Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd

Amarok deel 2

55
Volkswagen Amarok
Volkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen Amarok
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
7 juli 2022 om 11:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Volkswagen presenteert de gloednieuwe tweede generatie van de Amarok. De voortaan op de Ford Ranger gebaseerde pick-up is groter dan zijn voorganger en gaat op enkele manieren zijn eigen weg, maar er zijn ook de nodige overeenkomsten met de Ranger.

De Volkswagen Amarok begint na bijna dertien jaar aan een tweede hoofdstuk. Waar de eerste generatie Amarok nog een geheel eigen model was, is de nieuwe Volkswagen Amarok het resultaat van een samenwerking met Ford. Sterker zelfs, de geheel nieuwe Ford Ranger diende als basis voor de Amarok.

Eigen weg

Het verwantschap is op diverse punten te zien, maar toch heeft Volkswagens designafdeling duidelijk niet stilgezeten. Vooral het front van de Amarok is behoorlijk anders. Waar de Ranger een aardig Amerikaanse neus heeft, is de Amarok duidelijk wat Europeser gelijnd en voorzien van een front dat prima past tussen de andere hier leverbare modellen. Wel oogt hij iets conventioneler, met zijn redelijk rechttoe-rechtaan gevormde koplampen. Bij de Amarok ontbreekt het bovendien aan de inmiddels kenmerkende doorlopende streep leedverlichting die de koplampen bij veel andere Volkswagens visueel met elkaar verbindt.

Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarok

Aan de achterkant gaat Volkswagen ook een eigen weg, want de achterlichten zijn totaal anders dan die van de Ford Ranger. Bij de Volkswagen Amarok zijn ze wat meer C-vormig. De achterklep is bovendien wat eenvoudiger, met wat minder frivole 'vouwen' erin. Wel identiek: de modelnaam is erin 'gegrift'.

Interieur

Is er meer dat lijkt op de Ranger maar toch ook weer met een eigen Volkswagen-sausje is overgoten? Zeker wel. In het interieur van de Amarok ziet het er weliswaar anders uit dan in de Ranger, maar enkele elementen verraden de basis. Zo tref je centraal in het dashboard een 10- of 12-inch infotainmentscherm (afhankelijk van de gekozen uitvoering) dat verticaal georiënteerd is en bovenaan geflankeerd wordt door twee vrij forse ventilatieroosters. De hardware van het scherm is hetzelfde als in de Ranger, maar de digitale omgeving die je erop treft heeft wel een andere vormgeving.

Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarok

Verder heeft de Amarok een geheel 'eigen' vormgegeven reeks knoppen onder het scherm zitten, waar je - net als in de Ranger - onder meer een draaiknop voor het volume vindt en een knop voor de alarmlichten. De klimaatbediening tref je er echter niet, dat gaat altijd via het scherm. Dat is dan weer anders dan in de Ranger, waar het knoppencluster een stuk uitgebreider is en waar je de temperatuur traditioneel via een knop bedient. Achter het stuur zit een 8-inch digitaal instrumentarium. Tegen meerprijs kun je het binnenste van de Amarok aankleden met een met kunstleer bekleed dashboard met contrasterende stiksels. Met leer beklede elektrische verstelbare stoelen zijn eveneens tegen bijbetaling leverbaar.

Techniek

De nieuwe Volkswagen Amarok is 5,35 m lang en dat maakt hem 9,6 cm langer dan de eerste generatie. De wielbasis is 3,27 m lang, een groei van maar liefst 17,3 cm. De kortere overhangen moeten de Amarok volgens Volkswagen meer capabel in ruig terrein maken, want dan zit je immers minder snel met de neus of kont vast in de grond. Ook is de doorwaadhoogte verbeterd, je kunt nu door 80 cm diep water rijden, waar dat voorheen 50 cm was.

