'Nieuwe Ford Mustang krijgt andere basis en lange adem'
Ford ziet er nog altijd brood in
Ford heeft achter de schermen natuurlijk allang de eerste blauwdrukken klaar liggen voor de volgende generatie van de Mustang. Het lijkt er sterk op dat Ford de levensduur van de naam Mustang aanzienlijk gaat verlengen én naar een andere basis grijpt.
Het is niet direct aan hem af te zien, maar de huidige generatie van de Ford Mustang loopt toch alweer zes jaar mee. Volgens de oorspronkelijke planning betekent dat dat de muscle car nu nog zo'n drie jaar mee moet. In 2022 of 2023 krijgen we de volgende generatie van de Mustang voorgeschoteld, zo verneemt Automotive News van een bron dichtbij het merk.
Als de aflossing er in 2023 dan eenmaal komt, is dat ook gelijk het begin van opnieuw een behoorlijk lang aanblijvende generatie van de Mustang. Ford is naar verluidt van plan om de volgende Mustang niet zes jaar (zoals het plan eerst was), maar weer acht jaar op de markt te houden. Dat betekent dus dat we nog tot in de jaren 30 een Mustang zullen hebben die in grote lijnen het recept van de oer-Mustang in leven houdt.
Toch blijft niet alles bij het oude. Ford zou voor de volgende Mustang namelijk naar het platform van de Ford Explorer grijpen. Dat klinkt misschien nogal vreemd, maar een geheel nieuw platform speciaal voor de Mustang ontwikkelen, is uiteraard een dure aangelegenheid. Ook al verkoopt de Mustang nog goed, het is niet de auto waar Ford het grote geld vandaan haalt. Een aangepaste en waarschijnlijk ook wat ingekorte variant van het Explorer-platform zou daarom niet eens zo'n gekke keuze zijn. Zo kan de Mustang betrekkelijk goedkoop worden ontwikkeld en dat zal nodig zijn om nog tot zo ver in de toekomst te kunnen doorgaan met de muscle car.
Interessant is dat datzelfde platform uiteraard ook voor een vierwielaangedreven configuratie én een plug-in hybride aandrijflijn te gebruiken is. Bij puristen zullen ongetwijfeld de nekharen overeind gaan staan, maar kijk dus niet gek op als de volgende Mustang ook op de één of andere manier met een stekker te maken krijgt. Spannender wordt het of de V8 behouden blijft. De Explorer (en de daaraan gerelateerde Lincoln Aviator) heeft die immers niet. Maar laten we eerlijk zijn, als Ford dan toch doorgaat met de Mustang moet op dat gebied de traditie toch ook worden voortgezet?
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mustang USA Fastback 5.0i V8 BULLITT 480PK MagneRide
- 2018
- 47.651 km

Ford Mustang USA 4.0 V6, SPOTGOEDKOOP, LEDER, CRUISE, LICHTMETAAL 16"
- 2005
- 258.277 km

Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 HANDSCHAKEL |Corsa performance exhaust|cruise control|parkeer camera|climate control|19"|
- 2018
- 13.400 km