra |
4 (5) | BMW 3-serie |
5 (4) | Audi A4 |
Aan de andere kant van het RDW-loket is de Golf ook de meest geïmporteerde auto. Ook hier zien we weinig verrassingen, al is de Toyota Yaris op de vijfde plaats de enige niet-Europeaan die we vandaag tegenkomen. De Hybrid-versie heeft vermoedelijk een flinke vinger in de pap: de zuinige Japanner was vorig jaar nog goed voor 14 procent bijtelling, dus de vraag lag in ons land aanzienlijk hoger dan in de landen om ons heen.
Positie | Model |
1 (1) | Volkswagen Golf |
2 (2) | Volkswagen Polo |
3 (3) | Opel Corsa |
4 (4) | BMW 3-serie |
5 (7) | Toyota Yaris |
Hoewel de export afneemt en de import groeit, werden er in 2015 nog altijd 100.000 gebruikte auto's meer geëxporteerd dan ingevoerd.