Nieuwe Skoda Fabia in definitieve vorm betrapt
Nu écht een Polo
Skoda brengt dit jaar een compleet nieuwe generatie van de Fabia op de markt. De compacte Tsjech is nu voor het eerst in productievorm in het openbaar gesnapt.
Skoda-topman Thomas Schäfer kondigde in de herfst van vorig jaar de komst aan van een nieuwe Fabia. Die komt nog dit jaar op de markt en dat betekent dat de derde generatie die nu nog bij de dealers staat de boeken in gaat als de Fabia met de kortste carrière ooit. Om dat te illustereren: zowel de eerste als tweede generatie hield het minstens acht jaar uit. Vorig jaar dook een testmule van de aanstaande Skoda Fabia op waarbij de Tsjechische nieuwkomer zich schuilhield onder de koets van een Volkswagen Polo. We hebben nu voor het eerst foto's van de Skoda zoals die later dit jaar op de markt komt.
De Fabia maakt bij zijn generatiewissel de overstap naar het MQB A0-platform dat al jaren door legio compacte hatchbacks en cross-overs van de Volkswagen Group wordt gebruikt. De Seat Arona was de eerste auto van het concern met deze modulaire basis, maar ook de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo maken van dit platform gebruik. De huidige Fabia maakt tot op zekere hoogte al gebruik van MQB-techniek, maar profiteert straks ook van het volledige MQB A0-platform.

Skoda Fabia (2021)
Skoda houdt zo te zien vast aan de scherpe gelijnde C-stijl en de oplopende raamlijn bij het achterportier, al is de opwaartse lijn minder opvallend dan bij het huidige model. De Fabia krijgt een typisch Skoda-snuitje met een meer rechtop staande grille en koplampen die er tot op zekere hoogte boven worden geplaatst. De achterlichten, het zijn nu exemplaren met ledtechniek, lopen voortaan ook in de achterklep door. Daarmee breekt Skoda met de huidige Fabia, maar laat hem daarmee wel netjes in de pas lopen met de Kamiq en de Scala.
Techniek
Dieselmotoren vind je waarschijnlijk niet meer terug. Wel grist Skoda mogelijk mild-hybrid-techniek uit het magazijn van de Volkswagen Group, al komen die versies mogelijk pas halverwege de Fabia-levensloop beschikbaar om de kosten in de eerste jaren zo veel mogelijk te drukken. Tot die tijd kun je kiezen uit een reeks bekende 1.0 TSI’s, met 95 pk en 110 pk. Onderaan de lijst komt mogelijk een 80 pk sterke MPI te staan, de absolute showroomlokker waarvan de vanafprijs stevig onder die van de Polo gaat duiken.
Liefhebbers van relatief betaalbare pk-pret hopen natuurlijk weer op een RS-uitvoering, maar het is op dit moment te vroeg om te zeggen of die er ook daadwerkelijk komt. Vooralsnog is de bij de facelift van de tweede generatie Fabia geïntroduceerde RS met de 180 pk sterke 1.4 TSI de laatste compacte Skoda met de magische tweelettercombinatie.

Skoda Scala
Fabia versus Scala en Kamiq
Hoe de Fabia en de Scala zich straks tot elkaar verhouden? Min of meer op dezelfde wijze als nu. De Scala is met zijn wagenlengte van 4,36 meter en wielbasis van 2,65 meter een stuk groter dan de 4,05 meter lange (wielbasis, 2,55 meter) nieuwe Fabia. Het prijsverschil tussen de Fabia en Scala bedraagt nu 4 mille. Ongetwijfeld wordt dat verschil straks iets kleiner, maar verwacht niet dat de Fabia veel dichter tegen zijn ruimere broer aan gaat schurken.

Skoda Kamiq
Wat Skoda met de Fabia Combi gaat doen? Het lag voor de hand dat er geen opvolger zou komen, daar het de Kamiq op papier als alternatief heeft. Goed nieuws: er komt tóch een nieuwe Fabia Combi, al laat die carrosserievariant nog even op zich wachten. De Combi zal ongetwijfeld - net als het huidige model - ruimer zijn dan de reeds genoemde Kamiq. De stationwagon slokt momenteel 530 liter op zonder de achterbank plat te gooien. De Kamiq blijft steken op 400 liter. Met de achterbank plat komen ze allebei tot 1.395 liter.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Smart #1 Brabus - Hoe een kans werd gemist

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche

Designreview Ford Mustang Mach-E: 'met grotere wielkasten en grotere wielen beter geweest'

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.