AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
"Nog eens zeven miljard voor financiële tak GM"
18
Volgens The Wall Street Journal heeft de Amerikaanse overheid zeven miljard klaarliggen voor GMAC, de financiële tak van General Motors. Daarmee komt het bedrijf zo goed als in handen van de Amerikaanse overheid.
De Amerikaanse overheid heeft plannen om nog eens zeven miljard dollar te lenen aan GMAC, het bedrijf dat onder meer zorgt voor het uitdelen van leningen voor nieuwe auto's. Eerder ontving deze GM-tak al vijf miljard dollar.
Volgens de Wall Street Journal wordt het geld vooral aangewend om Chrysler-dealers weer overeind te trekken. Dat merk is in een faillissement dat door de overheid wordt geregisseerd. Een van de maatregelen is geweest dat Chrysler Finance, de concurrerende evenknie GMAC, in dat laatste bedrijf is opgegaan.
De GMAC Bank is onlangs opnieuw van start gegaan onder de naam Ally Bank en is op het moment in de VS consumenten aan het verleiden weer leningen af te sluiten. Zo hoopt de bank zijn kapitaalreserves weer op te bouwen. Op 8 juni moet GMAC aan de overheid aangeven hoe ze hun reserves weer denken te laten groeien.
The Wall Street Journal geeft aan dat de auto-industrie tot nu toe al dik twintig miljard dollar aan leningen heeft binnengehaald. Binnenkort loopt dat op tot 50 miljard en aan het einde van het jaar zouden GM en Chrysler volgens de krant best eens kunnen drijven op 100 miljard dollar overheidsgeld. Hoe het geld ooit wordt terugbetaald, is nog onduidelijk maar de Amerikanen gaan er vanuit dat het grootste deel van de leningen wordt afgeschreven.
Lees ook
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage