AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
42

Nu écht een Polo

Nieuwe Skoda Fabia in definitieve vorm betrapt

Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia Spyshots Skoda Fabia
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Autonieuws
20 januari 2021 om 14:24
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Skoda brengt dit jaar een compleet nieuwe generatie van de Fabia op de markt. De compacte Tsjech is nu voor het eerst in productievorm in het openbaar gesnapt.

Skoda-topman Thomas Schäfer kondigde in de herfst van vorig jaar de komst aan van een nieuwe Fabia. Die komt nog dit jaar op de markt en dat betekent dat de derde generatie  die nu nog bij de dealers staat de boeken in gaat als de Fabia met de kortste carrière ooit. Om dat te illustereren: zowel de eerste als tweede generatie hield het minstens acht jaar uit. Vorig jaar dook een testmule van de aanstaande Skoda Fabia op waarbij de Tsjechische nieuwkomer zich schuilhield onder de koets van een Volkswagen Polo. We hebben nu voor het eerst foto's van de Skoda zoals die later dit jaar op de markt komt.

De Fabia maakt bij zijn generatiewissel de overstap naar het MQB A0-platform dat al jaren door legio compacte hatchbacks en cross-overs van de Volkswagen Group wordt gebruikt. De Seat Arona was de eerste auto van het concern met deze modulaire basis, maar ook de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo maken van dit platform gebruik. De huidige Fabia maakt tot op zekere hoogte al gebruik van MQB-techniek, maar profiteert straks ook van het volledige MQB A0-platform.

Spyshots Skoda Fabia

Skoda Fabia (2021)

Skoda houdt zo te zien vast aan de scherpe gelijnde C-stijl en de oplopende raamlijn bij het achterportier, al is de opwaartse lijn minder opvallend dan bij het huidige model. De Fabia krijgt een typisch Skoda-snuitje met een meer rechtop staande grille en koplampen die er tot op zekere hoogte boven worden geplaatst. De achterlichten, het zijn nu exemplaren met ledtechniek, lopen voortaan ook in de achterklep door. Daarmee breekt Skoda met de huidige Fabia, maar laat hem daarmee wel netjes in de pas lopen met de Kamiq en de Scala.

Techniek

Dieselmotoren vind je waarschijnlijk niet meer terug. Wel grist Skoda mogelijk mild-hybrid-techniek uit het magazijn van de Volkswagen Group, al komen die versies mogelijk pas halverwege de Fabia-levensloop beschikbaar om de kosten in de eerste jaren zo veel mogelijk te drukken. Tot die tijd kun je kiezen uit een reeks bekende 1.0 TSI’s, met 95 pk en 110 pk. Onderaan de lijst komt mogelijk een 80 pk sterke MPI te staan, de absolute showroomlokker waarvan de vanafprijs stevig onder die van de Polo gaat duiken.

Liefhebbers van relatief betaalbare pk-pret hopen natuurlijk weer op een RS-uitvoering, maar het is op dit moment te vroeg om te zeggen of die er ook daadwerkelijk komt. Vooralsnog is de bij de facelift van de tweede generatie Fabia geïntroduceerde RS met de 180 pk sterke 1.4 TSI de laatste compacte Skoda met de magische tweelettercombinatie.

Skoda Scala

Skoda Scala

Fabia versus Scala en Kamiq

Hoe de Fabia en de Scala zich straks tot elkaar verhouden? Min of meer op dezelfde wijze als nu. De Scala is met zijn wagenlengte van 4,36 meter en wielbasis van 2,65 meter een stuk groter dan de  4,05 meter lange (wielbasis, 2,55 meter) nieuwe Fabia. Het prijsverschil tussen de Fabia en Scala bedraagt nu 4 mille. Ongetwijfeld wordt dat verschil straks iets kleiner, maar verwacht niet dat de Fabia veel dichter tegen zijn ruimere broer aan gaat schurken.

Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business Edition

Skoda Kamiq

Wat Skoda met de Fabia Combi gaat doen? Het lag voor de hand dat er geen opvolger zou komen, daar het de Kamiq op papier als alternatief heeft. Goed nieuws: er komt tóch een nieuwe Fabia Combi, al laat die carrosserievariant nog even op zich wachten. De Combi zal ongetwijfeld - net als het huidige model - ruimer zijn dan de reeds genoemde Kamiq. De stationwagon slokt momenteel 530 liter op zonder de achterbank plat te gooien. De Kamiq blijft steken op 400 liter. Met de achterbank plat komen ze allebei tot 1.395 liter.

  • Houd me op de hoogte over de Skoda Fabia
Skoda Skoda Fabia

Uitgelicht aanbod

    1.0 Sprint Bj 2016 km 60.000 Dealer onderhouden 1e eigenaar

    Skoda Fabia 1.0 Sprint Bj 2016 km 60.000 Dealer onderhouden 1e eigenaar

    • 2016
    • 60.812 km

    € 8.450

    Combi 1.2 TSI 110pk JOY | Panodak | LED | Navi | Rijklaar incl. garantie en onderhoud

    Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 110pk JOY | Panodak | LED | Navi | Rijklaar incl. garantie en onderhoud

    • 2017
    • 46.290 km

    € 12.945

    Combi 1.2 TDI Greenline ✅ AIRCO ✅ CRUISE ✅ TREKHAAK

    Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline ✅ AIRCO ✅ CRUISE ✅ TREKHAAK

    • 2010
    • 87.247 km

    € 4.940

Meer Skoda Fabia occasions

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Fabia specificaties
  • Skoda Fabia occasions
  • Skoda Fabia video's
Advies en informatie
  • Skoda Fabia tests
  • Skoda Fabia gebruikersreviews
  • Skoda Fabia index
PREMIUM
Fiat Qubo 1.4 vs. Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - Occasiondubbeltest

Fiat Qubo 1.4 vs. Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - Occasiondubbeltest

Met de kleinste net naar de kleuterschool en een tweede op komst wordt die driedeurs Corsa...

Lees meer
Renault Clio vs. Skoda Fabia - dubbeltest

Renault Clio vs. Skoda Fabia - dubbeltest

In deze tijden van SUV's en elektro-auto's zijn het compacte hatchbacks die stiekem nog steeds...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Nieuwe Skoda Fabia nu al in detail

    Nieuwe Skoda Fabia nu al in detail

    26
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Skoda Fabia - Back to Basics

    Skoda Fabia - Back to Basics

    51
    • 13 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Skoda Fabia komt er binnenkort aan

    Nieuwe Skoda Fabia komt er binnenkort aan

    30
    • 11 februari 2021
  • Autonieuws
    Huidige Skoda Fabia Combi moet langer door

    Huidige Skoda Fabia Combi moet langer door

    11
    • 17 december 2020
  • PREMIUM
    Blik to the Future: Skoda Fabia

    Blik to the Future: Skoda Fabia

    • 6 december 2020
  • Autonieuws
    Skoda Fabia Combi keert terug

    Skoda Fabia Combi keert terug

    31
    • 1 december 2020
  • Review
    Skoda Fabia 1.4 16V 100pk L&K (2005)

    Skoda Fabia 1.4 16V 100pk L&K (2005)

    2
    • 21 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Nieuwe Skoda Fabia nu al in detail

    Nieuwe Skoda Fabia nu al in detail

    26
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Skoda Octavia Pro is langere Octavia

    Skoda Octavia Pro is langere Octavia

    19
    • 22 februari 2021
  • Review
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2020)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition...

    • 22 februari 2021
  • Review
    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition (2020)

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business...

    8
    • 20 februari 2021
  • Review
    Skoda Octavia 1.5 TSI 150pk Greentech Business Edition (2019)

    Skoda Octavia 1.5 TSI 150pk Greentech Business...

    3
    • 18 februari 2021
  • Autonieuws
    Cross-over Skoda Kushaq geschetst

    Cross-over Skoda Kushaq geschetst

    9
    • 18 februari 2021
  • Autonieuws
    Skoda Enyaq iV ook als sportieve Sportline

    Skoda Enyaq iV ook als sportieve Sportline

    35
    • 16 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep