Nóg zo'n goedkope uit India: de Bajaj

Bajaj prototype | Foto: ANP/AFP
Twee dagen voordat de Tata Nano is gelanceerd, heeft het eveneens Indiase Bajaj al een alternatief laten zien. Die heeft een zelfde concept: een vierwielig alternatief voor een scooter of lichte motorfiets. Het grote verschil: de Tata is al productierijp, de Bajaj nog maar een studiemodel.
Bajaj werkt bij de ontwikkeling van hun '3.000 dollar auto' nauw samen met Renault-Nissan. Tata weet hun Nano op de markt te brengen voor 100.000 roepies; voor de Bajaj wordt een richtprijs opgegeven van 125.000 roepies.
Bij de presentatie van het studiemodel is gemeld dat het formaat en het uiterlijk grotendeels overeenkomen met het productiemodel dat in 2009 op de markt komt; ook de techniek is al helemaal in kannen en kruiken, maar details worden nog niet vrijgegeven. Dat zal dus wel loslopen. Er worden stijlkenmerken geleend van Renault maar de auto is bij Bajaj ontworpen.
Bajaj hoopt op een verbruik dat gelijk is aan auto's in het B-segment. Hij loopt op benzine maar er komt ook een diesel beschikbaar. Ook aandrijving op LPG en aardgas worden overwogen. Als de Bajaj in 2009 klaar is, worden verschillende carrosserievarianten leverbaar. Er zullen naast personenauto's ook bestelauto's, pickups zijn en bijvoorbeeld een variant met een winkeltje er op voor de ijscoman of hotdogverkoper.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.