Nieuwe Skoda Superb: streepje voor op Volkswagen Passat
Als hatchback en als Combi meer elektrisch dan ooit
Tussen al het EV-geweld door zou je bijna vergeten dat er ook nog nieuwe modellen zonder elektrische aandrijflijn op de markt komen. De splinternieuwe Skoda Superb is er daar een van. Hij is ruimer dan ooit en hoewel het geen EV is, is hij meer elektrisch dan ooit. Bovendien heeft de nieuwe Skoda Superb een belangrijk streepje voor op een concurrent uit eigen huis, de Volkswagen Passat.
Highlights Skoda Superb
- Gewoon weer als Hatchback en als Combi
- Ruimer dan hij ooit is geweest
- Meer keuze, meer elektrisch
- Voorjaar 2024 in Nederland
In Skoda's hoofdkantoor in Mladá Boleslav waait een vernieuwingswind die in Nederland zéker voor code oranje zou zorgen. De Tsjechen kwamen onlangs met een nieuwe Kodiaq en er staan vernieuwde versies van de Kamiq en Karoq in de ontwikkelingskamers. De elektrische Enyaq iV en Enyaq iV Coupé krijgen een facelift, er komt een elektrische SUV met zeven zitplaatsen, een elektrisch equivalent van de Octavia Combi, een elektrisch alternatief voor de Karoq én een compacte elektrische cross-over. Ligt de focus wat introductie van nieuwe modellen betreft dan puur op het introduceren van nieuwe elektrische modellen? Zeker niet. Na de nieuwe Skoda Kodiaq is hier namelijk de splinternieuwe Skoda Superb.

De Skoda Superb Combi en de Volkswagen Passat Variant lijken sprekend op elkaar.
Design
De Skoda Superb was altijd al een technisch broertje van de Volkswagen Passat, maar het nieuwe model neemt er terwijl hij dichter naar de Passat toe kruipt ook meer afstand van. Hoe bedoelen we dat? Welnu. Net als voorheen is de Skoda Superb er weer als Hatchback en als Combi. De Skoda Superb Combi lijkt vooral en profiel uitermate sterk op de nieuwe Passat Variant, veel meer dan de vorige Superb Combi op de vorige Passat Variant leek. Dat is ook niet zo gek. Ze delen het grootste deel van hun carrosserie met elkaar en dus komen zaken als de raampartij, het dak, de portieren en de voor- en achterschermen volledig overeen. Waarom de Skoda Superb Combi en Passat Variant zo op elkaar lijken? Ze delen hun platform en koets met elkaar en rollen straks ook naast elkaar van de band in Bratislava. Toch zijn er ook grote verschillen, al tref je die aan de voor- en achterzijde.

Skoda Superb
Zo heeft de nieuwe Skoda Superb een typisch Skoda-neusje, compleet met scherp de wereld in turende led-matrixkoplampen en een rechtopstaande achthoekige grille met verticale lamellen. Waar de Passat Variant aan alle kanten is doorspekt met afgeronde vormen nemen we in de Superb meer haakse vormen en strakke lijnen waar. Kijk maar eens naar het bumperwerk en de lijnen die in lengterichting over de motorkap lopen. Ook de bilpartijen van de Superb Combi en Volkswagen Passat Variant zijn niet krek eender. Sterker nog, de complete achterklep van de Superb Combi is anders van vorm. Hoewel ook de Superb Combi een luifeltje heeft waar de kentekenplaat onder is gehuisvest, bestaat die niet uit een horizontale lijn. Ook zijn de achterlichten van de Superb Combi volledig anders. Ze worden optisch niet aan elkaar geknoopt en het deel ervan dat in de achterlichten is geplaatst, loopt direct taps richting het midden toe. Centraal op de bips lezen we in koeienletters de merknaam Skoda. Dat je een Skoda rijdt, mag gezien worden. De vormgeving van de achterzijde doet ons overigens iets denken aan die van de laatste Opel Insignia Sports Tourer. Dat is geen kritiek. Dankzij onder meer actieve lamellen in de grille bedraagt de Cw-waarde van de Superb Combi 0,23 en die van de Hatchback 0,25.

