Nieuwe MPV Honda heet FR-V
Honda zal op de Salon van Parijs, waarvan op 25 september de deuren voor het publiek open gaan, de FR-V onthullen. Het is een compacte minivan met de nog steeds unieke stoelopstelling 3 + 3, die in het najaar in de Nederlandse showrooms wordt verwacht.
De FR-V, voor Flexible ( of Fun, of Family) Recreation Vehicle, gaat de Stream aflossen, die echter nog tot eind 2005 leverbaar zal zijn. De FR-V is gebouwd op het verlengde platform van de Civic. De reden om die bodemplaat te gebruiken is dat Honda voor de compacte MPV een vlakke vloer zoals die van de Civic moest gebruiken om de twee driezitsrijen kwijt te kunnen. In de FR-V staan de middenstoelen van zowel de eerste als de tweede rij enigszins versprongen naar achteren. Ze kunnen respectievelijk over 27 en 17 cm naar achteren worden verschoven. Daarmee biedt de middenstoel vóór de mogelijkheid voor het plaatsen van een kinderzitje (Isofix is aanwezig). Het kind blijft op die plaats dan buiten bereik van de brede passagiersairbag. Voor alle zes plaatsen zijn overigens driepuntsgordels aanwezig. De buitenste achterstoelen zijn verstelbaar en de middenvoorstoel is neerklapbaar, zodat een armsteun of tafeltje ontstaat.
De bagageruimte heeft een inhoud van 439 liter en extra laadruimte (tot 1049/1600 l) wordt gecreëerd door de middelste voorstoel naar voren te schuiven, de hoofdsteunen van de achterstoelen omlaag te doen en de stoelen neer te klappen met een hendel op elke rugleuning. De stoelen verdwijnen dan en er ontstaat een vlakke laadvloer.
Het uiterlijk van de FR-V is dynamisch uit. Alleen pal van voren gezien is de verhouding wat vreemd: het dak is iets te breed ten opzichte van de onderkant. Verder doet de wigvorm en de grote koplampen je even denken aan een Peugeot 307.
De voor dashboard en bekleding gebruikte materialen zien er prima uit, maar de details van namaak hout en aluminiumkleurig gespoten plastic passen niet bij elkaar. De stoelen zijn voor mensen van een normaal postuur niet onderbemeten en mensen met lange lijven kunnen ruim zitten, want er is op elke plaats voldoende been en hoofdruimte.
De wielbasis van de FR-V meet 2,68 m, terwijl l/b/h respectievelijk 4.29/1,81/1,61 m zijn. Het gewicht van de minivan bedraagt 1395 kg.
Bij de FR-V is keuze uit de 125 pk sterke 1.7 SOHC VTEC met 5-bak uit de Civic en de 156 pk sterke 2.0 DOHC i-VTEC met 6-bak uit de Accord. In het voorjaar van 2005 komt ook de 2.2 CTDi diesel (140 pk en 340 Nm) beschikbaar.
De is uitgerust met geventileerde schijven vóór en massieve schijven achter en heeft bovendien ABS, EBD, remasssistent standaard.
Na de onthulling in het Research & Development Center van Honda in het Duitse Offenback konden we al even een blokje om met de FR-V. Daarbij viel op dat de 1,92 m lange collega achterin goed kan zitten en zijn hoofd niet gehinderd wordt door de verdieping van het schuifdak.
Handig is dat de pook niet exact in het midden staat, maar dichter bij de stuurkolom. De handrem zit daaronder aan het dashboard en is met een druk op de knop te ontgrendelen.
Zo'n eerste rondje om de kerk geeft je een eerste indruk en die is niet slecht. De FR-V stuurt goed en ligt prima. Hoe hij zich echt gedraagt, zullen we ondervinden tijdens de introductie in september. Vanaf november is de auto leverbaar.
De prijs is nog niet vastgesteld, maar zal onder € 30.000 blijven.