Nieuwe EV uit China: Neta N01

380 km op een lading

Neta N01 Hozon
Dat EV's niet alleen in het Westen, maar ook in China erg 'hot' zijn, blijkt steeds vaker. Er is een nieuwe kaper op de Chinese elektro-kust: Neta. De eerste auto van het merk heet N01.

De N01 is, hoe kan het ook anders, een compacte cross-over, want dat is die andere trend waar nieuwe autobouwers niet omheen kunnen. Het hoogpotige model komt met z'n smalle koetswerk en hoge raampartij niet al te stoer uit de verf, maar een hoge instap biedt-ie ongetwijfeld. De auto is 3.872 mm lang, 1.648 mm breed en 1.611 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.370 mm. Daarmee is het model nog wat kleiner dan een Ford Ecosport, nog zo'n smal uitgevallen SUV-achtige.

De bagageruimte van de Neta is met 279 liter dan ook wat kleiner dan die van de compacte Ford, maar dat is voor een EV geen schande. Veel interessanter dan de koets is namelijk wat eronder schuilgaat. De Neta N01 is volledig elektrisch en heeft volgens z'n makers een actieradius van 380 km, terwijl de accu in 30 minuten weer voor 80 procent vol moet kunnen zijn. Erg snel of krachtig is de N01 niet, Neta rept slechts van een 0-50-tijd van minder dan 5 tellen. Daarmee zou de kracht in de gigantische Chinese steden toereikend moeten zijn.

Het interieur oogt niet al te hoogwaardig, maar dat is gezien het prijskaartje ook absoluut geen schande. De N01 kost volgens Carnewschina namelijk zo'n 80.000 yuan, ofwel ongeveer 10.000 euro. Voor dat geld krijgt de koper een centraal geplaatst touchscreen dat met 10 inch verre van klein is en een hippe draaiknop om de rijrichting te bepalen.

Neta is een merk van Hozon Auto, een bedrijf dat zich toelegt op EV's. Hozon is gevestigd in Jiaxing, even ten westen van Shanghai.

Lezersreacties (100)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.