Nieuwe Subaru WRX STI zo'n 400 pk sterk
Een derde in de plus
Subaru werkt achter de schermen aan een nieuwe generatie WRX STI en als we de berichtgeving van Forbes mogen geloven, belooft dat een zéér heftige sedan te worden.
Hoewel reguliere versies van de vorige generatie Impreza en zijn XV/Crosstrek-broers al enkele jaren niet meer worden gebouwd, wordt de WRX STI gewoon nog geproduceerd. De sportieve topversie van de Impreza-familie, een sedan die naamtechnisch is losgeweekt van de Impreza, heeft nog altijd een 2,5-liter geblazen boxermotor als krachtcentrale. Die machine leverde in de laatste vorm waarin de WRX STI in Nederland leverbaar was 300 pk en 407 Nm koppel, cijfers waar de nieuwe WRX STI alleen maar om kan lachen.
Althans, als we de berichtgeving van het normaliter goed geïnformeerde Forbes mogen geloven. Volgens het medium, dat zich baseert op een bron 'dichtbij Subaru', krijgt de nieuwe WRX STI een 2,4-liter boxermotor die maar liefst 400 pk en 490 Nm opwekt. De machine lijkt een afgeleide te worden van de 2.4 die Subaru in onder meer de Ascent, een niet in Europa leverbare SUV, levert. In de Ascent is die 2.4 256 pk sterk.
Subaru liet in 2017 de Viziv Performance STI Concept zien in Tokio. Met dat studiemodel gaf het merk een aardige indruk van de nieuwe WRX STI. De nieuwe sportsedan moet volgend jaar op de markt komen.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (31)
Reageren



@Roadkill71; verschiet je goedje maar snel van deze concept dus. Nu kijk je nog naar een leuk fris ding maar als je te lang bezig bent krijg je de commercial van het bejaardentehuis om de hoek namelijk op je scherm. Aardige moodkiller natuurlijk. Al kan het je ding zijn natuurlijk. Het lijkt wel de doelgroep van Subaru inderdaad te zijn.

@apt, en weer bedankt dat ik weer met beide benen op de grond sta, ruil ik mijn vriendin hier nog maar niet voor in ?

























Je neemt me de woorden uit de mond. Als je kijkt naar de auto's waat straight-six in rijdt zou je denken dat hij 'oubollige' vormgeving juist zou waarderen. Zelfs de 'nieuwe' Mini op gas (op gas? ha, ha,...) is een retrobak...
Zoals LVDM al meldt is de WRX STI in bijna de hele wereld nog gewoon leverbaar en wordt hij nog gewoon doorontwikkeld. Ik heb me al neergelegd bij het feit dat ik geen opvolger van mijn WRX STI meer zal kunnen kopen. Jammer, want met de oerdegelijke techniek en fabuleuze prestaties is het een auto die in 'real world conditions' het op ALLE vlakken beter doet dan 99% van de veel duurdere (Duitse) concurrentie, Porsche inbegrepen.
En de mekkeraars die Subaru te laf vinden om de concept cars daadwerkelijk te realiseren nodig ik uit om de foto's van de BMW i4 concept car hierboven te bekijken om te begrijpen waar concept cars echt voor bedoeld zijn. Of denken jullie dat deze BMW in gesmolten vorm op de weg komt, soms?

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.