Skoda Superb Hatchback
Waarom de Superb ook afstand neemt van de Passat? De nieuwe Volkswagen Passat is er enkel nog als Variant, maar de nieuwe Superb is er wel gewoon weer in een tweede verschijningsvorm. Dat is net als de vorige derde generatie een liftback met een enorme vijfde deur: de Superb Hatchback. Waar we in de achterkant van de nieuwe Superb Combi duidelijk Skoda's jongste designtaal zien zoals die op de nieuwe Kodiaq werd geïntroduceerd, lijkt de Superb Hatchback meer op zijn voorganger. Kijk maar eens naar de raampartij en de vormgeving van de achterzijde. De achterlichten zijn platter en de chroomstrip die de achterlichten voorheen met elkaar verbond, keert niet meer terug. Ook achter op de Superb plakt Skoda groot zijn merknaam. Laat er geen twijfel over bestaan waar je achter rijdt.
Afmetingen
De Skoda Superb staat te boek als een rijdend luchtkasteel en wat interieurruimte betreft hebben de Tsjechen dan ook een titel te verdedigen. De nieuwe Skoda Superb is weer een maatje gegroeid en dat betekent dat ook de interieurruimte is toegenomen. Eerst het formaat. De nieuwe Skoda Superb Hatchback strekt zich uit over een afstand van 4,91 meter en is daarmee 4 centimeter langer dan het vorige model. De Skoda Superb Combi wint 4,3 centimeter in de lengte en is nu 4,9 meter lang. Opvallend: de Superb is 1,5 centimeter smaller dan de uitgaande generatie. De wielbasis is met 2,84 meter ongewijzigd. Dat de wielbasis gelijk blijft, is niet verrassend. Net als de nieuwe Kodiaq staat ook de nieuwe Superb op een opgefriste versie van de basis die je ook onder zijn voorganger vindt.

Skoda Superb Combi
Wat die extra centimeters voor gevolg hebben? Meer ruimte. De Skoda Superb was altijd al ruim, maar het nieuwe model overtreft het uitgaande behoorlijk. De Skoda Superb Hatchback slurpt 20 liter meer op dan voorheen en schopt het tot 645 liter. In de Skoda Superb Combi kun je met 690 liter maar liefst 30 liter meer meebrengen dan eerder. Daar kan zelfs de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse Estate met zijn 640 liter niet aan tippen. Gooi je de achterbank van de Combi plat, dan ontstaat er een 1.920 liter grote zee van ruimte. Er is niet alleen meer bagageruimte, ook de hoofdruimte moet in beide carrosserievarianten zijn toegenomen. In de Octavia Hatchback heb je voor 1,1 en achter 0,6 centimeter meer hoofdruimte. In de Combi is de hoofdruimte voor met 0,7 centimeter en achter met 0,8 centimeter toegenomen.
Interieur
Ín de nieuwe Skoda Superb is alles anders. Het ingetogen dashboard van het vorige model maakt plaats voor een meer gedurfd ontworpen cockpit. De uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem zijn op twee verdiepingen op fraaie wijze weggewerkt. Zo maken de ventilatieroosters in de middenconsole optisch deel uit van een kamerbrede, als koelsleuf vermomde strip. De buitenste ventilatieroosters voor de bestuurder en bijrijder zitten een verdieping hoger en zijn ondergebracht in een sierdeel dat uit talloze verticale strepen bestaat. Het infotainmentscherm is niet meer in de middenconsole geïntegreerd, maar staat nu min of meer los van de rest van de cockpit. Het is – afhankelijk van de uitvoering – 10 tot 13 inch groot. Achter het stuurwiel zit standaard een 10-inch grote variant van de Virtual Cockpit. Net als in de nieuwe Kodiaq vind je ook in de nieuwe Superb geen traditionele automaathendel meer. Vanaf nu kies je de versnelling via een kleine hendel aan de stuurkolom. De daardoor in de middentunnel vrijgekomen ruimte wordt benut door opbergvakken en een flinke inductielader.
Zowel op het stuur als ter linkerzijde ervan vinden we fysieke knoppen en ook in de middenconsole doet Skoda ze niet in de ban. Hier vind je een knoppeneiland waarmee je de klimaatregeling aanstuurt. Skoda past ook in de Superb drie zogenoemde Smart Dials toe, fysieke draaiknoppen met een klein kleurenschermpje waar je zelf een functie aan kunt toekennen. Uiteraard noemt ook Skoda trots dat de bekledingsstoffen in de Superb volledig uit gerecyclede materialen zijn opgetrokken.

