Nissan Pulsar opent aanval op de gevestigde orde
Nissan zet met de Pulsar vooral in op de Europese leasemarkt, met zuinige motoren in combinatie met -is ons verzekerd- een concurrerend prijskaartje. De auto is in Europa ontwikkeld en de productie zal plaatsvinden in Barcelona.
De Pulsar is 4,39 meter lang en heeft een wielbasis van 2,70 meter. Nissan claimt dat dit de langste wielbasis in het C-segment is en dat de auto daardoor achterin ruimer is dan diverse auto's uit het D-segment. De bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter.
Het motorenpalet is bij de introductie lekker eenvoudig: één benzine- en één dieselmotor. Het benzineblok is een 1.2 DiG-T met een vermogen van 115 pk. De diesel is een 1.5 dCi met een vermogen van 110 pk. Deze diesel heeft een CO2-uitstoot van 95 g/km. In ons land niet genoeg voor 14 procent bijtelling, maar op andere -belangrijke- Europese markten een waarde die voor grote fiscale voordelen zorgt.
In 2015 komt er nog een extra motor beschikbaar, een 1.6 DiG-T met 190 pk. Voor de periode daarna achten we het waarschijnlijk dat er ook een Nismo-versie komt met 218 pk, hetzelfde blok dat in de Juke Nismo ligt. In tegenstelling tot de 190 pk-versie heeft Nissan die zelf echter nog niet bevestigd.
Geen alternatieve aandrijving
In een interview vertelde Etienne Henry, productplanner van Nissan, ons overigens dat er géén alternatieve aandrijflijnen beschikbaar komen. Zulke techniek is duur en dat past niet bij de doelstelling om de prijzen van de Pulsar laag te houden.
Nissan ziet z'n Safety Shield ook als een belangrijke troef. Dit bestaat uit onder meer Forward Emergency Braking, Moving Object Detection, Lane Departure Warning en Blind Spot Warning. De Pulsar is de enige auto in het C-segment waarvan ten minste één uitvoering standaard is voorzien van Moving Object Detection, Lane Departure Warning en Blind Spot Warning, aldus het Japanse merk.
Eindelijk een Almera-opvolger
Nissan bracht in 2007 geen directe opvolger voor de Almera op de markt. In ons land moest de Qashqai als cross-over het C-segment bedienen. In andere Europese landen was er weliswaar de Tiida, maar die hatchback was lager in de markt gezet dan de Almera en dus geen directe opvolger.
Het opvallende besluit om het C-segment in 2007 te verlaten lichtte Etienne Henry op de salon van Genève als volgt toe: "We achten ons merkimago in 2007 niet sterk genoeg om het rechtstreeks op te nemen tegen hatchbacks van bijvoorbeeld Volkswagen, Ford en Toyota. Door het succes van de Juke en Qashqai denken we dat ons merkimago nu sterk genoeg is om dat wél te doen."
De onthulling van de Pulsar vindt alleen online plaats, er is geen pers bij aanwezig. Mocht je ook zo benieuwd zijn naar deze belangrijke nieuwe Nissan, dan hebben we goed nieuws voor je: op alle dagen van AutoWeek Live (7, 8 en 9 juni) is de auto al te zien. Daarmee zouden we wel eens de wereldprimeur kunnen hebben!