AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nieuwe Subaru WRX STI zo'n 400 pk sterk

Een derde in de plus

Subaru Viziv Performance STI Concept

Subaru werkt achter de schermen aan een nieuwe generatie WRX STI en als we de berichtgeving van Forbes mogen geloven, belooft dat een zéér heftige sedan te worden.

Hoewel reguliere versies van de vorige generatie Impreza en zijn XV/Crosstrek-broers al enkele jaren niet meer worden gebouwd, wordt de WRX STI gewoon nog geproduceerd. De sportieve topversie van de Impreza-familie, een sedan die naamtechnisch is losgeweekt van de Impreza, heeft nog altijd een 2,5-liter geblazen boxermotor als krachtcentrale. Die machine leverde in de laatste vorm waarin de WRX STI in Nederland leverbaar was 300 pk en 407 Nm koppel, cijfers waar de nieuwe WRX STI alleen maar om kan lachen.

Althans, als we de berichtgeving van het normaliter goed geïnformeerde Forbes mogen geloven. Volgens het medium, dat zich baseert op een bron 'dichtbij Subaru', krijgt de nieuwe WRX STI een 2,4-liter boxermotor die maar liefst 400 pk en 490 Nm opwekt. De machine lijkt een afgeleide te worden van de 2.4 die Subaru in onder meer de Ascent, een niet in Europa leverbare SUV, levert. In de Ascent is die 2.4 256 pk sterk.

