Nieuwe Suzuki Swift: vanbuiten én vanbinnen
'De zuinigste in zijn klasse'
Tijdens de Japan Mobility Show blikt Suzuki vooruit op de volledig nieuwe Swift. We konden je die voorbode van de nieuwe Suzuki Swift al eerder laten zien, maar nu hebben we ook beeld van de achterkant én van het interieur.
Begin oktober gaf Suzuki de eerste afbeelding vrij van de Suzuki Swift Concept. Waarom die zo relevant is? Het is een zeer concrete vooruitblik op de nieuwe Suzuki Swift. Het 'Concept'-deel van de naam kun je dan ook wegdenken. We zien namelijk nauwelijks conceptuele poespas op de showauto. Eerder in oktober circuleerden al afbeeldingen van de achterzijde van de Swift Concept en van het interieur op internet. Die waren van bedenkelijke kwaliteit en we konden ook niet verifiëren of ze daadwerkelijk van de Swift waren. Nu heeft Suzuki zelf meer beeldmateriaal van de Swift Concept vrijgegeven.

Suzuki Swift
De nieuwe Suzuki Swift is duidelijk een Swift, al is toch echt alles anders. Opvallend is de voorzijde. De motorkap ligt optisch vrij hoog, de voorschermen en de de koplampen liggen een verdieping lager. De nieuwe Swift krijgt een kleinere grille en over de flank loopt een vouw die aansluit op de rand van de motorkap. Aan de achterzijde zorgt de Swift Concept voor minder verrassingen. De opzet is bekend, maar de invulling is net even anders. Zo loopt de achterbumper aan de onderzijde van de lampen iets omhoog toe naar het midden. De achterlichten hebben een opvallende led-signatuur en de bumper is hoekiger vormgegeven dan die van de huidige Swift.
Net als het exterieur van de Suzuki Swift Concept is ook het interieur klaar om zonder wijzigingen in productie te gaan. Suzuki laat de ronde middelste ventilatieroosters en de ronde kokers waarin het instrumentarium is gehuisvest van de huidige Swift voor wat ze zijn en kiest voor een strakker, meer volwassen ontwerp. Boven op het dashboard staat een voor Swift-begrippen flink infotainmentscherm met aan de onderzijde ervan aanraakgevoelige sneltoetsen. De Swift krijgt geen digitale klokkenwinkel. We zien een met een chroomrand omringde toerenteller, een vrij conventionele snelheidsmeter en in het midden het display van de boordcomputer.

Suzuki Swift
Uit de middentunnel steekt de keuzehendel van de transmissie. Dat is duidelijk geen pookje van een handbak en dat is niet zo gek ook. Volgens Suzuki heeft de Swift Concept namelijk een cvt. Op het infotainmentscherm lezen we een verbruik af van 1:27,1. Dat is ongetwijfeld een hint naar de aandrijflijn van de Swift. De combinatie van een cvt en dat zeer gunstige verbruik wijst dan ook op de aanwezigheid van een hybride aandrijflijn. Volgens Suzuki is het zelfs 'de zuinigste auto in zijn klasse'. Moet de Toyota Yaris Hybrid zich zorgen gaan maken?
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
