AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nieuwe Volkswagen Transporter: vanaf €29.990

Plug-in hybride en elektrische e-Transporter volgen later

Volkswagen Transporter Basis
Volkswagen Transporter Basis
Volkswagen Transporter Life
Volkswagen Transporter Life
Volkswagen Transporter  Style
Volkswagen Transporter  Style
Volkswagen Transporter Bulli
Volkswagen Transporter Bulli
Volkswagen Transporter PanAmericana
Volkswagen Transporter PanAmericana

We hebben de eerste Nederlandse prijzen van de nieuwe Volkswagen Transporter te pakken. Vooralsnog is de nieuwe Volkswagen Transporter enkel met dieselmotoren te bestellen. De plug-in hybride versies en de elektrische e-Transporter volgen later.

De nieuwe Volkswagen Transporter is minder Volkswagen dan ooit. De nieuwe Transporter is namelijk een product van een uitgebreide samenwerking tussen Volkswagen en Ford. Voor de elektrische Explorer en Capri leent Ford MEB-hardware van Volkswagen, de Ford Transit/Tourneo Connect is eigenlijk een Volkswagen Caddy en de Volkswagen Amarok is stiekem weer een Ford Ranger. De nieuwe Transporter is onderhuids weer een Ford: een Transit/Tourneo Custom. De nieuwe Volkswagen Transporter is nu op de Nederlandse prijslijsten beland.

Het leveringsgamma is al vrij breed, maar naar Transporter-begrippen beperkt. Zo is de nieuwe Volkswagen Transporter enkel nog als gesloten bestelversie met 'enkele cabine' te bestellen, al kun je wel kiezen uit twee lengtematen, diverse uitvoeringen en een stel motor- en bakcombinaties. Tot en met eind volgend jaar wordt het leveringsgamma stapsgewijs uitgebreid. Volkswagen komt namelijk nog met de e-Caravelle, de Transporter Dubbele Cabine, de e-Kombi, met plug-in hybride versies, versies met een verhoogd dak én de Pick-Up Dubbele Cabine. De elektrische e-Transporter volgt in november.

Het Transporter-feest begint voorlopig bij €29.990. Exclusief btw en bpm, uiteraard. Voor dat bedrag krijg je de naamloze basisversie van de Transporter in lengtemaat L1 met enkele zitrij. Voor net geen 30 mille heeft de bus een 110 pk sterke 2.0 TDI en een handgeschakelde zesbak. Wie een Transporter in deze configuratie liever combineert met een achtraps automaat is €30.800 kwijt. De Transporter is er met 150 pk sterke 2.0 TDI vanaf €31.600. Ook dan heb je een handgeschakelde zesbak. Een 150 pk sterke Transporter met automaat kost minimaal €33.600. Wie vierwielaandrijving wenst, is minimaal €36.590 kwijt. Ook dan krijg je de 150 pk sterke 2.0 TDI en een achttraps automaat, maar ook 4Motion-aandrijving. Maar er is meer. Er is namelijk ook een 170 pk sterke 2.0 TDI. Die heeft altijd een achttraps automaat en is er met (€38.100) en zonder (€34.750) 4Motion-vierwielaandrijving.

De Volkswagen Transporter is ook in de uitvoeringen Life (foto's 3 en 4), Style (foto's 5 en 6), Bully (foto's 7 en 8) en als PanAmericana (foto's 9 en 10) te bestellen. Alle uitvoeringen zijn daarbij ook in verlengde vorm – dus als L2 – te bestellen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren
Sub-reacties inklappen
rugzakracer
rugzakracer
  • 6
Een Proace is nooit meer geworden wat een Hiace was. Een Colt is geen Colt meer maar een Clio. Een BMW heeft tegenwoordig voorwielaandrijving. Een Opel met PSA techniek. Een Citan is een Kangoo. En nu dit. Over tien jaar hebben we 100 labels voor 1 product. Badge Imaging noemen de Amerikanen dat. Ik kijk uit naar de Grande Panda die eigenlijk een e-Corsa is.
PJVLB
PJVLB
  • 2
De motoren en overige techniek, het is allemaal Ford. De VW Transporter is nu gewoon een Ford transit met een ander front, gewijzigde achterlichten, stuur en de voorportieren zijn iets anders. Maar verder is het gewoon een Ford en de nieuwe VW Transit wordt ook gewoon door Ford Otosan in Turkije geproduceerd!
Richard 1515082
Richard 1515082
  • 0
Ik vind het echt verschrikkelijk
Ik rij al mijn 3de Transporter
Nu een T6 204 pk
Ford ging al nooit hoger dan 170 pk
En vind die Transit echt een hondenhok heb er een paar keer ingereden voor een werkgever maar vind het gewoon niets en dan die nu op de markt zijn met die plakstrepen ziet er toch niet uit.
De laatste heb ik zelf nieuw gekocht
Maar wellicht nog een keer een bully 6.1 van een later bouwjaar.
En dan hoop ik tot mijn pensioen daar in te rijden en dan stap ik over naar een andere auto.
Maar zeker geen Ford.😡
EWi e
EWi e
  • 0
Technisch alles Ford. Enkel wat plaatwerk aan de buitenkant, het stuur en de logo's komen van VW.
PJVLB
PJVLB
  • 1
VW noemt de Ford diesels in dit geval gewoon TDI, maar het zijn toch echt Ford motoren (inclusief de veel bekritiseerde ‘Wet belt’ nokkenas aandrijving).
Net zoals voor de rest van het ontwerp wil VW de clientèle laten geloven dat VW een grote inbreng heeft gehad in het ontwerp en dat het ‘echte’ VW’s betreft, maar niets is minder waar. Ere wie ere toekomt, maar het is op enkele details na wellicht, vwb ontwerp toch gewoon echt een Ford en geen VW!
EWi e
EWi e
  • 0
Uiteraard heeft Ford ook een Turbodiesel met directe inspuiting, daar staat VW echt niet alleen in.
En VW heeft al vaker het TDI logo op diesels van andere merken geplakt.
Auto encyclopedie
Auto encyclopedie
  • 0
Mitsubishi heeft ook een tijdje tdi blokken met de berucht pompverstuiver techniek aan boort gehad en deze gingen als DI-D door het leven
lennie
lennie
  • 1
Met vouw in de deur, zodat er makkelijker deuken in komen die er moeilijker uit te halen zijn.
EWi e
EWi e
  • 1
Waar blijven de andere uitgebreide berichten over deze auto?
.
Op de afgelopen IAA (zo'n twee weken geleden) is hij officieel gepresenteerd en overal verschijnen rijtesten en reviews van deze bus maar hier op Autoweek blijft het angstvallig stil. Mag het nog niet van PON of zo?
.
Wat bij alle andere berichten hierover wel opvalt is dat er heel weinig VW aan deze bus is en heeeeel veel Ford.
TripleBee
TripleBee
  • 1
Psst, hier is helemaal NIETS VW aan.
Een logo betekent niets in zo'n geval.
Rijtesten? Zoek die op van Ford. Reviews? Zoek die op van Ford.
Triestig, VW.
EWi e
EWi e
  • 1
Dat weet ik ook wel...
Het stuurwiel is het enige VW onderdeel (oké, en een aantal stukjes plaatwerk aan de buitenkant).
Tonny 8827879
Tonny 8827879
  • 0
Het is een samenwerking met bedrijfswagens tussen Ford en Vw, dus niet zo gek dat ze op elkaar lijken en onderdelen van elkaar gebruiken.
De transporter heeft dan meer weg van Ford, de Connect heeft meer weg van een Caddy, nou en.
Toyota, Peugeot/ Citroën en Opel werken ook met één model met kleine afwijkingen onderling
hvvjjk
hvvjjk
  • 4
Dat is toch bij elke bus van elk merk, de basis versie heeft nooit gespoten bumpers
TripleBee
TripleBee
  • 1
Dit zie jij op die foto? Hoe hard is dat plastic? Harder of zachter dan het meegespoten plastic?
PJVLB
PJVLB
  • 5
Wat een afgang dat VW één van zijn iconische modellen zoals de Transporter nu gewoon door Ford heeft laten ontwikkelen en door Ford laat produceren in Turkije. En vervolgens moeten er fabrieken in Duitsland worden gesloten omdat de verkoop van nieuwe (VW) auto’s tegenvalt. Niet zo gek als je bedenkt dat VW zich de laatste jaren volledig heeft gefocust op de ontwikkeling van EV modellen en de IC modellen eigenlijk heeft verwaarloosd. Zo werd de Up! gecanceld terwijl de (EV) opvolger nog op zich laat wachten, is de ontwikkeling en productie van de Passat (Skoda), Amarok (Ford) en Transporter (Ford) uitbesteed. En ondertussen lijkt VW de strijd in het EV segment te verliezen van de vele Chinese aanbieders die destijds het kunstje van het bouwen van goede auto’s van VW in China hebben geleerd. Maar goed, waarom zou je nu nog een VW Transporter aanschaffen terwijl VW je bij Ford een nagenoeg gelijke bus kunt kopen voor ongetwijfeld minder geld en lagere onderhoudskosten?
PJVLB
PJVLB
  • 0
Allemaal naar de knopen of zoals de Engelsen zeggen: All down the drain! 😳😢
Chasingalles
Chasingalles
  • 3
Wat een lelijke voorkant heeft deze Ford, ik ben blij dat ik voor de zaak 2 echten heb besteld. De Ford uitvoering ziet er beter uit en is wezenlijk verder dezelfde bus. Ik weet het niet maar denk dat VW de plank volledig misslaat bij de Ford kloon.
TripleBee
TripleBee
  • 1
Ik weet niet als ik wens dat er niemand zo'n miskleun koopt.
Zou dit betekenen dat VW dan stopt met de Transitporter, of toch weer een eigen model zou maken?
Ik kan er momenteel geen goed woord voor vinden.
The TireMan
The TireMan
  • 5
Zullen ze bij de werkplaats van VW wel merken deze Ford. Veel minder werk in het vooruitzicht.
TripleBee
TripleBee
  • 0
Verklaar je nader?
Mijn Transporter (je weet wel, de echte) hoeft eigenlijk maar elke 2 jaar binnen te komen voor onderhoud.
Soms eens bandjes, en elke 15 jaar remblokken en remschijven vooraan.
Moet je met je Ford nooit naar de garage dan?
TripleBee
TripleBee
  • 0
Heb je nog andere internetproblemen gevonden over de Transporter? Ik ben benieuwd wat ik nog allemaal mag verwachten.
Ik zal je al even op weg helpen: EGR-koeler, portierslot. Veel verder kom ik niet.
En dat is mijn ervaring, niet die van een avondje internetzoeken.
Gewijzigd door auteur
TripleBee
TripleBee
  • 0
Ik vind het vooral hilarisch dat een gemiddelde C-segmenter elke 60000km nieuwe remblokken nodig heeft. Die auto's wegen bijna de helft van mijn California, maar vreten blijkbaar remblokken.
TripleBee
TripleBee
  • 1
Geloof het dan niet.
Eigenlijk is het zelfs niet goed om zo lang met remblokken te rijden. Ze worden hard, waardoor de remmen niet meer "bijten".
Echter zitten ze nu in de laatste rechte lijn om vervangen te worden.
De remvoering is nu dunner geworden dan de remblok. Er zit al een redelijke boord op de remschijven. Ik snap ook niet waarom het slijtagecontact nog niet doorgewreven is.
Echter heeft leeftijd niets te maken met hoe lang je met remblokken doet, ook de kilometers (202000km) niet. De grootste factor is de bestuurder. Bij goed anticiperen vraag je echt heel weinig van je remmen, maar dat snappen de meesten niet. Die blijven maar rijden tot ze vol in de remmen moeten.
Ik kan bijna van en naar het werk rijden zonder dat ik zou moeten remmen, behalve voor RODE lichten, en bij het afrijden van een snelweg. Voor de rest is het vooral laten uitbollen, en heel licht afremmen. Spaart je heel wat banden en remmen.
Stefan Janssens
Stefan Janssens
  • 4
De Ford ziet er echt stukken beter uit. Vooral de Transporter met zwarte bumper ziet er heel zielig uit. Daar ga je toch jouw bedrijfsnaam niet opplakken?
Hybrid
Hybrid
  • 0
Die zwarte bumper is echt goedkoop. Daarnaast werd er altijd kritisch gedaan over de Opel Movano en de andere bussen van Opel, want die kwamen immers bij Renault vandaan. Nu doet Volkswagen dus exact hetzelfde met Ford. Hoor niemand daarover klagen, immers de Ford is beter en goedkoper dan VW.
GTIUpper
GTIUpper
  • 2
Bijzondere hobbels bovenop het dak.
Dik compliment aan Ford dat VW een zeer gevestigde naam op een Ford wilt plakken.
Omega
Omega
  • 3
Eindelijk een VW waarbij de kwaliteit overeen komt met de prijs. Nu nog een betrouwbare importeur.
TripleBee
TripleBee
  • 1
Verklaar je nader?