Subaru liet in 2017 de Viziv Performance STI Concept zien in Tokio. Met dat studiemodel gaf het merk een aardige indruk van de nieuwe WRX STI. De nieuwe sportsedan moet volgend jaar op de markt komen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Roadkill71
Roadkill71
  • 14
Ik dacht even dat ik op een porno site zat, oef deze doet wel wat met me.... ????❤️❤️❤️❤️????
Anoniem
Anoniem
  • 8
Nitro, doe eens niet zo zuur puur omdat deze geen elektromotor heeft. Ik wil hem wel!
APT
APT
  • 1
*Zucht* Fraaie concepts bouwen kunnen ze wel bij Subaru. Des te meer frustrerend dat de uiteindelijke productiemodellen zo saai zijn als de 3 uur durende presentatie over de nieuwe duiventil van buurman Henk. Hooguit vindt je nog een enkele subtiele detail die verwijst naar de concept die zogenaamd een voorbode moest zijn van het productiemodel. De WRX oogt door de aankleding altijd nog wel gaaf. Puur door de aankleding dus.
@Roadkill71; verschiet je goedje maar snel van deze concept dus. Nu kijk je nog naar een leuk fris ding maar als je te lang bezig bent krijg je de commercial van het bejaardentehuis om de hoek namelijk op je scherm. Aardige moodkiller natuurlijk. Al kan het je ding zijn natuurlijk. Het lijkt wel de doelgroep van Subaru inderdaad te zijn.
Roadkill71
Roadkill71
  • 4
@nitro, de a2? Daar heb je niks te zoeken met deze beauty, deze jank je zo snel mogelijk over (afgezette) zand- en bospaden!!!
@apt, en weer bedankt dat ik weer met beide benen op de grond sta, ruil ik mijn vriendin hier nog maar niet voor in ?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Kvind m erg opzichtig maar goed, bescheidenheid is nooit de sterkste kant geweest van de STI. Ik neem ook aan dat ie er niet altijd zo uitziet. Voor de rest weer een ijzersterk kwaliteitsproduct zoals we van Subaru gewend zijn, maar dikke kans dat ie door de CO2 boete veeeeel te duur wordt. Zal me niets verbazen als ie niet naar NL komt en dat je m zelf moet importeren als je er echt eentje wilt.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Gaaf! Subaru is en blijft lekker eigenzinnig.
Tsaar
Tsaar
  • 3
Nitro, anders zit je zo te pochen over de sport prestaties van Tesla.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Nitro68: Dat ligt er aan hoe ver de afstand naar het volgende stoplicht is. Meer dan 400 meter? Tesla kansloos.
straatos
straatos
  • 0
Subura heeft altijd spannende concepts... waar vervolgens dan meuk vandaan komt. Immer jammer.
rouky
rouky
  • 1
Op zich leuk speelgoed. De vorige editie ging al naar de 100k. Dus in ons land een kansloos geval.
Mr Audiction
Mr Audiction
  • 0
Kan niet wachten tot de laffe productieversie het levenslicht ziet. Evenals de catalogusprijs van boven de Ton in Euros
Mr Audiction
Mr Audiction
  • 0
"What wins on sunday, sells on monday" Een slogan die erg toepasselijk is voor de hoogtijdagen die de Subie WRX STI groot hebben gemaakt. Nu? Slechts een slap opgedirkt aftreksel van wat het ooit was.
Koppakking
Koppakking
  • 2
Nitro......snelweg en stoplicht zijn een beetje 'minnetjes' voor deze auto. Voor deze moet ook de berijder iets in zijn 'mars' hebben. Kortom voor de liefhebber.
Wim 3100794
Wim 3100794
  • 1
Komt niet naar Europa. David Dillo Stretto maakte onlangs bekend dat alle snelle Subaru's uit Europa zullen verdwijnen. EU-95 gram regelgeving-waanzin. We gaan allemaal kunnen kiezen, ofwel met een pannenkoek van 75pk terug gaan rijden ofwel moet je bij de topklasse horen om aan de subsidies mee te mogen doen.
Koppakking
Koppakking
  • 1
STRAIGHT SIX.....je hebt er al in gereden begrijp ik? Of zeg je het omdat je veel auto's in dit segment hebt gehad (zo te zien niet)?
Anoniem
Anoniem
  • 0
"Hoewel reguliere versies van de vorige generatie Impreza en zijn XV/Crosstrek-broers al enkele jaren niet meer worden gebouwd"... wat een onzin? De reguliere versies worden misschien (?) niet in NL geleverd, maar ze worden gewoon gemaakt hoor. De reguliere Impreza met 2 liter boxer, 150pk, geleverd van nog geen 19 duizend dollar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
"De sportieve topversie van de Impreza-familie, een sedan die naamtechnisch is losgeweekt van de Impreza". Dit is heel erg onduidelijk. De WRX is de sedan die naamtechnisch is losgeweekt. Deze is er in een aantal versies, de reguliere WRX met 2 liter turbo boxer en 268pk vanaf zo'n 27 duizend, en vervolgens de WRX STI met inderdaad de 2.5 liter turbo boxer, hier genoteerd met 310pk, vanaf net geen 38 duizend. Dan is er nog de WRX STI S209, dat zou ik de echte topversie noemen, met 341 pk uit de 2.5 boxer, voor een whopping 63 mille. Dan zijn er nog de gelimiteerde White versies, WRX White en WRX STI.White, die zijn motorisch hetzelfde maar hebben performance upgrades zoals (nog) betere vering, remmen, banden e.d.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Koppakking
Je neemt me de woorden uit de mond. Als je kijkt naar de auto's waat straight-six in rijdt zou je denken dat hij 'oubollige' vormgeving juist zou waarderen. Zelfs de 'nieuwe' Mini op gas (op gas? ha, ha,...) is een retrobak...
Zoals LVDM al meldt is de WRX STI in bijna de hele wereld nog gewoon leverbaar en wordt hij nog gewoon doorontwikkeld. Ik heb me al neergelegd bij het feit dat ik geen opvolger van mijn WRX STI meer zal kunnen kopen. Jammer, want met de oerdegelijke techniek en fabuleuze prestaties is het een auto die in 'real world conditions' het op ALLE vlakken beter doet dan 99% van de veel duurdere (Duitse) concurrentie, Porsche inbegrepen.
En de mekkeraars die Subaru te laf vinden om de concept cars daadwerkelijk te realiseren nodig ik uit om de foto's van de BMW i4 concept car hierboven te bekijken om te begrijpen waar concept cars echt voor bedoeld zijn. Of denken jullie dat deze BMW in gesmolten vorm op de weg komt, soms?