Nieuwe Toyota Crown Sedan: ook met voorliefde voor waterstof
Met Mirai-techniek
De Toyota Crown is niet meer wat het jarenlang is geweest. Voortaan is de Crown niet enkel meer een sedan, maar een uitgebreide modelfamilie met vier carrosserievarianten. Twee daarvan zijn al gepresenteerd en daar komt nu een derde bij. Dit is de Toyota Crown Sedan. Hij lust ook waterstof!
Er verandert een boel in Toyota-land. Zo is topmodel Century naast een luxueuze toplimousine voortaan ook een met verwennerij afgeladen top-SUV waarin je vooral rondgereden dient te worden. Een trede lager op Toyota's statusladder staat sinds jaar en dag de Crown. De Crown was maar liefst 15 generaties lang altijd een sedan, maar ook dat heilige huisje is tegen de vlakte gegooid. Medio 2022 stelde Toyota namelijk de nieuwe Crown-familie voor. Die bestaat uit de Crown Crossover, de Crown Sport, Crown Sedan en Crown Estate. De Crown Sport is al bekend en kort geleden trokken de Japanners ook het doek van de Crown Crossover. Vandaag maken we kennis met de derde een één na laatste: de Toyota Crown Sedan. In Nederland hoef je het luxe tweetal niet te verwachten.

Toyota Crown Sedan
De Toyota Crown Sedan is misschien wel de meest traditionele van de Crown-familie, maar heeft hoewel zijn naam anders doet vermoeden geen traditionele sedankont. Ja, hij heeft een achterklep waarbij de achterruit niet mee omhoog gaat, maar met zijn vloeiend in de achterruit en korte achterklep overlopende daklijn is de Crown Sedan een zogeheten fastback. Van een afstandje lijkt de Crown Sedan behoorlijk op de Crown Crossover, maar ze verschillen toch echt sterk van elkaar. Zo is de complete raampartij van de Crown Sedan anders en heeft de Crown Sedan niet alleen een afwijkende voor- en achterzijde, maar ook een andere schouderlijn. Waar de schouderlijn van de Crown Cross-over vanaf het achterportier omhoog loopt, is die bij de Crown Sedan volledig recht. De nieuwe vierdeursvariant van de Toyota Crown is 5,03 meter lang en is daarmee zelfs 10 centimeter langer dan de Crown Crossover. Ook is hij 7 centimeter lager. Totaal andere carrosserievarianten dus.

Van links naar rechts: Crown Crossover, Crown Sport, Crown Sedan en Crown Estate
Waterstof
Waar de Toyota Crown Crossover in Japan vooralsnog enkel met een hybride aandrijflijn leverbaar is, komt de Toyota Crown Sedan beschikbaar met een gevarieerder motorengamma. Zo komt er niet alleen een hybride variant, maar ook een elektrisch aangedreven versie met brandstofcel. Die Toyota Crown Sedan FCEV krijgt de hardware van dé waterstof-Toyota aan boord. Dan hebben we het natuurlijk over de Mirai. In de bodem krijgt de Crown Sedan FCEV drie waterstoftanks, die samen voldoende waterstof kunnen opslaan voor een elektrisch bereik van 820 kilometer. Hij is 182 pk en 300 Nm sterk. De waterstof-Crown moet niet alleen – net als de Hybride – andere apparaten kunnen opladen, maar moet ook als energieopslag voor je huis kunnen dienen. De Crown Sedan Hybride krijgt een 2.5-motor en moet op elektrokracht een snelheid van 140 km/h kunnen halen.

Toyota Crown Sedan: een rustig ogend en met verwennerij afgeladen binnenste.
Toyota heeft de orderboeken van beide versies van de Crown Sedan al geopend. De Toyota Crown Sedan FCEV gaat in Japan omgerekend zo'n €52.000 kosten. De hybride versie is er met een vanafprijs van omgerekend net geen €46.000. Zowel de Crown Hybrid als de Crown FCEV legt minimaal 2.000 kilo in de schaal.