Volkswagen zet in eerste instantie vijf motoren op de internationale motorenlijst. Vier diesels en één benzinemotor. De keuze bestaat uit een 150 pk, 170 pk of 204 tot 209 pk sterke 2.0 TDI en als topdiesel komt er een 3.0 V6 TDI die tot 250 pk vermogen levert. Wij krijgen in Nederland de 170 pk en 204 pk sterke 2.0 TDI en een 241 pk sterke versie van de 3.0 TDI. Wie liever voor een benzine drinkende Amarok gaat, is aangewezen op een 2.3 TSI die 302 pk sterk is. Dat is de van Ford afkomstige 2.3 EcoBoost, maar die wordt niet beschikbaar in Nederland. Is er meer van Ford afkomstig? Jazeker: ook de Amarok maakt gebruik van een tientrapsautomaat, die beschikbaar wordt voor de varianten met een vermogen van minstens 209 pk. De andere optie is een zestrapsautomaat en ook zijn er handgeschakelde vijf- of zesbakken. Vierwielaandrijving is overigens niet standaard, dat hangt af van de markt. Het is nog niet bekend wat dat voor Nederland betekent.

Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarok

De nieuwe Volkswagen Amarok wordt in Zuid-Afrika gebouwd en verwachten we op zijn vroegst eind dit jaar op de markt. Nog niet in Nederland, overigens, want hier wordt-ie pas medio 2023 leverbaar.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Amarok
Volkswagen Volkswagen Amarok

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Amarok 2.0TDI 4MOTION 163Pk Plus Cab Highline

    Volkswagen Amarok 2.0TDI 4MOTION 163Pk Plus Cab Highline

    • 2010
    • 214.373 km

    € 18.083

    Volkswagen Amarok 2.0 TDI 140PK Plus 4-MOTION NAVI | AIRCO | BT-TEL | CRUISE

    Volkswagen Amarok 2.0 TDI 140PK Plus 4-MOTION NAVI | AIRCO | BT-TEL | CRUISE

    • 2016
    • 100.961 km

    € 27.763

    Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4Motion Highline - Airco, Cruise, Navi, PDC, Trekhaak.

    Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4Motion Highline - Airco, Cruise, Navi, PDC, Trekhaak.

    • 2019
    • 21.003 km

    € 54.329

Meer Volkswagen Amarok occasions

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Amarok specificaties
  • Volkswagen Amarok occasions
  • Volkswagen Amarok video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Amarok tests
  • Volkswagen Amarok gebruikersreviews
  • Volkswagen Amarok index
PREMIUM
Ram 1500 5.7 Hemi - Volkswagen Amarok 3.0 V6 TDI 258 pk - Dubbeltest

Ram 1500 5.7 Hemi - Volkswagen Amarok 3.0 V6 TDI 258 pk - Dubbeltest

Veel Amerikaanser dan een Ram 1500 wordt een voertuig niet, toch is deze mastodont ook in Nederland...

Lees meer
Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

236

Is het alleen het gebruik dat voor degradatie van de accu zorgt of speelt de leeftijd ook mee?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    11
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok krijgt geheel nieuw infotainmentscherm

    Volkswagen Amarok krijgt geheel nieuw infotainmentscherm

    8
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok toont achterste maar weer eens

    Volkswagen Amarok toont achterste maar...

    28
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Amarok laat zich zien

    Nieuwe Volkswagen Amarok laat zich zien

    21
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Amarok: groter en meer capabel

    Nieuwe Volkswagen Amarok: groter en meer...

    19
    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Amarok mag niet meedoen met Ranger Raptor

    Nieuwe Volkswagen Amarok mag niet meedoen...

    13
    • 1 april 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok: nog even ingepakt

    Volkswagen Amarok: nog even ingepakt

    4
    • 24 februari 2022
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    31
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Up - Back to Basics

    Volkswagen Up - Back to Basics

    158
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    262
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse fabriek

    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse...

    23
    • 5 augustus 2022
  • Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    236
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    230
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden