Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Nieuwe Ford Mondeo

Nieuwe Ford Mondeo
  • Nieuws
13 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor de ontwikkeling van de Mondeo trok Ford maar 24 maanden uit, 13 minder dan normaal. Daarmee onstond een geheel nieuwe auto...

Voor de ontwikkeling van de Mondeo trok Ford maar 24 maanden uit, 13 minder dan normaal. Die haast is voornamelijk mogelijk gemaakt door ontwerp per computer. Daartoe werd een speciaal netwerk opgezet dat de computers van alle ontwerpafdelingen verbindt, zodat alle ontwerpcentra tegelijk aan de slag konden en voortdurend met elkaars meest recente resultaten werkten.

Het zal wel, maar wat is eruit gekomen? Een geheel nieuwe auto, zoveel is zeker. Met een ingetogen New Edge lijn, en iets grotere maten dan de huidige Mondeo heeft. Met een enkele blik stellen we vast dat de bagageruimte en de zitruimte achterin een hele stap vooruit maken. Op de achterbank valt de fors bemeten beenruimte op, er waren nu alleen nog pre-productie exemplaren van het vijfdeurs model. Daarin is de hoofdruimte achter net genoeg, onder de draagbalk voor de achterklep. In de sedan zal het meer zijn, op de autoshow van Parijs debuteert ook meteen de stationcar-versie. Hoe ruim die is zien we dan pas, nu horen we dat de kofferbak van vier- en vijfdeurs versie beide 500 liter groot zijn.
Voorin valt het meest op dat het nieuwe dashboard wel heel direct geïnspireerd lijkt op Volkswagen-producten, evenals de algehele interieurafwerking. Veel mooiere materiaalstructuur dan in huidige Fords, erg strakke lijnen. We zouden haast zeggen: alleen aan het klassieke, ovale wijzerklokje op het middenconsole herken je nog Ford. Van het 'verplichte' ovaal (de vorm van het merkembleem) voor de grille stapt het merk alweer af, de nogal zelfbewuste neus van de Mondeo blijkt haast een kopie van het gezicht op de net nieuwe Galaxy ruimtewagen.

Gewinkeld in de groep

Veiligheid was belangrijk, da's waar ook. Op dat punt proeven we grote invloed van dochter Volvo, nog niet zo lang in de Ford-gelederen opgenomen. Heel rap hebben ze 'WHIPS' anti-whiplash hoofdsteunen overgenomen, en de 'inflatable curtain' hoofdairbags. Standaard in elke nieuwe Mondeo, naast zij-airbags en tweetraps airbags in stuur plus dashboard. Onder het kopje actieve veiligheid zien we standaard (vergrote) schijfremmen rondom met ABS en elektronisache remkrachtverdeling (EBD).
Voor de nieuwe wieophanging ging Ford weer bij een andere concerndochter te rade, lijkt ons. Aan de achterwielen zien we een onafhankelijke geleiding die verdachte veel weg heeft van Mazda's TTL (Twin Trapezoidal Link) systeem. Wat Mazda trouwens op zijn beurt afkeek van Lancia, maar dit terzijde. Overigens krijgt de stationcar een andere, compactere ophanging achter volgens het systeem van de Focus.
Die Focus stond model voor het beoogde weggedrag van de Mondeo. Goeie keus, want op dat punt is de Focus toonaangevend in zijn klasse. Vertaald naar de Mondeo diende alleen het comfort nog beter te zijn, belooft Ford. Nog iets nieuws: verschillende stuuroverbrenging voor benzine- en dieselversies, zodat beide hetzelfde goede stuurgevoel hebben ondanks het verschil in motorgewicht.

