Nu officieel: nieuwe Nissan Rogue

Dus ook de nieuwe X-Trail!

Nissan Rogue X-Trail 2020
Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020Nissan Rogue X-Trail 2020

Nissan heeft zojuist de nieuwe Rogue aan de wereld voorgesteld. De uitgaande Rogue is in feite de voor de Amerikaanse markt bestemde X-Trail en dat betekent dat deze nieuwe SUV een zéér nauwkeurig beeld geeft van wat we van de voor Europe bestemde X-Trail kunnen verwachten.

Nissan doet bijzonder goede zaken met de Rogue. De evenknie van de voor de Europese markt bestemde X-Trail, de twee verschillen momenteel met name op motorisch vlak van elkaar, is vooal in de Verenigde Staten zéér succesvol. Sterker nog, met ruim 350.000 verkochte exemplaren in 2019 was de SUV na de Toyota RAV4 (448.071 stuks) en de Honda CR-V (350.447) de populairste personenauto in dat land. Hoewel het eventjes leek dat de X-Trail op een doorontwikkelde versie van het huidige CMF-platform zou komen te staan, spreekt Nissan van een geheel nieuw platform. Komt het uiterlijk van deze nieuwe Rogue je enigszins bekend voor? Dat kan kloppen. De vorm van de auto vertoont invloeden van de in 2018 gepresenteerde Xmotion Concept, al gaven de eerder gelekte patentplatenen foto's al meer van het definitieve ontwerp prijs.

Korter

De nieuwe Rogue is met zijn lengte van 4,65 marginaal langer dan het uitgaande model. De wielbasis blijft met 2,71 meter onveranderd. Hij is 1,7 meter hoog, slechts enkele millimeters lager dan zijn voorganger.  De voorzijde heeft een stevig uitvergrote versie van Nissans V-Motiongrille, dat aan weerszijden wordt vergezeld door gespleten lichtunits waarbij de led-dagvrijverlichting in de bovenste verdieping is verwerkt. Hoewel de raampartij sterk overeen lijkt te komen met die van de huidige Rogue en X-Trail, is alles toch echt opnieuw getekend. De raamlijn loopt ter hoogte van de D-stijl scherper op, terwijl daaronder een meer uitgesproken 'heup' boven de achterste wielkast is te zien. Aan de achterkant is het nieuwe model nog altijd herkenbaar als Rogue, al is het 'vak' voor de kentekenplaat minder afgebakend en wordt de boel hier overkapt met een meer uitgesproken en min of meer over de gehele kont lopende vouw. Handig voor de instap achterin: de achterportieren openen in een hoek van bijna negentig graden.

Interieur

Helemaal nieuw is het interieur. Het inmiddels op leeftijd geraakte binnenste van de huidige generatie Rogue en X-Trail wordt vervangen door een strakker getekend interieur met een hoog op het dashboard geplaatst 9 inch infotainmentscherm. Een verdieping eronder vinden we voortaan de ventilatieroosters. Opvallend is de veel prominenter aanwezige brede middentunnel die overloopt in de middenarmsteun. Achter het nieuwe en rijkelijk met knoppen bezaaide stuurwiel plaatst Nissan een 12,3-inch digitaal instrumentarium. Dit digitale display is niet standaard. De basisversies hebben voortaan een 7 inch in plaats van een 5 inch scherm tussen de analoge klokken. Ook is een 10,8-inch kleuren head-updsplay leverbaar. De transmissie, in de Rogue altijd een automaat, bedien je met een klein knuppeltje op de middentunnel.

Één motor

Nissan presenteert de Rogue vooralsnog met één krachtbron: een 2,5-liter viercilinder die 184 pk en 245 Nm sterk is. Die benzinemotor is gekoppeld aan een Xtronic-CVT, een continu variabele transmissie met voorgeprogrammeerde versnellingen. De Rogue is  vooralsnog alleen als vijfzitter te bestellen, al komt er waarschijnlijk nog een versie met een derde zitrij. Wel is er keuze uit voor- én vierwielaandrijving. ProPilot is straks tegen meerprijs desgewenst leverbaar, waarmee je semi-autonoom op de snelweg je gang kunt gaan. Autonoom inhalen behoort echter niet tot de mogelijkheden en de bestuurder moet zijn of haar handen altijd aan het stuur houden. Nissan Safety Shield, een uitgebreid pakket passieve en actieve veiligheidssystemen dat onder meer dodehoekdetectie, lane departure warning, automatisch grootlicht  en Rear Automatic Breaking omvat, is standaard.

We verwachten de Europese tweelingbroer van deze nieuwe Rogue over niet al te lange tijd als X-Trail te kunnen verwelkomen.

PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Nissan
Nissan X-Trail e-Power 2WD Acenta (5D/CVT)
€ 769
 

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.