Skoda Superb
Tot 100 kilometer elektrisch
De vorige Skoda Superb was er als Combi ook als plug-in hybride. Aan die receptuur verandert Skoda niets. Ook de nieuwe Skoda Superb Combi is er straks als Plug-in Hybrid. Die nieuwe plug-in hybride wisselt de 1.4 TSI van de vorige stekkerversie om voor een 1.5 en is 204 pk sterk. Het accupakket groeit van zo'n 13 kWh naar 25,7 kWh. Daar perst de Tsjechische plug-in 100 elektrische kilometers uit. Ter vergelijking: de vorige Superb Combi iV (plug-in) schopte het tot een elektrisch bereik van 55 kilometer. Snelladen kan tot 50 kW. De stekker-Superb heeft een zestraps DSG-automaat. Het lijkt er vooralsnog niet op dat ook de Superb Hatchback een plug-in hybride aandrijflijn krijgt. De Passat Variant is er overigens ook als 272 pk sterke plug-in. Over die versie lezen we vooralsnog niets.
Ook de andere aandrijflijnen van de Superb zijn geëlektrificeerd. Zo komt er in elk geval een 150 pk sterke mild-hybride Superb 1.5 e-Tec met cilinderuitschakeling. Net als elke andere Skoda Superb heeft deze motorversie altijd een DSG-automaat, al heeft de stekkerloze Superb een DSG-bak met zeven verzetten. Op de internationale motorenlijst komen we verder 2.0 TSI's met 150 pk, 204 pk en 265 pk (AWD) tegen. Die verwachten we – net als de TDI-diesels – niet in Nederland.

Skoda Superb
Simply Clever
Geen nieuwe Skoda zonder een stel slimme foefjes. Zo heeft de Superb Combi een elektrisch bedienbare rolhoes om de bagageruimte mee af te dekken. Verder vind je onder de middenarmsteun wat Skoda de Jumbo Box noemt: een bak met een inhoud van 5,5 liter waarin je onder meer twee 12V-aansluitingen en een uitneembaar brillenvak vindt. In de achterzijde van de voorstoelen vind je houders voor smartphones, de middenarmsteun achterin is uitschuifbaar en bevat bekerhouders én een opbergvak voor tablets.
Skoda Superb in Nederland
De nieuwe Skoda Superb wordt in het voorjaar van 2024 in Nederland leverbaar. Prijzen en uitgebreidere technische specificaties volgen in aanloop naar de marktintroductie. Er komen Essence, Selection en Laurin & Klement geheten uitvoeringen. Sinds de Nederlandse introductie van de eerste generatie Superb in 2002 zijn er in ons land verspreid over drie generaties ruim 25.000 stuks van verkocht. Daarmee is de Superb na de Octavia en Fabia de meest geregistreerde Skoda in ons land. In 2016 had de Superb zijn topjaar. Toen vonden in Nederland bijna 3.100 exemplaren een Nederlands adres. Dit jaar staat de verkoopteller vooralsnog op ruim 1.000 exemplaren.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Automaat Trekhaak LED PDC Leer ACC
- 2015
- 174.610 km

Skoda Superb Combi 1.4 TSI iV Business Edition Plus
- 2021
- 176.357 km

Skoda Superb 1.4 TSI iV Laurin & Klement | Panoramadak | Leder | Stoelventilatie | Adaptive cruise | Canton Sound | Memory | 360 camera | Trekhaak | Standkachel | Keyless | Virtual Cockpit | PHEV
- 2021
- 128.206 km