Een collega heeft ooit een Ford Transit gekocht (2e hands), en had redelijk wat issues.
Daarna heeft hij 2 Transporters gekocht (de eerste verkocht voor zijn 2e, de 6.1), en heeft er eigenlijk geen problemen mee.
Bij welke kwam de prijs dan overeen met de kwaliteit? Voor mijn collega dus voorlopig wel de (echte) VW.
EWi e
EWi e
  • 2
Ach, beide maken goede bussen. Jij bent tevreden met je Transporter en ik ken een aantal mensen die van een Transporter overgestapt zijn naar een Transit en willen nooit meer terug...
Fijnstofverspreider
Fijnstofverspreider
  • 0
Wie had dit ooit kunnen denken, ik leef nog in de wereld van de T2 en T3. VW maakte begin jaren '70 zo'n 1200 bussen per dag, die waren niet aan te slepen (alleen al 67% van de thuismarkt was VW). Zodoende kon VW het zich veroorloven om nog 10 jaar te wachten met het op de markt brengen van een diesel, terwijl de concurrentie die allang had.
Bij de T4 was de produktie al teruggelopen naar 400 bussen per dag.
JAG20
JAG20
  • 0
In de bedrijfsauto wereld werken meer merken samen, dat doen ze al jaren, waarom zouden VW en Ford dit niet mogen en kunnen doen? Ik zie het probleem niet zo, uiteindelijk is de dealer de doorslaggevende factor en/of persoonlijke smaak.
Daarnaast heeft de Transit nu onafhankelijke wielophanging achter ipv starre as zoals het voorgaande model, de kenner zal dit herkennen van het vorige model Transporter.
Iconische Transporter, waarom zou de Transit dit niet zijn? Misschien in Nederland iconisch maar in bv Engeland denken ze hier anders over. Daar is de Transit een icoon.
PJVLB
PJVLB
  • 1
Naast het feit dat het ‘gewoon’ een auto is, VW heeft rondom de Transporter met grote zorgvuldigheid een geheel eigen imago opgebouwd. Dat begon reeds met de T1 in 1950 t/m de huidige generatie, de T6.1! Het VW busje is in heel veel verschillende uitvoeringen gebouwd en heeft ook een naam hoog te houden als personen auto, als camper (California) en er zijn heel veel After market bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het aanpassen van de VW transporter. En nu ineens laat VW dit zorgvuldig opgebouwde imago in één keer los en levert dit geheel over aan Ford. Heel slim gespeeld van Ford en bij VW heeft men kennelijk zitten te slapen.
Je kunt je toch ook niet voorstellen dat VW de ontwikkeling en productie van een van hun andere iconen zoals bijv. de Golf aan een concurrent zou uitbesteden?
Lancia Lover
Lancia Lover
  • 2
Dit imago bestaat alleen in Duitsland en Nederland. In de rest van Europa worden vooral Fords, Renaults en bussen van ‘PSA’ gereden.
Gewijzigd door auteur
Maxi Me
Maxi Me
  • 0
Net eentje met een minimum aan opties geconfigureerd ... 40.000 excl btw .... .
Ik VOND hem mooi :-)
TripleBee
TripleBee
  • 0
Dus schoonheid hangt bij jou af van de prijs?
Als ik iets mooi, maar te duur vind, dan vind ik het nog altijd mooi, maar zal ik het niet aankopen.
Als ik iets lelijk vind, maar het is goedkoop, zal ik het niet plots mooi gaan vinden.
Jay DoubleYou
Jay DoubleYou
  • 3
Ik kan ‘m helaas niet mooi vinden. Doet Ford dan toch beter, net als met hun versie van de Caddy. Ik snap wel dat het niet goed gaat bij Volkswagen, blijkbaar op meerdere vlakken…
Martijn 4354463
Martijn 4354463
  • 0
Ze hebben wel de lelijkste plaatjes gevonden op de redactie:
https://www.vwbedrijfswagens.nl/nl/modellen/nieuwe-transporter.html
Hejsan
Hejsan
  • 0
Bestelbussen en imago... tja, het draait vooral om een lage prijs. Daarom zit iedereen samen te werken. En verhip, deze Volkswagen Transporter komt dan uit het vredelievende democratische en ruimdenkende Turkije? Meestal schreeuwt men hier dan moord en brand als auto's uit deugnietlanden komen en kraait men over oneerlijke concurrentie en werkgelegenheid...
Oh nee wacht, er staat Volkswagen op, dan is het goed
AvA
AvA
  • 0
De Ford Transit was steeds en prima transporter die in de loop van zijn lange leven vele prijzen gewonnen heeft. Volgens mij kan er dan ook geen kritiek geleverd worden op een VW transporter die onderhuids een Ford Transporter is. Wie niet in een Ford Transit gezien wil worden koopt dan een VW Transporter - en omgekeerd natuurlijk. ; )