Nieuwe motorgeneraties

Ook onder de motorkap vinden we primeurs van groot belang. Enthousiast slaat motorontwikkelaar Stefan Hügen ons om de oren met grote getallen. 'De nieuwe Duratec HE vervangt acht bestaande motorfamilies, komt op termijn in twintig verschillende modellen en dan zullen er twee miljoen eenheden per jaar van gemaakt worden.' De naam Duratec kennen we al van de in Amerika ontwikkelde 2.5 V6, die ook weer in de nieuwe Mondeo komt.
Maar er komen nu dus ook Duratec viercilinders van 1,8 en 2,0 liter, in plaats van de huidige Mondeo-motoren van 1,6 tot 2,0 liter. Voorop staan lager verbruik (5 tot 10%) en lage onderhoudskosten, met een naar 20.000 km opgerekt service-interval.
Een nieuwe diesel is al helemaal geen overbodige luxe, en dan uiteraard een met directe injectie. Daaraan hangt de naam Duratorq DI, de inhoud is twee liter, en hij komt in twee vermogensversies. Net als de DI-diesel in de Focus heeft-ie geen common-rail of pompverstuivers, maar een gewone verdeler-inspuitpomp: 'daarmee zijn hogere inspuitdrukken mogelijk, die we nodig hebben voor schone uitlaatgassen, en we zijn er als eerste in geslaagd met dit type pomp voor-inspuiting over het hele toerenbereik mogelijk te maken'. Dat laatste is nodig voor een rustige en stille loop.
Duurzaamheid stond ook hoog genoteerd, daar zouden diverse hoofdonderdelen uit de diesel van de Transit bestelwagen borg voor staan. Met een opgegegeven gemiddelde van 1:16,9 voor beide vermogensvarianten zou deze diesel heel zuinig zijn.
Twee dingen die te denken geven: de Duratorq heeft vier kleppen per cilinder, maar haalt nog niet de komende Euro IV uitlaatgas-eisen voor 2005. 'Vier kleppen heb je nodig om aan de nieuwe emissie-eisen te komen', zegt de dieseltechnicus. Die heeft de Focus diesel niet, denken wij dan, en de Duratorq die ze wel heeft haalt 'Euro IV' al niet eens. Dus op diesel-terrein heeft Ford nog huiswerk te doen. Maar in weinig tijd is toch al een van A tot Z nieuwe Mondeo gebouwd, vol heel doordachte details. Begin oktober gaan we rijden. Als het in de praktijk allemaal blijkt te werken ligt Ford goed op koers - om vooral de vernieuwde VW Passat flink dwars te zitten.

Motorvarianten

1.8 16V2.0 16V2.5 V6 24V2.0 DI 16V
cil. inhoud1798 cc1999 cc2498 cc1998 cc
max. vermogen81/92 kW (110/125 pk)107 kW (145 pk)125 kW (170 pk)66/85 kW (90/115 pk)
max. koppel165/170 Nm190 Nm220 Nm245/280 Nm
topsnelheid193/205 km/h215 km/h225 km/h180/195 km/h
0-100 km/h11,6/10,8 s9,8 s8,7 s13,1/10,6 s
gem. verbruik7,7/7,8 l/100km8,0 l/100km9,8 l/100km5,9/5,9 l/100km

Ford

PRIVATE LEASE Ford

INFO
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
€ 311
Stel samen ▸
Ford Puma
Ford Puma
Ford Puma
€ 413
Stel samen ▸
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
€ 449
Stel samen ▸
Ford EcoSport
Ford EcoSport
Ford EcoSport
€ 479
Stel samen ▸
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
€ 535
Stel samen ▸
Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E
€ 924
Stel samen ▸
Ford in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Ka 1.3 Collection

    Ford Ka 1.3 Collection

    • 2007
    • 167.000 km

    € 1.195

    Ford Transit 260S 2.2 TDCI Economy Edition VOORZIEN VAN AIRCO+TREKHAAK+BIJRIJDERSBANK

    Ford Transit 260S 2.2 TDCI Economy Edition VOORZIEN VAN AIRCO+TREKHAAK+BIJRIJDERSBANK

    • 2012
    • 146.486 km

    € 7.999

    Ford Transit Custom 270 2.0 TDCI L1H1 Airco Cruise 3 Persoons Parkeersensoren Metallic Start/Stop

    Ford Transit Custom 270 2.0 TDCI L1H1 Airco Cruise 3 Persoons Parkeersensoren Metallic Start/Stop

    • 2017
    • 167.478 km

    € 20.449

Meer Ford occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford specificaties
  • Ford occasions
  • Ford video's
Advies en informatie
  • Ford tests
  • Ford gebruikersreviews
  • Ford index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

23

We kunnen geen auto bedenken die je in Nederland zo weinig ziet, maar die evengoed zo alom...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    81
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    34
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    23
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    81
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    34
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    23
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden