Nieuwe Ford Mondeo
Voor de ontwikkeling van de Mondeo trok Ford maar 24 maanden uit, 13 minder dan normaal. Die haast is voornamelijk mogelijk gemaakt door ontwerp per computer. Daartoe werd een speciaal netwerk opgezet dat de computers van alle ontwerpafdelingen verbindt, zodat alle ontwerpcentra tegelijk aan de slag konden en voortdurend met elkaars meest recente resultaten werkten.
Het zal wel, maar wat is eruit gekomen? Een geheel nieuwe auto, zoveel is zeker. Met een ingetogen New Edge lijn, en iets grotere maten dan de huidige Mondeo heeft. Met een enkele blik stellen we vast dat de bagageruimte en de zitruimte achterin een hele stap vooruit maken. Op de achterbank valt de fors bemeten beenruimte op, er waren nu alleen nog pre-productie exemplaren van het vijfdeurs model. Daarin is de hoofdruimte achter net genoeg, onder de draagbalk voor de achterklep. In de sedan zal het meer zijn, op de autoshow van Parijs debuteert ook meteen de stationcar-versie. Hoe ruim die is zien we dan pas, nu horen we dat de kofferbak van vier- en vijfdeurs versie beide 500 liter groot zijn.
Voorin valt het meest op dat het nieuwe dashboard wel heel direct geïnspireerd lijkt op Volkswagen-producten, evenals de algehele interieurafwerking. Veel mooiere materiaalstructuur dan in huidige Fords, erg strakke lijnen. We zouden haast zeggen: alleen aan het klassieke, ovale wijzerklokje op het middenconsole herken je nog Ford. Van het 'verplichte' ovaal (de vorm van het merkembleem) voor de grille stapt het merk alweer af, de nogal zelfbewuste neus van de Mondeo blijkt haast een kopie van het gezicht op de net nieuwe Galaxy ruimtewagen.
Gewinkeld in de groep
Veiligheid was belangrijk, da's waar ook. Op dat punt proeven we grote invloed van dochter Volvo, nog niet zo lang in de Ford-gelederen opgenomen. Heel rap hebben ze 'WHIPS' anti-whiplash hoofdsteunen overgenomen, en de 'inflatable curtain' hoofdairbags. Standaard in elke nieuwe Mondeo, naast zij-airbags en tweetraps airbags in stuur plus dashboard. Onder het kopje actieve veiligheid zien we standaard (vergrote) schijfremmen rondom met ABS en elektronisache remkrachtverdeling (EBD).
Voor de nieuwe wieophanging ging Ford weer bij een andere concerndochter te rade, lijkt ons. Aan de achterwielen zien we een onafhankelijke geleiding die verdachte veel weg heeft van Mazda's TTL (Twin Trapezoidal Link) systeem. Wat Mazda trouwens op zijn beurt afkeek van Lancia, maar dit terzijde. Overigens krijgt de stationcar een andere, compactere ophanging achter volgens het systeem van de Focus.
Die Focus stond model voor het beoogde weggedrag van de Mondeo. Goeie keus, want op dat punt is de Focus toonaangevend in zijn klasse. Vertaald naar de Mondeo diende alleen het comfort nog beter te zijn, belooft Ford. Nog iets nieuws: verschillende stuuroverbrenging voor benzine- en dieselversies, zodat beide hetzelfde goede stuurgevoel hebben ondanks het verschil in motorgewicht.
Nieuwe motorgeneraties
Ook onder de motorkap vinden we primeurs van groot belang. Enthousiast slaat motorontwikkelaar Stefan Hügen ons om de oren met grote getallen. 'De nieuwe Duratec HE vervangt acht bestaande motorfamilies, komt op termijn in twintig verschillende modellen en dan zullen er twee miljoen eenheden per jaar van gemaakt worden.' De naam Duratec kennen we al van de in Amerika ontwikkelde 2.5 V6, die ook weer in de nieuwe Mondeo komt.
Maar er komen nu dus ook Duratec viercilinders van 1,8 en 2,0 liter, in plaats van de huidige Mondeo-motoren van 1,6 tot 2,0 liter. Voorop staan lager verbruik (5 tot 10%) en lage onderhoudskosten, met een naar 20.000 km opgerekt service-interval.
Een nieuwe diesel is al helemaal geen overbodige luxe, en dan uiteraard een met directe injectie. Daaraan hangt de naam Duratorq DI, de inhoud is twee liter, en hij komt in twee vermogensversies. Net als de DI-diesel in de Focus heeft-ie geen common-rail of pompverstuivers, maar een gewone verdeler-inspuitpomp: 'daarmee zijn hogere inspuitdrukken mogelijk, die we nodig hebben voor schone uitlaatgassen, en we zijn er als eerste in geslaagd met dit type pomp voor-inspuiting over het hele toerenbereik mogelijk te maken'. Dat laatste is nodig voor een rustige en stille loop.
Duurzaamheid stond ook hoog genoteerd, daar zouden diverse hoofdonderdelen uit de diesel van de Transit bestelwagen borg voor staan. Met een opgegegeven gemiddelde van 1:16,9 voor beide vermogensvarianten zou deze diesel heel zuinig zijn.
Twee dingen die te denken geven: de Duratorq heeft vier kleppen per cilinder, maar haalt nog niet de komende Euro IV uitlaatgas-eisen voor 2005. 'Vier kleppen heb je nodig om aan de nieuwe emissie-eisen te komen', zegt de dieseltechnicus. Die heeft de Focus diesel niet, denken wij dan, en de Duratorq die ze wel heeft haalt 'Euro IV' al niet eens. Dus op diesel-terrein heeft Ford nog huiswerk te doen. Maar in weinig tijd is toch al een van A tot Z nieuwe Mondeo gebouwd, vol heel doordachte details. Begin oktober gaan we rijden. Als het in de praktijk allemaal blijkt te werken ligt Ford goed op koers - om vooral de vernieuwde VW Passat flink dwars te zitten.
Motorvarianten
1.8 16V | 2.0 16V | 2.5 V6 24V | 2.0 DI 16V | |
cil. inhoud | 1798 cc | 1999 cc | 2498 cc | 1998 cc |
max. vermogen | 81/92 kW (110/125 pk) | 107 kW (145 pk) | 125 kW (170 pk) | 66/85 kW (90/115 pk) |
max. koppel | 165/170 Nm | 190 Nm | 220 Nm | 245/280 Nm |
topsnelheid | 193/205 km/h | 215 km/h | 225 km/h | 180/195 km/h |
0-100 km/h | 11,6/10,8 s | 9,8 s | 8,7 s | 13,1/10,6 s |
gem. verbruik | 7,7/7,8 l/100km | 8,0 l/100km | 9,8 l/100km | 5,9/5,9 l/100km |