AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe M eerste Infiniti op diesel
45
Als je op dit moment een Infiniti bestelt, kan je enkel kiezen tussen een V6 of een V8 op benzine. Voor de eerste dieselmotor is het wachten op de nieuwe M-sedan.
Infiniti wil het huidige model M, een E-segment sedan, niet naar Europa halen omdat de opvolger relatief snel komt. Het merk onthult de auto op Geneve 2010 en binnen enkele maanden volgt de daadwerkelijke introductie. Het model moet meer geschikt zijn voor de veeleisende Europese markt dan de huidige M. Tegelijk met die auto introduceert Infiniti hun eerste dieselmotor: een zescilinder die het Nissan-concern in samenwerking met Renault heeft ontwikkeld. De wegen zijn volgens Infiniti echter snel gescheiden: "Renault ontwikkelt de motor voor voorwielaandrijvers, wij voor achterwielaandrijvers."
Na de introductie van de nieuwe M wordt het blok ook beschikbaar voor de SUV's EX en FX. Viercilindermotoren zitten voorlopig niet in de pijplijn. "We mikken heel bewust op de bovenkant van de markt en imagebuilding is de komende jaren belangrijk dan grote aantallen. In de strategie passen geen viercilinders: voor benzine noch diesel."
Het merk is naar eigen zeggen tevreden met de huidige verkopen in Europa, waarbij de FX het populairste model is. Er zit inmiddels ongeveer een half jaar levertijd op het model.